بررسی تأثیر باورهای ذهنی بر رژیم غذایی

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

با رویا رازقیان ،کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فن آوری نوین مواد غذایی:

بررسی تأثیر باورهای ذهنی بر رژیم غذایی

بررسی تأثیر باورهای ذهنی بر رژیم غذایی
1398/4/31
12:43 1395

درگیری های ذهنی به طور غیرمستقیم می‌تواند در بروز برخی بیماری ها تاثیر گذار باشد. 

 

جام جم البرز، درگیری های ذهنی به طور غیرمستقیم می‌تواند در بروز برخی بیماری ها تاثیر گذار باشد. سختی ها ودغدغه های  زندگی برای خیلی از افراد حوصله اینکه یک برنامه خودمراقبتی و تغذیه ای ، خصوصاً کنترل وزن یا ورزش منظم داشته باشند، باقی نمی‌گذارد .از این رو  باید برای ، حفظ و بالا نگه داشتن آمادگی جسمانی و سبک زندگی بهتر  به کمک ورزش منظم به یک آمادگی ذهنی برسیم. آمادگی ذهنی یعنی   این که وقتی یک موج استرسی ، در زندگی فرد به وجود می آید بتواند آن را کنترل کند.
با توجه به تجارب شما باورهای تغذیه ای که در جامعه وجود داردرا چگونه ارزیابی می کنید؟
 باورهای مختلفی در مورد تغذیه وجود دارد که بعضی از آنها صحیح نمی باشد و اکثرا ریشه علمی ندارند .ما باید قدم های ضروری را برای اصلاح  شیوه تغذیه ای خودبرداریم ،مثلا بعضی ها می گویند که نان عادی نخورید ونان جو مصرف کنید! این یک اقدام غیر ضروری و غیر علمی است. برخلاف تصور رایج خوردن بعضی غذاها باعث چاقی موضعی نمی شود. به طور مثال نخوردن یا حذف کردن برنج از برنامه غذایی باعث لاغری شکم نمی شود. یا مثلاً پر شدن بخشی از صورت با خوردن نشاسته و ژله امکان پذیر نیست،چنین موضوعی هایی صحت ندارد. تجمع ناخوشایند چربی در مناطقی از بدن به خاطر افزایش کلی وزن بدن است، طبیعتاً وقتی وزن بالا می رود شکم و پهلو بزرگ می شود  و صورت هم  پر می شود . به دنبال هر ۵ کیلو اضافه وزن حدود ۱۵  لیتر چربی وارد بدن می شود.  ما می توانیم با ورزش و یک رژیم غذایی مناسب این جریان را اصلاح کنیم . باور صحیح این است که دراز کشیدن بعد از صرف غذا باعث چاقی نمی‌شود در صورتی که عموم مردم برعکس فکر می کنند .دراز کشیدن بعد از غذا هیچ خللی در دستگاه گوارش ایجاد نمی کند ،قدم زدن بعد از غذا نیز به هضم غذا هیچ کمکی نمی‌کند و تمام این باورها غلط است. احساس سنگینی و نفخ بعد از صرف غذا فقط به خاطر یک باره غذا خوردن و پرنوشی است، فقط در افرادی که اضافه وزن دارند منجر به ریفلاکس می شود. و اینگونه افراد بعد از صرف غذا نباید دراز بکشند.اضافه وزن فقط مربوط به نحوه تغذیه است ،در نتیجه ربطی به خوابیدن، نشستن و دراز کشیدن ندارد.

چه راهکاری برای اصلاح این نوع باورها پیشنهاد می دهید ؟
باید اطلاعات تغذیه ای خود را افزایش دهیم و شنونده هرمطلبی نباشیم، هر چیزی که در فضای مجازی  گسترش پیدا می‌کند را باور نکنیم و آن را هدف و خط مشی زندگی  برای تغذیه روزمره خود در نظر نگیریم.  باید از لحاظ ذهنی حتما پذیرای  این مسئله باشیم . مسائلی که مرتبط با تغذیه، کنترل وزن ،کم خوری ها و تغییرات موقت زندگی است، در برنامه زودگذر غذایی ما هیچ تاثیر مثبتی ندارد. باید باور داشته باشیم که سلامتی ما تنها، محصول خواست و اراده فردی ما نیست، متاثر از محیط پیرامون ما هم هست و بدون شک در سایر افراد خانواده هم تاثیر گذار است. مثلا اینکه چه ماده غذایی را خریداری کنیم و چگونه مواد غذایی را بپزیم .به تبلیغات رایج در فضای مجازی توجه نکنیم، لاغری و چاقی موضعی تبلیغات کاذب و موقت است.
بهترین راهکار از نظر شما بعنوان کارشناس تغذیه چیست ؟
غذا خوردن یک نوع رفتار است ما باید یک خود کنترلی و خود مراقبتی داشته باشیم . راهکار صحیح  این است که شیوه زندگی خود را تغییر دهیم . از  مواد غذایی به اندازه استفاده کنیم و حتما یک برنامه ورزشی منظم در زندگی روزمره خود بگنجانیم . بدن از لحاظ ریزمغذی ها و  درشت مغذی ها تامین شود تا اضافه وزن پیدا نکنیم و به وزن متناسب و ایده آل خود برسیم.  سبزیجات و میوه جات را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانیم.  . اغلب چاقی ها ذهنی است.  درخصوص عادت‌های بد غذایی باید فرهنگ سازی صورت بگیرد.

 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.