اخبار

 آخرین اخبار 

غذاهای فرآیند شده

غذاهای فرآیند شده
1399/8/29


ترنم بدیع نیا، دانشجوی دامپزشکی
جام جم البرز : اغلب ، از عبارت "غذاهای فرآیند شده" processed foods برای اشاره به تمام غذاهای نه چندان کامل و مغذی که باید از آنها اجتناب کنیم استفاده می کنیم. وقتی عبارت " غذاهای فرآیند شده" را می شنوید ممکن است غذاهای اسنک، شکلات ها و نوشابه های گازدار به ذهن تان خطور کند. در واقع، 43 درصد مصرف کنندگان دیدی منفی نسبت به غذاهای فرآیند شده دارند و آنها را " بد" می پندارند.
اما، آیا این دید منفی دقیقا توصیف کننده همه غذاهای فرآیند شده است؟ فرآوری غذا اصطلاحی است که هر نوع تغییر حساب شده در یک غذا را که بین منشا و مصرف روی می دهد توصیف می کند. میزان فرآوری انجام شده روی ماده غذایی می تواند از شستن میوه ها و سبزی ها قبل از بخش تولید تا کنسرو کردن یا منجمد کردن محصول تازه برای فرموله کردن محصولی جدید با افزودن چندین ماده به یک ماده غذایی متغیر باشد. هر نوع غذایی که در معرض شستن، تمیز کردن، آسیاب کردن، برش دادن ، حرارت دادن، پاستوریزه کردن، بلانچ کردن ، پختن، کنسرو کردن، منجمد کردن، خشک کردن، دهیدراته کردن، مخلوط کردن، بسته بندی کردن یا روندهای دیگر قرار گیرد که ماده غذایی را از حالت طبیعی آن تغییر می دهد ، آن غذا " فرآیند شده" به حساب آورده می شود.
همه غذاهای فرآیند شده بد نیستند. بدون برخی مواد غذایی فرآیند شده، سلامت ما ممکن است به مخاطره بیفتد. نگهداری مواد غذایی آنها را از باکتری های مضر در امان نگاه می دارد. تقویت یا غنی سازی مواد غذایی سال هاست به پیشگیری از بیماری و بهبود سلامتی مان کمک کرده است. در اینجا می توانید ویتامین D افزوده شده به شیر، ویتامین های B افزوده شده به آرد، فولات افزوده شده به غلات صبحانه، کلسیم افزوده شده به آب پرتقال، نان ها ، سریال های صبحانه تقویت شده با آهن، و فیبر افزوده شده به تعداد زیادی از محصولات را در نظر بگیرید.
البته، غذاهایی را که مستلزم حداقل فرآوری هستند سالم ترین غذاها درنظر می گیرند. نمونه این نوع غذاها شامل میوه ها و سبزی های شسته و بسته بندی شده، سالادهای بسته بندی شده، آجیل های برشته یا آرد شده، و یا سیبی که در میوه فروشی می بینید می شود.
گاهی اوقات، غذاها برای کمک به نگهداری وافزایش مواد مغذی و تازگی غذاها در بالاترین حد خود نیازمند فرآوری هستند. این حالت شامل مواردی مانند ماهی تن کنسرو شده، میوه ها و سبزی های کنسرو شده و یا منجمد شده است. در این مرحله، آن سیب یاد شده به صورت سس سیب غیر شیرین، کنسرو می شود.
مرحله بعدی فرآوری جایی است که غذاها برای بهبود ایمنی، مزه یا جذابیت بصری با ترکیبات دیگری ، مانند ادویه ها، روغن ها، طعم ها، رنگ ها یا نگهدارنده ها ترکیب می شوند. اینها ممکن است مخلوط های سیب زمینی یا برنج آماده، مخلوط های کیک، سس های گوجه، مخلوط های ادویه و سس های سالاد باشند. در مورد سیب، این ممکن است آب سیب به همراه ویتامین C اضافه شده یا سس سیب شیرین و طعم دار شده باشد.
غذاهای آماده مصرف  به فرآوری بیشتری نیاز دارند به گونه ای که مجبور به انجام هیچ کاری جز باز کردن و خوردن نباشید. نمونه این غذاها غلات صبحانه، کراکرها، nut butters ، بستنی، ماست، بیسکویت ها، lunch meats، نوشیدنی های میوه، سودا و بسیاری اقلام دیگر هستند. اکنون، سیب مان را به یک غذای صبحانه با میانی پر شده با سیب تبدیل کرده ایم، که در مقایسه با سیب شکر بیشتری دارد.
غذاهایی که بیشترین فرآیند را دیده اند، و مسلما ناسالم ترین موارد می باشند، آن دسته از غذاهایی هستند که افزوده های زیادی دارند، و به گونه ای طراحی شده اند که برای مدتی طولانی تازه بمانند و زمان کمتری را در آشپزخانه تلف کنند. غذاهای آماده و غذاهای منجمد در این دسته قرار می گیرند. این ممکن است یک پای سیب منجمد باشد.
چرا غذاهایی که زیاد فرآیند می شوند ناسالم هستند؟ به طور کلی هر چقدر که غذایی بیشتر فرآیند شده باشد، شکر، چربی، سدیم و کالری های بیشتر و مواد مغذی کمتری دارد. برخی نگهدارنده ها، طعم دهنده ها و مواد رنگی مصنوعی را با سرطان، میگرن ها، آلرژی ها و بیماری های دیگر مرتبط دانسته اند. مطالعات نشان می دهد که اگر بیشترین بخش برنامه غذایی تان به این نوع غذاها وابسته باشد، احتمال ابتلا شما به سرطان، دیابت، چاقی، بیماری قلبی و فشار خون بالا افزایش می یابد.
غذاهای فرآیند شده زندگی همه ما را آسان تر می کند. این نوع غذاها باعث صرفه جویی در وقت برای تهیه غذا و اسنک می شود، و می توانند منبع مهم مواد مغذی مورد نیاز ما باشند. اما، انتخاب دقیق این غذاها مهم است. به برچسب ترکیبات تشکیل دهنده نگاه کرده و غذاهایی را انتخاب کنید که ترکیبات آن را تایید می کنید. از غذاهایی که فهرست های طولانی از ترکیبات پیچیده دارند پرهیز کنید. تا حد امکان از همان ابتدا آشپزی را با استفاده از ترکیبات تازه انجام دهید، و زمانی که نیاز به اندکی کمک داشتید، از غذاهایی که حداقل فرآیند روی آنها انجام شده است استفاده کنید.

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.