عید دانایی و هزار جلوه نورانی

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 
  • فرزندش را نديد تا راحت‌تر دل بكند فرماندهان بزرگ و نيروهاي شجاع و توانايي در عمليات كربلاي5 شركت كردند و توانستند حماسه‌اي بزرگ رقم بزنند. از خودگذشتگي رزمندگان در اين عمليات سخت، باعث شد تا به رغم موانع متعدد دشمن، پيروزي بزرگي حاصل شود و...
  • کاش پسرم را در لحظه دستگيري شهيد مي‌کردند! تابستان سال 1361 يكي از فجيع‌ترين و وحشيانه‌ترين جنايات منافقين عليه مردم ايران عيان شد. در تاريخ 22 مرداد سال 61، با دستگير شدن يك دزد خودرو توسط مردم و تحويل او به پليس، پرده از يكي از فجيع‌ترين جنايت‌ها در تاريخ معاصر ايران برداشته شد كه...
  • كومله‌ها در وحشي‌گري معلم داعشي‌ها بودند به‌تازگي كه بحث در مورد يكي از كشته‌هاي اغتشاشات اخير در جامعه مطرح شد و يكي از هنرپيشه‌هاي سينما هم وي را كارگر رستوران خودش معرفي كرد و خواسته يا ناخواسته نام وي را بيشتر بر سر زبان‌ها انداخت...
  • فرقه‌سازي براي «تجسس» در تاريخ ايران و اسلام پديده «جاسوسي» به اشكال و انحاي گوناگون قابل رديابي و شناسايي است.
  • شهادت روي جاده گيلي گادر با 14 گلوله چند روز پيش بود كه كتاب جاده گيلي گادر، زندگينامه داستاني شهيد ماشاءالله استادمرتضي، از سوي انجمن پيشكسوتان سپاس در خبرگزاري دفاع مقدس رونمايي شد.
  • تاسیس باشگاه الماس به عشق وطنم بوده و هیچ توجیه اقتصادی ندارد برای آشنایی بیشتر با مجموعه فرهنگی ورزشی الماس گفتگویی را با آقای داوود الماسی مدیر این مجموعه ورزشی و دارنده ده عنوان جهانی در خارج از کشور انجام داده‌ایم که ماحصل آن را با هم می خوانیم:
  • ققنوس هاي سانچي آخرين بار كه بغضم تركيد و مثل مادرمرده ها شيون مي زدم پنچ سال پيش بود كه مادرم «بلقيس» مرد از بس كه جان تمام كرده بود.
  • پیام های مردمی هر چند زلزله از وقوع خود خبر نمی‌دهد اما مسئولان ستاد بحران البرز باید با برنامه ریزی های اصولی و مدون و ترتیب آموزش های ویژه با همکاری مراکز فرهنگی و صدا و سیمای استان مردم را بیش از پیش آماده مقابله با این پدیده خسارت آور نمایند.
  • رعایت اصول ایمنی دركارگاه ها نیازمند فرهنگ سازی است حوادث ناشی از کار با فرهنگ سازی و برنامه ریزی جامع در خصوص آموزش هاي ايمني کاهش می يابد
  • نقش و اهمیت گفتاردرمانی در درمان بیماران اوتیسمی جامعه ما در تشخیص مشکل دارد، بسیاری از مراجعین من با تشخیص اشتباه وارد پروسه درمان می شوند علایمی نظیر خجالتی بودن کودک، ناآرامی و کمبود توجه و تمرکز، رفتارهای کلیشه ای نظیر ردیف کردن ماشین های اسباب بازی و اجسام و...، رفتارهای تهاجمی، عدم توانای در هماهنگی اندام ها و پیشرفت تحصیلی اندک در مدارس

عید دانایی و هزار جلوه نورانی

عید دانایی و هزار جلوه نورانی
1396/6/22
12:43 1395

 (تأملی در بازگشایی مدارس و دانشگاهها )

به راستی مدرسه و دانشگاه پس از کانون مقدس خانواده ، در رشد و تحول افراد جامعه سهم بسزایی دارد ، معلم و مدرس نیز یکی دیگر از ارکان اساسی این رشد و تحول در انسان و جامعه است . مسئله و موضوع آموختن و کشف مجهولات در طول تاریخ بشدت مورد توجه و عنایت خاص انسان بوده است . چرا که کنجکاوی و تلاش در راه «کشف ناشناخته ها »و تبدیل «مجهولات به معلومات » برای بشر امری فطری بوده و هست . و یکی از آرزوهای دیرینه ی او همین بوده که بتواند به «اسرار آفرینش » ، و «رازهای طبیعت » و جهان «ماورای طبیعت » دست یابد . و همچنین یکی از مهمترین عوامل تسلط قدرت های شیطانی و ستمگر تاریخ بر ملت ها و استعمار و استثمار آنان «جهل » ملت ها بوده است ، و به همین دلیل ستمگران همواره تلاش کرده اند که به هر شیوه ی ممکن مانع از «آگاهی » آنان شوند ، و در اینجا ست که ارزش و اهمیت «نقش معلم » و انتقال « علم و آگاهی » به سایر افراد جامعه مشخص و معین می شود . آری ، معلم باید به « علم و اطلاعات » لازم و کافی مجهز باشد ، البته داشتن «علم » به تنهایی ارزش نیست ، بلکه اولا" : باید « علم الهی » داشته باشد و ثانیا": آن را « حساب شده و روشمند » و با نفوذ کلامش به دیگران منتقل کند .

معلم و مدرس امانتدار است و امانت او انسان ها هستند ، که باید این امانت ها ی الهی را از جهل و نادانی نجات داده و از آلودگیها و تباهی ها حفظ کرده و زمینه ی رشد و کمالشان را فراهم آورد .

معلم و مدرس می تواند تأثیر « خوب یا بد » ، مثبت یا منفی بر شاگردان خویش داشته باشد . انسان های موفق و خدمتگزار ، بزرگان و مصلحان تاریخ و .... کامیابی خود را مدیون والدین دلسوز و معلمان و مدرسان« فهیم و آگاه» بوده اند .

و همچنین ریشه ی علل و عوامل بدبختی و شقاوت انسان های جنایتکار و ستمگر را عمدتا" باید در نادانی و خباثت والدین و معلمان و مدرسان بی تعهد آنان جستجو کرد . و در این میان شاید بتوان گفت ، که « نقش معلمان و مدرسان » از « نقش والدین » بیشتر و مهمتر است ، زیرا معلمان و مدرسان ، «نظام فکری و تربیتی » شاگردان خود را طراحی و سازمان می بخشند ، و همه انسان ها تابع حکومت فکری و تربیتی خویش هستند و خارج از محدوده مقررات نظام فکری خود رفتار نمی کنند ، آری ، معلم و مدرس با قدرت بیانش ، رسایی و نفوذ کلامش و زیبایی رفتارش می تواند نه تنها « افراد شایسته و صالح » را تحویل جامعه بدهد ، بلکه حتی می تواند افراد « طالح » را «صالح » نماید و قوانین طبیعت و وراثت را تغییر و خنثی نماید .

براستی ، آیا کاری دشوارتراز «تربیت انسان » وجود دارد ؟

معلم و مدرس تلاش می کند باتدبیردر «تعلیم و تربیت » و « آگاهی بخشی » به افراد ، تمایل و گرایش به آگاهی فطری آنان را تقویت و از قوه به فعلیت در آورد ، چرا که این آگاهی و گرایش می تواند همه ی روابط انسان را با همنوعان خود و جهان پیرامون به نحو احسن برقرار نموده و همه ی پندار و گفتار و کردار او را معنای الهی و عبادی ببخشد ، دوام این «آگاهی» اساسی ترین عامل « کمال » آدمی است ، خواه در محراب عبادت باشد ، خواه در تفریح و خوشی های معقول ، و خواه در ناگواری ها و یا تلاش برای زندگی بهتر .

آری نقش معلم و مدرس در جامعه «نقش انبیا» است . معلم و مدرس ، «امانت دار» است و امانت او « انسان » است ، و کارش « تعلیم و تعلم » ، که از هر عبادتی بالاتر و از هر خدمتی افضل تر است .

و اکنون ، فرا رسیدن ماه مهر و مهربانی ، ماه شکوفایی و بیداری ، ماه دانش و بینش ، ماه شورو شعف ، ماه جوشش و کوشش ، ماه اندیشه و تفکر ، ماه دانایی و توانایی ، ..... را بهانه قرار می دهیم و می گوئیم :

سلام بر راهیان کوی دانش و بینش ، سلام بر دانش آموزان و دانشجویان ، سلام بر معلمان و اساتید ،سلام بر کتاب و درس ،

سلام بر کلاس و همکلاسی ، سلام بر آموختن ، نوشتن وخواندن ، سلام بر آموزگار و استاد ، آنگاه که با لبخندی دلنشین و دلی پر از مهر و علم و امید پای در کلاس درس می گذارد ، و کلاس پر از « رنگین کمان » می شود ، رنگین کمان علم و دانش ، آرامش و آسایش ، مهر و مهربانی ، صفا و وفا و صداقت و پاکی .

سلام بر دانش پژوهان و دانشجویان ، آنگاه که چشم بر دهان وگوش بر سخنان استادان می سپارند .

سلام بر آموزگاران و اساتید ، آنگاه که برق علم و عشقشان بر چشمان دانش پژوهان می تابد و شور و شوق آموختن را صد چندان می کند .

سلام بر استادان ، آنگاه که با صدای پر از طراوت و شادابی دل های دانشجویان را می نوازند ، و زمینه ی شکوفایی استعدادها و بالا بردن قابلیت ها و ظرفیت های آنان را فراهم می سازند ،

سلام بر استادان آنگاه که «بذر علم و ایمان »را در ضمیر پاک دانشجویان می افشانند . و بر گوش جانشان آهنگ مهر و مهربانی می خوانند ، و دستانشان را با ساختن بنای زندگی ارزشی و الهی آشنا می سازند .

سلام بر استادان ، آنگاه که با لبان پر از تبسم  و با نگاه پر از محبت و نجابت جاری شان ، شالوده ی وجود دانشجویان را شکل داده و پای در جای پای انبیا گذاشته و به آنان الهی و انسانی زیستن را می آموزند .

سلام بر استادان ، آنگاه که بی تاب سؤالات هیجان آفرین دانشجویان هستند . و مشتاق شنیدن پرسش ها و پاسخ های آنان .

سلام بر استادان ، آنگاه که پس از زدودن غبار جهل و نادانی ، دانشجویان را به زیور تفکر و اندیشه مِی آرایند ، و به بزرگی و زیبایی فهم و درک و روح آنان می افزایند و دروازه های آسمانی بینش و دانایی را بر آنها می گشایند در پایان چه زیباست که در رثای مدرس و معلم  همنوا با شاعران بسرائیم که :

  • ای معـلـم خفتگـان جهـل را بیـدار کن                                  ریشـه کن ازبـاغ عالم خـار استعمـار کن

ای معـلـم ای یـگـانه سـاربـان کـاروان                                   سنگلاخ است و حرامی راه را هموار کن

  • هنوز در دوچشم من هزار جلوه می کند                                 کلاس درس و محفـل صفای بی ریـای تو

هنوزدردو گوش من ، نوید زندگی دهد                               چون نغمه ی فرشتگان کلام جان فزای تو

  • ای معلم حرف تو آئینه افکار ماست                                         گفته هایت مخـزن الاسرار ما ست
  • جام جهان بین دل دانای توست                                             نـور خـرد ، روشنی رأ ی توسـت
  • شمع شدی ، شعله شدی ، سوختی                                           تا هنـر خـود بـه من آمـوختی
  • حق تورا نداند غیر از خدا ، معلم                                            همکاریت مبارک با انبیا ، معلم .

با امید به اینکه ، با« اکسیر دانایی و توانایی » مرزهای جدید «علم و دانش و پژوهش »را در نوردیم و با پیوند «علم و ایمان » قله های رفیع بهروزی و پیروزی را فتح نمائیم و با گام های مصمم و استوار ، ایران جاویدان را سرافراز و سربلند سازیم .

«ان شاء الله »                                                                                                                  علی جوادی

                                                                                                                 مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج

 

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر