افزایش راندمان سیکل‏ های واقعی عملکرد توربین گازی

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

افزایش راندمان سیکل‏ های واقعی عملکرد توربین گازی

افزایش راندمان سیکل‏ های واقعی عملکرد توربین گازی
1396/5/17
12:43 1395

با ملاحظات کاربردی تغییر سوخت و جذب کربن محقق می شود؛

افزایش راندمان سیکلهای واقعی عملکرد توربین گازی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به افزایش راندمان سیکل ‏های واقعی عملکرد توربین گازی با ملاحظات کاربردی تغییر سوخت و جذب کربن شدند.

به گزارش جام جم البرز و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران؛ این پروژه پژوهشی که در صنعت برق کشور و نیروگاه های توربین گاز کاربرد دارد، به منظور افزایش بازدهی و کاهش آلودگی هوا می باشد.

میلاد خودسیانی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‏ های تجدیدپذیر پژوهشگاه و مجری این طرح اظهار داشت: در این تحقیق به بررسی افزایش راندمان سیکل ‏های واقعی عملکرد توربین گاز بر اساس تحلیل فنی عملکرد سیکل‏ های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی پرداخته شده است. همچنین به منظور کاهش میزان نشر گاز کربن‏ دی ‏اکسید، موضوع استفاده از سوخت ‏های جایگزین و جذب کربن نیز مورد بررسی قرار گرفته‏اند. هر کدام از سه موضوع تحلیل فنی عملکرد سیکل‏ های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی، استفاده از سوخت جایگزین و استفاده از جذب کربن به تنهایی در مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفته ‏اند، اما به صورت بررسی همزمان این سه موضوع در کنار هم، یک موضوع جدید می‏باشد.

شبیه ‏سازی Off-design سیکل توربین گاز با استفاده از نرم‏افزار MATLAB انجام گردید. برای این شبیه‏ سازی احتیاج به استخراج معادلات منحنی ‏های مشخصه کمپرسور و توربین داشته که با استفاده از نرم ‏افزارهای اکسل و دیجیتایزر این امر صورت گرفت. با اندازه‏ گیری میدانی در محل نیروگاه، صحت مدل‏ سازی انجام شده مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از سوخت 100% متانول به عنوان سوخت مصرفی واحد، بیشترین افزایش راندمان را در پی خواهد داشت. استفاده از این سوخت باعث افزایش 112/1 % راندمان سیکل می‏گردد. همچنین استفاده از سوخت پایه سیکل، کمترین میزان مصرف سوخت و کمترین دبی جرمی CO2 حاصل از احتراق را در پی دارد. با استفاده از روش جذب شیمیایی کربن با حلال مونواتانول‏آمین، بین حالات بررسی شده، در حالتی که قطر و ارتفاع برج جاذب به ترتیب 5/3 متر و 10 متر باشند می‏توان تا 818/50 % از دی‏اکسیدکربن تولیدی را جذب کرد. همچنین ارتفاع و قطر برج تفکیک در میزان جذب تأثیر چندانی ندارد. کمترین مقدار دی ‏اکسیدکربن نشر شده به ازای تولید توان MW 5/15، مربوط به احتراق با سوخت گاز طبیعی و استفاده از برج جاذب با ارتفاع 10 متر و قطر 5/3 متر و همچنین برج تفکیک با قطر 5/1 متر و ارتفاع 5 متر می‏باشد که برابر با kg/s136/2 می‏باشد.

گفتنی است این پژوهش که نمونه مورد مطالعاتی آن در سیکل نیروگاه توربین گازی شهید زنبق یزد صورت گرفته، با راهنمایی دکتر حسین قدمیان و دکتر مجتبی بیگ‏ زاده و مشاوره دکتر محمد امینی انجام شده است.

 

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر