فلسفه خبر ؛ در منطقِ خبیر

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

یادداشت واره

فلسفه خبر ؛ در منطقِ خبیر

فلسفه خبر ؛ در منطقِ خبیر
1397/4/27
12:43 1395

سکوت بود و سایه و سیاهی و خدا در خلوت خلود تنها بود. بعد از آن به حکم " کُن فَیَکون " آسمان‌ها و زمین، جماد و نبات و حیوان و فرشته آفریده شدند و باز خدا تنها بود. آن گاه تنهایی‌اش را در عالم قِدَم و آیینه احدیًت و تماشاخانه وحدت به نظاره نشست، اما این بار لبخندی زد و جلوه‌ای از جمال و جلال خویش را در عالم حدوث، به کثرت گذاشت و آن‌گاه، انسان خبیر و کامل را که نوشنده نور " نفخت فیه من روحی" بود، از رایحه روح راح‌پرور خویش به زیور خلقت آراست، سپس آب و باد و خاک و آتش را در هم آمیخت تا جیوه آیینه‌اش گردد و روح روشنایی بخش " یخرجهم من الظلمات الی النور " را در آن دمید تا نور تجلی‌گر ذاتش باشد و بدین سان به امر « إقرأ باسم ربک الذی خَلق » خواندن را سرآغاز فهمیدن کرد و به حکم « الّذی عَلّمَ بالقلم » نوشتن را مطلع طلوع نخستین خبر نمود و آدمی به شرافت خواندن و نوشتن کرامت یافت و با لطف " هو الطیف الخبیر" به تاج آگاهی و صفت پادشاهی « نبأعظیم » مفتخر گردید و با انوار " نون والفلم و ما یسطرون" به خطه خبیری و خلیفه اللهی راه یافت.

آن‌گاه از آدم تا خاتم را الفبای خبر آموخت و انوار آگاهی را خط به خط و صفحه به صفحه در  خبرنامه‌های خداوندی‌اش، زبور و  صُحُف و تورات و انجیل و قرآن منتشر ساخت تا بشر ظلوم و جهول را با خورشید خبر و کلیم کامل کلمات روشنگرانه‌اش از تیه تردید و تاریکی برهاند و به طور تعلیم و تربیت و سینای سعادت برساند و بعد از آن اولیاء و صُلحا و حکما را پی در پی با صفت خبیری‌اش، به تعلیم خبر برانگیخت تا اقلیم آگاهی، لحظه‌ای از ارسال رُسل و بشارات و اشارات خالی نماند و آدمی از سبزه‌زار تعلّم به شوره‌زار تحجّر و گمراهی سقوط ننماید.

سپس از زبان عارفان و آگاهان قلمرو قول و قلم، به آدمیان خبررسانی کرد که:

ای بی خبر! بکوش که صاحب خبر شوی

تا راهرو نـباشی، کی را هبر شوی؟

و خبر را مترادف «جان» خطاب کرد و آگاهی را مقصد و منزلت خاص بشر برشمرد تا جایگاه آن بر ناآگاهان معلوم گردد که انسان بی خبر نه تنها تجسدی بیش نیست « اولئک کالانعام بَل هُم اضل» است یعنی  همانند چهارپایان پست و بلکه گمراه‌تر!!

 زیرا "بی خبران" دل‌های سنگینی دارند که حقایق را دریافت نمی‌کند و چشم‌هایی دارند که نمی‌بیند و گوش‌هایی دارند که نمی‌شنود پس فرو مایه‌تر و پست‌تر از چهارپایانند، چه این که خبرداران اصالتِ خبر گفته‌اند:

جان چه باشد جز خبر در آزمون

هر را که افزون خبر، جانــش فزون

اقتضای جان چو ای دل آگهی است

هر که آگه تر بود جانش قوی است

و سال‌ها رفت و جراید جان بخش خبر، در جهان به جنبش درآمد و خبرگان خطه خبر، پیوسته با مدد از صفت خبیری خداوند و با ادراک حدیث شریف « مداد العلما افضل من دِماء الشُهدا » گاه با جوهر جان و گاه با جوهر خون، خبرنگار عالم و آدم شدند تا رودخانه سیالِ آگاهی، بلادرنگ در جریان باشد و جان‌های تشنه کام را ازچشمه جوشان آگاهی و کوثر کثیر علم و فهم که بواقع مرادف حقیقی آب حیات و خضر زلال جاودانگی است، سیراب سازد.

اکنون آنان که در این خاکریز، با درک اصالت خبر و غایت هدفمند آگاهی در ارتباطند و به تاثیر شگفت و شگرف آن از عمق جان پی برده‌اند، به عنوان افسران جنگ نرم، جهادگرانه و پیشروانه در صف مجاهده ایستاده‌اند و با جسارت و شجاعت توأمان، چاووشان جبهه‌های حق بر علیه باطلند و سربازان شکوه و شکوفایی کشورند و قلم غیرت در دست؛ پایِ قومِ قطاع الطریق قافله عقول و نفوس این قبیله  را به اغوا و غفلت، قاطعانه قلم می‌کنند!!

تا قلم به مُزدان و ناحق نگارانِ کج‌نگر و کژنگار! مجال حضور در این پهنه پاک را پیدا نکنند، چه اینکه:

خصم را به عرصه قلم، مجـال نیست

عرصه قلم، مجال  قیل و قال نیست

پس قلندرانه قَد عَلم کنید

پایِ هر قلم‌فــروش را قلم کنید

 و آنان که دغدغه و دردمندی دین و دنیای مردم را دارند پیوسته بر نفس خویش نهیب می‌زنند که:

نکند هر چه که داریم به یغما ببرند

از خـدا بی خبران هستی ما را ببرند

نکند دغدغه ها صـرف حوایج بشود

نام و نان نقدترین سکّه رایج بشود

نکند در پی این سکّه رایج برویم

یکشبه در صف صفیّن و خوارج برویم

بی شک مشغله و مشعله خبر، هرگز سکون و سکوت و شب و روز برنمی‌تابد، زیرا لحظه‌ای بی‌خبری، مصادف است با مرگ! مرگی که ِ بی‌خبری مطلق است و انسان را به حیات حیوانی تنزل می‌دهد و سرنوشت " صُمً بُکمً عُمیً و هُم لایعقلون"  را در پی دارد.

پس، تا خدا هست، خبر و خبرنگار هم هست و این دریای خروشان، موجه‌ای از تپش، باز نخواهد ایستاد چون طبق آموزه‌های همه ادیان الهی، جهان هر لحظه در انتظار خبر و رخدادی تازه است.

خبر آمد، خبری در راه است             

سرخوش آن دل که از آن آگاه است.

یا علی مدد

مرتضی دهقان آزاد

کارشناس حوزه فرهنگی اجتماعی، مدرس، منتقد و تحلیلگر رسانه

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.