دلایل تبلیغ یک جریان سیاسی خاص برای اکران این فیلم چیست؟

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

«خانه پدری» و دو پروژه سیاسی موازی

دلایل تبلیغ یک جریان سیاسی خاص برای اکران این فیلم چیست؟

 دلایل تبلیغ یک جریان سیاسی خاص برای اکران این فیلم چیست؟
1398/8/12
12:43 1395

 

...طی دو سال اخیر، چند فیلم با رویکرد حمایت از فتنه سال ۸۸ رفع توقیف و به نمایش عمومی درآمدند...

 

آرش فهیم

نکته مهم این است که طی دو سال اخیر، چند فیلم با رویکرد حمایت از فتنه سال ۸۸ رفع توقیف و به نمایش عمومی درآمدند. اما حمایت های سیاسی و لشکرکشی های رسانه ای برای پشتیبانی از خانه پدری، فیلمی که به ظاهر حتی سیاسی هم نیست بیش از سایر فیلم ها بوده است. تا آنجا که برخی افراد با گرایشی شبه تکفیری ، پشت این فیلم درآمده‌اند! مثل مازیار میری که از منتقدان خانه پدری به عنوان دشمنان سینما یاد کرد! همچنین منتقد دیگری نیز، فهم انتقاد کنندگان از این فیلم را به طور کلی زیر سوال برد!
 این درحالی است که خانه پدری، به واقع فیلم خوبی هم نیست. این فیلم، برای مخاطب عام و جویای سرگرمی، زجرآور و خسته کننده است. حتی بسیاری ممکن است از خشونت فیلم، دچار اشمئزاز شوند. خانه پدری همچنین از لحاظ ساختاری نیز فیلمی عیبناک و انتقادآمیز است. صحنه قتل دختر به دست پدر و برادرش، چندان باورپذیر نیست. جرم دختر، مبهم است و معلوم نیست عمق کجروی او تا چه حد است که پدرش برایش حکم مرگ را صادر می کند. در آن سو نیز پدر، این همه قصی القلب به نظر نمی رسد و حداقل در باور نگارنده نمی گنجد که چنین مردی، به همین سادگی و مثل آب خوردن، دختر نوجوانش را بکشد و بعد هم با دستان خودش او را در زیرزمین خانه اش به خاک بسپارد. کیانوش عیاری نتوانسته میزانسن دقیقی برای راهبردی ترین سکانس فیلم خود طراحی کند و بنابراین خانه طراحی شده توسط او، خانه ای بر آب است! بعد از این اتفاق نیز، عملا فیلم تمام می شود و بقیه زمان فیلم، آب بندی است! از این به بعد، فقط مشتی آدم هستند که در یک خانه قدیمی در هم میلولند و روایت فیلم، از هم گسیخته می شود. اگر در سکانس اول، خشونت افسارگسیخته مخاطب را آزار می دهد ، در ادامه ساختار شلخته فیلم، موجب دلزدگی می شود. حتی نقش آفرینی بازیگران فیلم نیز تکراری است. چون که نه شخصیت پردازی فیلم عمیق است و نه کارگردان، نقش آفرینان را به خوبی هدایت می کند. درنتیجه، مهران رجبی، مهدی هاشمی، شهاب حسینی و … در خانه پدری تکراری به نظر می رسند. این اوضاع باعث شده تا خانه پدری به زعم برخی منتقدان ، ضعیف ترین فیلم کارنامه کیانوش عیاری تلقی شود.
با این اوصاف، چه شده که رسانه ها و منتقدان وابسته به دولت و جریان موسوم به اصلاحات تا این حد نسبت به این فیلم تعصب قائل هستند و رفع توقیف آن را بزرگ می دارند؟
بیشتر تبلیغات پیرامون فیلم «خانه پدری» نه یک اتفاق فرهنگی، بلکه بخشی از دو پروژه سیاسی موازی و متصل به هم است که یک بعد آن به فضاسازی تبلیغاتی برای انتخابات مجلس سال ۹۸ مربوط است و بعد دیگر با مدرن سازی (غربی سازی) زنان در ایران ارتباط دارد.

 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر