آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش

آموزش الكترونيكي، اهداف، مزايا و جايگاه آن در آموزش
1396/4/22
12:43 1395

قرن 21 شاهد ظهور و نفوذ فرهنگي بنام فرهنگ ديجيتال است. اين فرهنگ روش هاي فعاليت، ارتباطات اجتماعي، روش هاي سرگرمي و همچنين روش هاي يادگيري نسل امروزي را تحت تأثير قرار داده است. به عبارتي اين فرهنگ در روش زندگي انسان امروزي تغييرات زيادي را ايجاد كرده است. آموزش و يادگيري نيز يكي از قلمروهايي است كه از تأثيرات فرهنگ ديجيتال بي نصيب نمانده است، در واقع يكي از اين تغييرات ايجاد شده در آموزش و يادگيري تغيير نگرش ها و انگيزه هاي يادگيرندگان است. يادگيرندگان نسل جديد را، نسل «مرا درگير كن» توصيف كرده اند. يعني اين نسل از محيط هاي يادگيري يك طرفه راضي نبوده و به دنبال محيط يادگيري مي شتابند كه اين محيط ها با آنها تعامل داشته و آنها را در فرآيند يادگيري هرچه بيشتر درگير كنند. چالش ديگري كه آموزش هاي فعلي و مرسوم با آن مواجه هستند، افزايش تعداد و تنوع يادگيرندگان با سبك هاي يادگيري و شناختي متفاوت مي باشند و روش هاي آموزشي مرسوم نمي تواند جوابگوي آنها باشد. از يادگيري الكترونيكي تعاريف متعددي ذكر شده است كه در ذيل به ذکر چند مورد از آن مي پردازيم: یادگیری الکترونیکی،  به معناي يادگيري از طريق شركت در دوره هاي آموزشي رايانه اي، با استفاده از انواع چند رسانه اي ها، شاملCD-ROM ، اينترانت و اينترنت تعريف شده است. برنامه هاي يادگيري الكترونيكي از طريق رايانه با استفاده از چند رسانه اي به صورت شنيداري يا متن نوشته،  صوت، تصوير،  پويا سازي با ويدئو عرضه مي شود. در اين برنامه ها مي توان انواع رويكردهاي ياد دهي يادگيري را به كار برد.

برخي انديشمندان آن را شامل استفاده از هر نوع از تجهيزات الكترونيكي كه از فعاليت هاي يادگيري  حمايت مي كند مي دانند و در بعضي از تعاريف، آن را شامل آموزش و يادگيري به گونه اي كه به يادگيرندگان اجازه دهد بدون محدوديت در مكان و زمان،  به ابزار هاي متنوع يادگيري، از قبيل ابزارهاي گفتگو، ارزيابي، ارايه محتوا و سيستم به اشتراك گذاري اسناد دسترسي داشته باشند،  مد نظر قرار مي دهند. تعدادي از محققان نيز  با توجه به مزايا و معايب روش هاي سنتي و الكترونيكي و محدوديت هاي هر كدام از روش ها به آموزش تركيبي روي آورده اند و معتقدند كه يادگيري تركيبي  يك رويكرد اثربخش براي حل مشكلات است. يادگيري تركيبي مي تواند  يك رويكرد مؤثر براي افزايش اثر بخشي يادگيري، سهولت دسترسي به مواد آموزشي و افزايش اثر بخش هزينه ها باشد . همچنين به دليل ارايه فرصت هاي مختلف به منظور يادگيري، موجب آن مي شود كه در كنار افزايش جذابيت آموزش، به تفاوت هاي فردي فراگيران نيز به طور مناسبي توجه شود، زيرا  همه افراد به يك شيوه ياد نمي گيرند و به همين دليل استفاده از روش هاي مختلف براي آموزش ضروري به نظر مي رسد.

اين مطلب ادامه دارد...

منبع:  بخش هاي برگزيده از مقاله ارائه شده  توسط مؤلف در كنفرانس پژوهش هاي نوين در علوم انساني

محمد مهدي آهنگري- استاد دانشگاه و كارشناس آموزش

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر