آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 
  • نماز شب بخشی از رزم شبانه پسرم بود رامین معمولاً هر شب کشیک می‌داد و نماز شب می‌خواند. شب‌هایی هم که نوبتش نبود از دوستانش می‌خواست او را برای رزم شبانه بیدار کنند. منظورش برای نماز شب بود. می‌گفتند خیلی شجاع بود و به جای دیگران هم کشیک می‌داد.
  • سخت‌ترین روز اسارتم تیرباران ۶۰ نفر از دوستانم بود هر اسیری را بر طبق مهارتی که داشت در گروه‌هایی جا می‌دادند. مثلاً گروه بناها، آهنگرها، باربر‌ها و...، چون ما تازه‌وارد بودیم در گروه حمل بار قرار گرفتیم. باورکردنی نبود که از ما می‌خواستند کیسه‌های سیمان یا سنگ‌های سنگین را روی دوشمان بیندازیم و چند کیلومتر در ناهمواری کوهستان جا‌به‌جا کنیم
  • قتل با ماده سرطان‌زا! در رابطه با قتل مرحوم ربانی، روزی با آقای... در تهران در منزل قبلی ایشان -گویا اختیاریه بود- صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم. گفت: ما وسایل و امکانات سمی و دارو‌های مسموم‌کننده و سرطان‌زا در اختیار داریم که می‏توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این مسمومیت، به سرطان کشنده مبتلا خواهد شد...
  • «صلوات» حلّال مشکلات حاج‌احمد بود با وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲ شهید کاظمی خیلی خودجوش و جهادی امکانات نیروی هوایی را در خدمت زلزله‌زده‌ها قرار داد. ایشان با آماده‌سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات مردم بم بسیج کرد
  • هشدار آبفای البرز به شهروندان برای رعایت صرفه جویی در آب شرکت آب و فاضلاب استان البرز به شهروندان استان برای رعایت بیشتر صرفه جویی در مصرف آب هشدار داد.
  • فلسفه خبر ؛ در منطقِ خبیر سکوت بود و سایه و سیاهی و خدا در خلوت خلود تنها بود. بعد از آن به حکم " کُن فَیَکون " آسمان‌ها و زمین، جماد و نبات و حیوان و فرشته آفریده شدند و باز خدا تنها بود. آن گاه تنهایی‌اش را در عالم قِدَم و آیینه احدیًت و تماشاخانه وحدت به نظاره نشست
  • پیام های مردمی فضای سبز خیابان رسالت واقع در جنب بازار بزرگ ملاصدرا در حال از بین رفتن است. لطفا مسئولان شهرداری نسبت به بازسازی فضای سبز مذکور و آبیاری درختان حاشیه خیابان با جدیت اقدام نمایند.
  • استان البرز با کمبود 100 میلیون متر مکعبی آب مواجه می‌شود با روند فعلی مهاجرت به استان البرز تا سال 1405 شمسی، این استان با کمبود آب شرب به میزان 100 میلیون متر مکعب در سال مواجه می‌شود.
  • صدای مسلسل و فریاد معترضان بلند شد آیت‌الله میرزا حسین سبزواری: در سنه ۱۳۵۲قمری حکم شد که باید کلاه بین‌المللی پوشیده شود که عبارت از کلاه دوره بود و مردم همگی اطاعت کرده و پوشیدند، مگر مشهد که قیام و مخالفت کرد.
  • یک نفر در کسوت روحانیت منکر وجوب حجاب شد! مروری بر زمینه‌ها و چگونگی دست‌یازی رضاخان به فرهنگ و لباس ایرانیان در آیینه روایت‌ها

آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش

آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش
1396/4/22
12:43 1395

قرن 21 شاهد ظهور و نفوذ فرهنگي بنام فرهنگ ديجيتال است. اين فرهنگ روش هاي فعاليت، ارتباطات اجتماعي، روش هاي سرگرمي و همچنين روش هاي يادگيري نسل امروزي را تحت تأثير قرار داده است. به عبارتي اين فرهنگ در روش زندگي انسان امروزي تغييرات زيادي را ايجاد كرده است. آموزش و يادگيري نيز يكي از قلمروهايي است كه از تأثيرات فرهنگ ديجيتال بي نصيب نمانده است، در واقع يكي از اين تغييرات ايجاد شده در آموزش و يادگيري تغيير نگرش ها و انگيزه هاي يادگيرندگان است. يادگيرندگان نسل جديد را، نسل «مرا درگير كن» توصيف كرده اند. يعني اين نسل از محيط هاي يادگيري يك طرفه راضي نبوده و به دنبال محيط يادگيري مي شتابند كه اين محيط ها با آنها تعامل داشته و آنها را در فرآيند يادگيري هرچه بيشتر درگير كنند. چالش ديگري كه آموزش هاي فعلي و مرسوم با آن مواجه هستند، افزايش تعداد و تنوع يادگيرندگان با سبك هاي يادگيري و شناختي متفاوت مي باشند و روش هاي آموزشي مرسوم نمي تواند جوابگوي آنها باشد. از يادگيري الكترونيكي تعاريف متعددي ذكر شده است كه در ذيل به ذکر چند مورد از آن مي پردازيم: یادگیری الکترونیکی،  به معناي يادگيري از طريق شركت در دوره هاي آموزشي رايانه اي، با استفاده از انواع چند رسانه اي ها، شاملCD-ROM ، اينترانت و اينترنت تعريف شده است. برنامه هاي يادگيري الكترونيكي از طريق رايانه با استفاده از چند رسانه اي به صورت شنيداري يا متن نوشته،  صوت، تصوير،  پويا سازي با ويدئو عرضه مي شود. در اين برنامه ها مي توان انواع رويكردهاي ياد دهي يادگيري را به كار برد.

برخي انديشمندان آن را شامل استفاده از هر نوع از تجهيزات الكترونيكي كه از فعاليت هاي يادگيري  حمايت مي كند مي دانند و در بعضي از تعاريف، آن را شامل آموزش و يادگيري به گونه اي كه به يادگيرندگان اجازه دهد بدون محدوديت در مكان و زمان،  به ابزار هاي متنوع يادگيري، از قبيل ابزارهاي گفتگو، ارزيابي، ارايه محتوا و سيستم به اشتراك گذاري اسناد دسترسي داشته باشند،  مد نظر قرار مي دهند. تعدادي از محققان نيز  با توجه به مزايا و معايب روش هاي سنتي و الكترونيكي و محدوديت هاي هر كدام از روش ها به آموزش تركيبي روي آورده اند و معتقدند كه يادگيري تركيبي  يك رويكرد اثربخش براي حل مشكلات است. يادگيري تركيبي مي تواند  يك رويكرد مؤثر براي افزايش اثر بخشي يادگيري، سهولت دسترسي به مواد آموزشي و افزايش اثر بخش هزينه ها باشد . همچنين به دليل ارايه فرصت هاي مختلف به منظور يادگيري، موجب آن مي شود كه در كنار افزايش جذابيت آموزش، به تفاوت هاي فردي فراگيران نيز به طور مناسبي توجه شود، زيرا  همه افراد به يك شيوه ياد نمي گيرند و به همين دليل استفاده از روش هاي مختلف براي آموزش ضروري به نظر مي رسد.

اين مطلب ادامه دارد...

منبع:  بخش هاي برگزيده از مقاله ارائه شده  توسط مؤلف در كنفرانس پژوهش هاي نوين در علوم انساني

محمد مهدي آهنگري- استاد دانشگاه و كارشناس آموزش

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر