آگاهی افکار عمومی وظیفه مهم روابط عمومی هاست

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

آگاهی افکار عمومی وظیفه مهم روابط عمومی هاست

آگاهی افکار عمومی وظیفه مهم روابط عمومی هاست
1398/2/31
12:43 1395

حسن بنواری، تحریریه خبر جام جم البرز


پس از زندگی ساده وابتدایی انسانهای اولیه ، دوره ای در حیات بشر شکل گرفت که با روابط پیچیده سازمانی واجتماعی همراه شد . به ناچار انسان امروزی خود را در حصار انبوهی از اطلاعات محصور نمود . سازمانهای زیادی شکل گرفت وعهده دار رفع نیازهای انسان ها شدند. رابط بین سازمان ها ومردم روابط عمومی نامیده شد . پاسخگویی در سازمان های دولتی به عهده روابط عمومی هاگذاشته شد . آگاهی افکار عمومی از نکات مهم روابط عمومی هاست .در سال رونق تولید نقش روابط عمومی ها بسیار حساس ومهم است . اگر روابط عمومی ها بدور از مصلحت اندیشی ها رابطی صادق بین افکار عمومی وسازمان های خود باشند . نقاط ضعف های سازمان ها وخواسته های طرفین بدون واسطه واِشکال منعکس ورفع خواهد شد . شفافیت وهماهنگی بین مردم وسازمان ها وتعامل ادارات مرتبط با هم می تواند در رفع کمبودها ومشکلات سازنده بوده وموجبات رشد وپیشرفت را فراهم کند . این فرایند در بلند مدت باعث رونق تولید واقتصاد خواهد شد . امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در نامه ای به مالک اشتر می فرماید : با سخنگویان دسته های مختلف مردم به گفتگو بنشین ،مشکلاتشان رامرتفع کن واگر نتوانستی روشن ودقیق توضیح بده تا قانع شوند . 27 اردیبهشت ماه روز روابط عمومی هاست . ضمن تبریک این روز به تمامی مدیران روابط عمومی ها با تنی چند از مدیران برتر روابط عمومی های ادارات البرز به گفتگو نشستیم که ماحصل آن تقدیم خوانندگان همراه وفرهیخته جام جم البرز می گردد .بجاست تشکروقدردانی خود را از همراهی این عزیزان ابرازنمایم .و هم چنین اشاره می شود که تعدادی از مصاحبه ها با مدیران ارجمند روابط عمومی سایر دوایر دولتی طی هفته های آینده در سایت جام جم البرز منتشر می شود که موجب مباهات ما است. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عاجزانه از همشهریان درخواست صرفه جویی داریم
شاهین عباس زاده ، مدیردفتر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز 


بیش از 1300000مشترک در استان البرز داریم . در شبکه توزیع برق همکاران به صورت شبانه روزی در نگهداری ، به روز رسانی ،به سازی وتوسعه وتوزیع فعالیت دارند . وپایداری برق ماحصل این تلاش هاست . صنعت برق یک صنعت مادر ،زیربنایی وزیر ساختی است .آموزش های ضمن خدمت در بخش های کارگری ، تکنسین ،اداری مالی ومهندسی به صورت سالیانه برگزارمی شود . صنعت برق ارتباط خوبی با دانشگاه ها دارد . در شرکت توزیع نیروی برق واحد تحقیقات وجود دارد که از اساتید ومشاوران برتر دانشگاهی استفاده می کند . پایداری برق نیازمند دانش تخصصی است . استفاده از تبلت ونرم افزارهای جدید قرائت کنتوربرق که همزمان بعد از قرائت قبض را صادر می کند از کارهای نو می باشد . استفاده از سامانه GIS(موقعیت یاب جغرافیایی)برای مشترکین که 24 ساعته تمام شبکه را مورد پایش قرار می دهد .قبل از تماس مشترکان ما مشکل رادر شبکه کنترل واکیپ ارسال می کنیم . سامانه 124 سامانه فوریت برق 24 ساعته پاسخگوی سئوالات همشهریان می باشد . سامانه33121 هم جهت ارتباط مردمی وجود دارد. ویژگی مهم این سامانه ارسال پیام شخصی به مدیر عامل شرکت می باشد . بیش از 90% تولیدات در قسمت توزیع برق محصولات داخلی است . با مشترکین شهرک های صنعتی بیشترین تعامل را داریم واعتقاد داریم که چرخه صنعت نباید متوقف شود . با رعایت قوانین ونکات ایمنی افتخاری ست که در خدمت صنایع باشیم . دربرق استان البرز بیش از 12 درصد تلفات وپرتی داریم که حدود یک میلیارد کیلووات ساعت انرژی وتقریبا 100 میلیارد تومان هدر می شود . یکی از توصیه های ما کاهش10% مصرف وصرفه جویی در برق است . البته کارهای فرهنگی وآموزشی خوبی در مدارس وصدا وسیما درحال انجام است . امسال تابستان عاجزانه از همشهریان درخواست داریم با کاهش 10% تابستان خوبی داشته باشیم .درتابستان ساعات پیک 16-12وساعت 23-19صرفه جویی شود تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه نماییم . 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

پیوند بین ادارات ورسانه ها مهم است
زهرا مهراد فر ،کارشناس رسانه شرکت توزیع نیروی برق استان البرز


کارهای رسانه ای وخبری را انجام می دهم . نشست های خبری وارتباطات با صداوسیما ، هماهنگی ها جهت شرکت در برنامه های سیما ،دعوت از خبرنگاران در نشست های خبری ومناسبتهای مختلف از مهم ترین وظایف است . پیوند بین ادارات ورسانه ها مهم است ومی تواند به رفع مشکلات مردم کمک زیادی داشته باشد . 
-----------------------------------------------------------------------------------------
مسئولین تکمیل ساختمانهای کانون وکمبودخودرو جهت کتابخانه سیار را حل کنند 
اعظم ذوالفقاری ، کارشناس روابط عمومی واطلاع رسانی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز 


کانون از سال 46 در استان البرز دارای مرکز بوده است وقدیمی ترین مرکز آن مرکز شماره 1 در میدان شاه عباسی است . در سه شاخه فرهنگی ،هنری وادبی برای مخاطبین 17-7 ساله و6-4ساله کلاسهای ویژه داریم . نقاشی ،سفالگری ، نمایش،شعروقصه و....کلاس های مراکز می باشد . 5مرکز در کرج و1مرکز در هشتگرد داریم . برای اعضاء کتابخانه ها مراکز جهت استفاده از کلاس ها هزینه ای پرداخت نمی شود . هدف اصلی کانون پر کردن اوقات فراغت کودکان ونوجوانان در تمام ایام سال است . از دیگر فعالیتهای کانون اعزام مربی فرهنگی به همراه کتابخانه سیار به مناطق محروم است . خدمات فرهنگی وهنری را در مساجد ومدارس به صورت رایگان ارائه می دهند . در سال جدید توسعه خدمات به مناطق محروم از اولویت های کاری مااست .در سیل اخیر کانون با ارسال بسته های پیک امید وحضور کارشناسان فرهنگی در این مناطق حضور فعالی داشت . از مشکلات اصلی ما تکمیل برخی ساختمانهای کانون واختصاص خودرو جهت کتابخانه سیار می باشد که از مسئولین تقاضای پیگیری ورسیدگی را داریم .
---------------------------------------------------------------------------------------- 
در تهیه دستگاه DC شوک نیازمند کمک مسئولین وخیرین هستیم 
لیلا اصغری ، کارشناس روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان البرز


بیشتر افراد فکرمی کنند کار 115 اعزام آمبولانس است . در صورتی که در بیشترتماس های 115 مشاوره ارائه می شود . چند دسته تماس گیرنده داریم . اول بیمارانی که اورژانسی هستند ونمی دانند که بیمارشان اورژانسی است ودوم اینکه بیمارشان اورژانسی نیست ولی فکر می کنند اورژانسی است . با ارائه مشاوره واطلاعات ، نیاز به اعزام آمبولانس را تعیین می کنیم . سئوال هایی که کارشناسان اورژانس می پرسند جهت ارائه بهتر خدمات اورژانسی است . به همشهریان تاکید می کنم در شرایط اورژانسی وتماس با مرکز 115خونسردی خودشان را حفظ کنندوبه سئوالات کارشناسان پاسخ دهند. شرح حال بیمار برای ارائه خدمات خیلی مهم است ونیازمند همکاری همشهریان است .  درزمینه تخصیص زمین برای راه اندازی پایگاه اورژانس کمبود شدید داریم . شهرداریها ،آتش نشانی، وایستگاههای مترو  می توانند در کنار مراکز خودشان یک مکان به اورژانس اختصاص دهند .البته همکاری داشته اند اما توقع همکاری بیشتری داریم . در استان البرز 31 پایگاه هنوز کم داریم . تنها یک پایگاه اورژانس هوایی ویک بالگرد داریم که واقعا کمک کننده است . از خیرین ومسئولین تقاضای همکاری وکمک در تهیه دستگاه DC شوک که یکی از دستگاههای مهم در آمبولانس ها ست را داریم . درمواقع تماس با اورژانس بودن وماندن در محل مخصوصا حوادث جاده ای وتصادفات خیلی مهم است . دادن آدرس دقیق برای رسیدن آمبولانس اهمیت زیادی دارد . توصیه ها وخواهشهای کارشناسان مرکز اورژانس را جدی بگیرید چون پشت هر توصیه ای هدف ارزشمندی وجود دارد . 

----------------------------------------------------------------------------------------------

امیدواریم با کمک رسانه ها آشنایی با قوانین ومقررات نظام مهندسی بیشتر شود
صمد طلوعی ، مدیر روابط عمومی نظام مهندسی استان البرز


سازمان نظام مهندسی یک سازمان مردم نهاد است . بعد از زلزله رودبار مدیران ارشد به اهمیت وجود متولی نظارت بر ساخت وساز ها پی بردند .در سال 1375 طرح نظام مهندسی تصویب وابلاغ شد . اصل کار سازمان نظام مهندسی بحث خدمات مهندسی است که شامل طراحی ها وکنترل نظارت هاست . امروزه کیفیت ساختمانها خیلی بهتر شده است . نظام مهندسی بازویی قوی برای شهرداری ،استانداری ،بنیاد مسکن و... می باشد . فرهنگ سازی وآشنایی با اهداف سازمان نظام مهندسی هنوز تعریف نشده وناشناخته مانده است . امیدواریم با کمک رسانه ها آشنایی با قوانین ومقررات نظام مهندسی بیشتر شود . آموزش خیلی مهم است وآسیب ها را کاهش می دهد . فرهنگ سازی وآموزش باید از مدارس ومهد کودک ها شروع شود . در گود برداری وگاز گرفتگی تلفات وخسارات خیلی کمتر شده است . مهندسی نباید هزینه ای برمردم تحمیل کند یعنی از مرحله طراحی ،محاسبات وایده ها هزینه ها راکم کند وبه رونق کمک کند . بعنوان نمونه در نمای ساختمانها سنگ های سنگینی بکار می رود که معمولا ریزش دارند وتلفات جانی ومالی دارند . با همکاری نظام مهندسی وشهرداری می توان این خسارات را به حداقل رساند . 

-----------------------------------------------------------------------------------------------
امسال سال شکوفایی پسماند در استان البرز خواهد بود
محسن بافقی ، مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج 


سازمان مدیریت پسماند خدمات عمده ای دارد. تفکیک زباله از مبداء ، جمع آوری سگهای بلا صاحب ، امحاء جانوران موذی (موش ها) ، جمع آوری پسماند عمرانی . خدمات رسانی با بیش از 100دستگاه ماشین تخصصی به همشهریان صورت می گیرد . روزانه 1700 تن زباله استان جمع آوری وبه مرکز حلقه دره منتقل می شود . در کارخانه کمپوست 500تن زباله به کود کمپوست تبدیل می شود . کارگاه پردازش زباله نیز 500 تن زباله دریافت ومواد ارزشمند آن را استفاده می کند . مابقی زباله دفن می شود . زباله شهرهای اقماری به صورت جدا سازی شده ولجن تحویل مرکز حلقه دره می شود که کود ومواد ارزشمند ی ندارد ودفن می شوند. مرکز پیرولیز مواد پلیمری تولید می کند . فرهنگ سازی در بخش مدیریت زباله از اولویت های مهم کاری سازمان است . امسال سال شکوفایی پسماند در استان البرز خواهد بود . ساماندهی مرکز حلقه دره واستحصال گاز وبرق از این مرکز را در برنامه کاری امسال قرارداده ایم . رسانه ها در فرهنگ سازی پسماند وتفکیک زباله بیشتر مشارکت داشته باشند . همکاری مردم در فعالیتهای پسماند باعث ارائه خدمات بهترسازمان پسماند خواهد بود.

------------------------------------------------------------------------------------------------
رسانه ها از حادثه ها استقبال می کنند
میلاد حسنی امیر آبادی ، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان البرز 


روابط عمومی نقش بسیار سازنده ای در هر دستگاه وسازمانی دارد . متاسفانه هنوزدر ادارات وسازمانها تعریف درستی ازروابط عمومی وجود ندارد .نقش روابط عمومی را در سطح کارهایی مثل عکس گرفتن ونصب پلاکارد وخبر گرفتن می دانند . درجمعیت هلال احمر ورود مردم باعث رشد وپیشرفت سازمان شده است .روابط عمومی هلال احمرالبرز در جشنواره روابط عمومی های کشور جایگاه برتر روابط عمومی را بدست آورد . 2000000 عضو جوان داوطلب در هلال احمر فعالیت دارند . جمعیت هلال احمر دارای فعالیتهای زیادی است . افرادزیر 29سال در حیطه سازمان جوانان ،کارهای فرهنگی ، اجتماعی ، وبشردوستانه فعالیت دارند .افراد بالای 29 سال در سازمان داوطلبان فعال هستندکه از مهارتهای تخصصی آنان استفاده می شود . کاروان های سلامت در بخش سازمان داوطلبان خدمات بهداشتی ودر مانی را در مناطق محروم ارائه می دهند. هلال احمر درنوروز طرح ایمنی وسلامت نوروزی را انجام داد . درطرح همای رحمت ، کمک به خانواده های بد سرپرست ، بی سرپرست ،وایتام را انجام می دهیم . در مهد کودک ها طرح غنچه های هلال را جهت آموزش شماره های امدادی وکنترل خونریزی به صورت بسیار ساده وابتدایی برگزار می کنیم . در حوزه دانش آموزی آموزش های 8 گانه امداد،کمک های فوریتی ، اطفاء حریق را آموزش می دهیم . گفتگوی بشر دوستانه نیز فعالیتی است که برمبنای صلح ودوستی است . کانون های دانشجویی نیز در دانشگاه فعالیتهای فرهنگی ، اجتماعی وبشر دوستانه را انجام می دهند . در مراکز نظامی نیز آموزش هایمان را شروع کرده ایم . در حوزه اشتغال واستارت اپ جوانان نیز فعالیتهایی داریم . متاسفانه بیشتر خدماتی که حادثه ای واکشن باشند مورد استقبال رسانه ها هستند.  سایر خدمات برای رسانه ها جذابیتی ندارد واز نظر رسانه ها روتین است .     

------------------------------------------------------------------------------------------------
قلب تپنده هر دستگاهی بین مردم ومدیران ، روابط عمومی است
رضا افخمی ،کارشناس متخصص روابط عمومی وعضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی استان البرز


از روابط عمومی به عنوان علم روابط عمومی یا هنر هشتم یاد می شود . خلاصه ترین تعریف روابط عمومی ، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان وافکار عمومی است . در روابط عمومی رابطه دوسویه باعث ارزیابی وسنجش می شود .قلب تپنده هر دستگاهی بین مردم ومدیران روابط عمومی است . در اداراتی که دارای روابط عمومی موفق  هستند . ارتباط بین مخاطبین ومسئولین مناسب بوده ومخاطبین به راحتی به نقد می پردازند . این ارتباط سازنده به پیشرفت مجموعه منجر می گردد . مدیرانی موفق وپیش رو هستند که دارای کارشناس روابط عمومی قوی باشند . متاسفانه نگاه بعضی مدیران به روابط عمومی ووظایف آن سطحی وحاشیه ای است . مدیرانی موفق هستند که به روابط عمومی ونقش آن اهمیت داده وتجهیزات ارتباطی ، دیجیتالی ،الکترونیکی را جهت بررسی دیدگاه های مراجعین خود در اختیار روابط عمومی قراردهند. برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان ومدیران روابط عمومی امری اجتناب ناپذیر است . ایستایی وسکون معلومات در هر شغلی به ویژه روابط عمومی در عصر انفجاراطلاعات دیگر جایگاهی ندارد . کارشناسان روابط عمومی باید عکس العمل های مخاطبین را از طریق افکار سنجی ونظر سنجی بررسی وتحلیل نمایند .اجرای دقیق نظر سنجی می تواند زمینه بهبود سیستم ها ، کنترل روند تولیدات ، ارایه خدمات وتصمیمات بهتر مدیریت را فراهم نماید . با اجرای مدون روش های نظر سنجی ،تحقیق وپژوهش می توان پیش از آنکه مشکلات پیچیده شوند ونارضایتی افزایش یابد آن ها را شناسایی وبا تدابیر لازم رفع یا حل نمود . نظر سنجی ها امروزه به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در پیشرفت وتوسعه کشورها وسازمان ها هستند .

روابط عمومی شغل نیست، یک ویژگی اخلاقی است
میثم میرزایی ،کارشناس روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان البرز
روابط عمومی درایران مسیر حرفه ای شدن را طی می کند ، خوشبختانه به سوی ایفای نقش حرفه ای خود و اثر گذاری بیشتردر مناسبات فرهنگی،اجتماعی ، اقتصادی و بین المللی گام برمی دارد.
روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است .کار روابط عمومی کار دل است. 
27اردیبهشت ماه ،تداعی کننده اهمیت ونقش روز افزون این بخش از دانش بشری است . توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو سازوکارهایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات،روشن گری افکار عمومی،مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است . مدیریت و ماموریت انجام این موارد به عهده روابط عمومی سازمان ها،نهادها،شرکت ها، مراکز اجتماعی ،فرهنگی ، مجموعه دولتی و خصوصی است.
امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام «رونق تولید» مزین شده است .روابط عمومی‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم تأثیرگذار در امر اطلاع رسانی و امیدآفرینی، با همیاری گسترده درون و برون سازمانی بتوانند بیش از پیش در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کنند. 
-----------------------------------------------------------------------------------------
نبود اعتماد لازم بین رسانه ها و روابط عمومی 
علی علی اکبری، مدیر روابط عمومی اداره اوقاف وامور خیریه استان البرز 


یکی از اساسی ترین مشکلات ، نبود اعتماد متقابل بین رسانه ها و مدیران روابط عمومی است. 
امروزه  نبود اعتماد لازم بین این  دو قشرتاثیر گذار مشکلات فراوانی را به وجود آورده  است . 
یکی از علل اصلی این مسئله آن است که عموماً روابط عمومی ها مبلغ وعده های بی شمار مسئولان هستند و در مواردی  بین گفتار و کردار فاصله بسیار  زیادی  است. وعده  زیاد داده می شود و تحقق نمی یابد .بالطبع یک روابط عمومی که به شکل  یک جانبه بر روی وعده های تهی سازمان خویش کار کرده است در واقع به شکل ( چوپان دروغگو) در جامعه ظاهر می شود . به عبارت دیگر زمانی که بین کردارها و گفتارها فاصله می افتد ، اعتماد مردم سلب می شود . طبیعی است که از میان رفتن اعتمادها ، اعتقادها را نسبت به کار و روابط عمومی سست می کند، اعتقادها که از بین برود انفعال به وجود می آید.  
یکی دیگر از مشکلات عدم ارائه اطلاعات مفید است و در برخی موارد روابط عمومی اخبار غیرضروری و یا تاریخ گذشته وغیر مفید را در اختیار رسانه ها قرار می دهد ، در شرایطی  که امروزه رسانه های جمعی و فضای مجازی در انعکاس اخبار و رویدادها به شکل کاملا فعالانه حرکت می کنند ، ارائه اطلاعات سریع به خبرنگاران ، از سوی روابط ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اساساً یکی ازموفقیت های  های روابط عمومی این است که به مسائل از ابعاد ملی نگاه کند، در حالی که روابط عمومی عموماً به مسائل سازمانی خود می نگرد . 
عموما ً روابط عمومی ها از مطرح ساختن مسائل منفی سازمان خویش در سطح مطبوعات و یا خبرگزاری ها هراس دارند. در حالی که چنین نگرشی مانع پیشرفت جامعه و سازمان مذکور می باشد .  
متاسفانه امروز روابط  عمومی در جامعه ما و از سوی مردم به عنوان مبلغ و تبلیغ گر یک جانبه  سازمان معرفی شده است . به همین دلیل مردم ارتباط کمتری با روابط عمومی دارند.
-----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر