اخبار

 آخرین اخبار 

ناگفته ها و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا

ناگفته ها و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا
1399/12/11

 

جام جم البرز- بی‌تردید هوای پاک و عاری از آلودگی و آلایندهای زیست محیطی حق مسلم هر شهروند می باشد. عوامل گوناگونی بر افزایش آلودگی هوا دخیل بوده که از عمده ترین آن ها حوزه حمل و نقل عمومی است. تجهیز ناوگان به اتوبوس های نو و رفع عیوب فنی می‌تواند نقایص این چرخه را بهبود بخشد. هر چند در فصول پاییز و زمستان به دنبال سرمای هوا آلودگی هوای شهرها به علت وارونگی و پایین آمدن هوای سرد افزایش چشمگیری می یابد، موضوعاتی چون بخاری ها و موتورخانه های منازل و تاسیسات و کارخانجات به تبع، نقش خود را در این مهم یعنی آلودگی دارا می باشند. اگر بخواهیم به خودروهایی که وظیفه جابجایی مسافر در کلانشهر کرج را به انجام می‌رسانند اشاره‌ای داشته باشیم، بی‌انصافی است یادی از تاکسی نکنیم. چون هم اکنون بخش اعظم جابجایی ها عملاً بر دوش تاکسی ها می باشد. (۸۰ درصد) در این بین رسیدگی به سلامت ۱۴ هزار دستگاه تاکسی ناوگان کلانشهر از سوی مالکین و ناظران وظیفه و کار بسیار سنگینی است. انتشار ذرات معلق در هوا و از جمله اکسید کربن و سرب و اکسید گوگرد و دیگر آلاینده های زیست محیطی به طور قطع بر سلامتی آحاد جامعه تأثیر مستقیم دارد.
 سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری وظیفه دارد ضمن اطلاع‌ رسانی و افزایش آگاهی و اطلاعات تاکسی داران در این رابطه، نسبت به بازدید و تاکید به رعایت استانداردهای معمول در خودروهای عمومی تاکید فراوان را به اجرا گذارد. شایان توجه بوده محفظه فلزی در مسیر خروج دود حاصل از احتراق موتور خودرو وجود دارد که مجهز به فیلتر بوده و از خروج و انتشار ذرات مضر به فضا و هوای پیرامونمان جلوگیری می نماید. قرائن و شواهد حاکی است در مواردی برخی افراد ناآگاه به واسطه باورهای غلط مبادرت به حذف این دستگاه و عنصر حیاتی از روی خودروی خویش می نمایند. بسیارند اعمال و اقداماتی که می توانند هر چند اندک در کاهش آلودگی از سوی خودروها اعم از شخصی و یا عمومی کمک شایانی را نمایند.
1_ استفاده از بنزین با کیفیت یورو ۴ 
۲_ نصب کاتالیزور
3- تعویض به موقع روغن و فیلتر هوا و کنترل مایعات خودرو 4- تعویض شمع ها ۵- تعویض وایر شمع ها ۶- بازدید دوره ای مسیر سیستم سوخت رسان خودرو ۷- تنظیم استاندارد باد لاستیک ها ۸- رعایت استاندارد در وزن خودرو ۹- عدم نصب باربند ۱۰-عدم اهتمام و توجه به رانندگی با سرعت متوسط و استاندارد در چهارچوب مقررات و ضوابط
که این تمهیدات هر چند اندک تاثیرات بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهرمان دارند. در ادامه شایان ذکر است بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر کرج و اعلام صریح ریاست کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر با جراید و رسانه ها جناب آقای مهندس حاجی قاسمی ارتقا و توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس ها یک ضرورت می باشد. ایشان بیان داشتند از سال گذشته حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید توسط شهرداری خریداری کرده و مقرر شد این تعداد به ناوگان الحاق شود. لیکن به واسطه برخی کاستی ها تعدادی هم چنان در پارکینگ به سر می برند. این مقام مسئول در شورای اسلامی شهرکرج را نوسازی و بازسازی نماییم. هم چنین وی در ادامه بیان داشت طبق مصوبه کمیسیون عمران شورا می باید تمام اتوبوس‌ها فعال شوند و عذری در این بین پذیرفته نمی باشد. در رابطه با جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش آلاینده های زیست محیطی که توسط اتوبوس های فرسوده ساطع می شود نامبرده تاکید دارند به دنبال نوسازی ناوگان حتماً موضوع فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب مردم در استفاده از اتوبوس در سفرهای درون شهری می بایست در قاطبه مردم ملکه گردد. به علاوه مهندس حاجی قاسمی با تشکر از مسئولان سازمان حمل و نقل و تلاش بی وقفه این عزیزان موضوع اهمیت توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش تعداد و ارتقاء کمی و کیفی اتوبوس درون شهری را مورد تاکید جدی قرار دادند. مضافاً وی عنوان داشت لایحه شهرداری جهت اخذ اجازه فروش اتوبوس های فرسوده و اسقاطی به شورا ارائه داشته که راهکارهای لازم و سازگار مرتبط و ایجاد تسهیلات و نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برابر مصوبه کمیسیون محیط زیست با فروش تعدادی از اتوبوس‌ها بدین وسیله فراهم گردد. در خاتمه جادارد اشاره داشت آمارها مبین ۲۶۴ دستگاه اتوبوس در مالکیت سازمان شهرداری است و تعداد ۲۱۵ دستگاه در مالکیت بخش خصوصی که مجموع 479دستگاه را شامل می شود. هرچند در بخش ملکی اتوبوس سازمانی که تعداد کمی از راندمان لازم برای خدمات رسانی برخوردار هستند. معهذا نیاز کلانشهر کرج بنا به استانداردهای جهانی که به ازای هر هزار نفر یک دستگاه اتوبوس مورد نیاز است با احتساب دو میلیون جمعیت کلانشهر در صورتی که ما تعداد اتوبوس‌های کلانشهر را ۵۰۰ دستگاه فرض نماییم . هم چنان به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس که خودروی عمومی درون شهری محسوب می‌شود نیاز مبرم داریم. علی ایحال ایجاد زیرساخت- برنامه ریزی- مطالعه و آسیب‌شناسی و آنالیز موضوعات مرتبط همگی در اجرای طرح موفق تاثیرگذارند. نشود اتوبوسهای خریداری شود آن هم از کیسه بیت المال لیکن به واسطه عدم مطالعه صورت گرفته و نبود زیرساخت امروز در پارکینگ در حال فرسودگی باشد. فقط و فقط به واسطه درنظر نداشتن طول و ابعاد اتوبوس در زمان دور زدن در محل مبدا و یا مقصد تورا به خدا بعد از توکل به خدا با عقلانیت و درایت و تدبیر در امور اقدامات مان را سامان دهیم.

براق جم 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر