مردم، مدیران و زندگی شهری

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

مدیریت بحران:

مردم، مدیران و زندگی شهری

مردم، مدیران و زندگی شهری
1397/11/17
12:43 1395

مردم، زندگی شهری و مدیریت شهری؛ سه ضلع مثلثی هستند که گاهی زاویه ­هایش نسبت به شرایط زمان، دچار تغییر گشته و باعث بی ثباتی در روابط بین اضلاع می گردد.

حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، بارش برف و باران و... می­تواند روابط اضلاع این مثلث را تحت شعاع خود قرار ­دهد. پیش بینی احتمالات در برنامه­ ریزی و تصمیم سازی، اصلی فراموش نا­شدنی در حوزه­ی مدیریت  شهری­ست، اصلی که باید توجه اساسی در پیشینه تصمیمات به آن اختصاص یابد، البته با آموزش­های لازم می­توان مردم را نیز بدین جهت سوق داد تا در حوادث بازیگران خوبی برای بهبود وضعیت باشند. مدیریت شهری را باید با کمترین درجه­ی آسیب پذیری به پیش برد و گرنه همین ضلع مثلث، دیگر اضلاع آن را در خود می بلعد.

به عنوان نمونه؛ سازماندهی چند لایه­ای در مدیریت سازمان نیروی انسانی شهرداری کرج که با مناطق­اش  حدود 13 هزار نفر نیروی شاغل دارد، ولی در زمان بحران کمتر از 500 نفر آماده به کارمی­توان در آن یافت، را مثال می­زنیم؛ در بارندگی بهمن ماه سال گذشته اغلب کارکنان شهرداری­های مناطق به محل کار نرفتند یا به هر دلیلی نتوانستند بروند و صرفا تعداد اندکی نیروی مدیریت بحران و خدمات شهری در محل کار حاضر شدند که آنها هم نتوانستند خدمات قابل توجهی به مردم ارائه دهند. در حالی­که در یک سازمان پویا باید برای کارکنان ستادی هم وظایفی را برای  زمان­های بحران طراحی کنیم (طرح جامع نزد نویسنده محفوظ است) تا هر کدام از نیروها در پست­های تعریف شده زمان مدیریت بحران حاضر شده و ایفای نقش کنند. اکنون سخن مردم این است که با عوارض و مالیات­های شغلی و صنفی ما حقوق کارکنان شهرداری تأمین می­شود پس انتظار داریم تا در شرایط بحران کارائی مدیران شهری را احساس کنیم. اگر تیم مقابله با بحران، در زمان بحران، خودش بحران زده شود، وجود این تیم عملاً بی­فایده بوده و باید آن را تعطیل کرده و طرحی دیگر در انداخت. فکر کنیم به جای آن برف سنگین، سیل یا زلزله یا حادثه­ای از این دست اتفاق می­افتاددر آن هنگام باید چه می­کردیم؟

  با سازماندهی چند لایه ای و آموزش تمام کارکنان ستادی و صفی می­توان در مواقع لازم حضوری فعال برای خدمت به نیازمندان داشت. آیا مدیریت شهری، نیازمند مدیرانی از جنس شهید مهدی باکری نیست، وقتی در بخشی از شهر ارومیه سیل جاری می­شود، آن شهید در قامت شهردار شهر؛ با لباس و چکمه در  خدمت گذاری به سیل زدگان وارد عمل میشود و تا بهبودی اوضاع به  شهرداری بر نمی­گردد. (روحش شاد).

موضوع بعدی، شناسایی جذب و سازماندهی تجهیزات بخش خصوصی برای مدیریت بحران است، باید تمام امکانات و پتانسیل بخش خصوصی؛ تعمیرگاه ها، ماشین­های سنگین و حتی تجهیزات و امکاناتی که دارند را شناسایی و جذب کرده تا در زمان­های لازم به کارگیری کنیم با استفاده از 4 یا 5 لودر و 10 دستگاه بیل مکانیکی نمی­توان این شهر عظیم را در مواقع بحران مدیریت کرد. برای بکارگیری تجهیزات و امکانات بخش خصوصی در وضعیت اضطراری شرایط و لوازمی دارد؛

چنان­چه دستمزدهای بخش خصوصی به روز پرداخت شود در مواقع اضطرار حتی به صورت داوطلبانه در اختیار مدیریت شهری خواهند بود.

موضوع اصلی و پاسخ به مسئله مدیریت بحران، نقش آفرینی مردم می باشد که می بایستی در یک برنامه ریزی بلند مدت آموزشی از مقاطع تحصیلی ابتدائی تا تکمیلی پایه گذاری گردیده تا بصورت فراگیر در بین نسل پیشرو این نیاز مهم نهادینه و فرهنگ سازی گردد.

برنامه میان مدت آموزش دوره های عرضی کارکنان دولتی و خصوصی بعنوان یک ضرورت اساسی قرار گرفته و آنان را در قالب سازماندهی چند لایه ای برای شرایط اضطراری آماده نماید.

برنامه کوتاه مدت آموزش آحاد مردم شامل تمام طبقات اجتماعی در محلات (مساجد، مدارس، فرهنگسراها، حسینیه ها، برج ها و آپارتمانها ) می باشد که در هر محله ای حداقل 10نفر بعنوان شبکه مدیریت بحران محلی و در نهایت از تجمیع این شبکه های محلی ، سازمان مردمی (سمن) مدیریت بحران شهری و استانی شکل بگیرد.

قطعاً ، سازماندهی و بکارگیری سازمان های مردم نهاد (سمن ها) در راستای  هدایت ، حمایت و ارتقای ظرفیت آنان به منظور بهره برداری از توانمندی و جلب مشارکت و همکاری همه جانبه  آحاد مردم ، برای افزایش تاب آوری در تمام مراحل مدیریت بحران، الزامی ملی به شمار می رود.

 

 

                  محمدرضا هاشمی

                                                                                                                                                           عضو انجمن علمی مدیریت بحران ایران

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.