ماه مهر ، ماه مهر ورزی و شکوفایی « تأملی در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها »

رهبری

اخبار

 آخرین اخبار 

ماه مهر ، ماه مهر ورزی و شکوفایی « تأملی در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها »

ماه مهر ، ماه مهر ورزی و شکوفایی  « تأملی در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها »
1396/6/23
12:43 1395

مهر شروعی دوباره است تا آگاهی های بیشتر کسب کنیم و به دانش و بینش بیشتر مجهز شویم و راه را بهتر بشناسیم و آسان تر بپیمائیم .

مهر اولین ماه پاییز است و ظاهرا"فصل خزان و ریزش است ، فصل تحمل سختی ها و شداید و تند باد هاست ، و سرآغازی بر ای زمستان سرد و سخت ، در حالیکه اگر درست بنگریم پاییز به انسان ، درس مهر و مهربانی ، مبارزه و مقاومت ، سبک بال و آزاد شدن ، پوست انداختن و نو شدن می دهد .

پاییز به انسان درس مقاومت توأم با تلاش و انگیزه و امید برای رسیدن به بهار و شکوفایی میدهد . چرا که بهار پر گل و سنبل از بستر سرد و سخت پاییز و زمستان عبور کرده و سر برون می آورد . پاییز و ماه مهر خود بستر مهر ورزی و کمال پذیری ، و مدرسه و آموزگار انسان است ، باید بیاموزیم آنچه را که فصل پاییز و ماه مهر به انسان می آموزد و باید تلاش کنیم برای رسیدن به بهار و شکوفایی علم و دانش ، معرفت و معنویت ، مهارت و خلاقیت ، ... و در یک کلام « بهار حقیقی زندگی » .

آری ماه مهر ، ماه مهر ورزی معلمان و استادان و فرصت شکوفایی و کمال دانش آموزان و دانشجویان است .

باید اذعان و اعتراف کنیم در این شکوفایی و بهاری شدن نقش معلم و استاد از هر نقشی بیشتر و مؤ ثر تر است . چرا که :

معلم ، تلاش می کند با شاگردانش که حساسترین و سرنوشت سازترین دوران زندگی خود را پشت سر می گذارند « ارتباط صمیمی و مؤثر » برقرار نموده و موجبات شکوفایی و باروری شخصیت آنان را فراهم کند .

معلم ، تلاش می کند با برنامه ریزی بر اساس واقعیت های وجودی شاگردانش توانایی و قابلیت های آنان را برای رسیدن به اهداف و ارزشها ی متعالی به کار گیرد .

معلم ، تلاش می کند با استفاده از شیوه ها و اسلوب علمی و عقلی ، تدابیری فراهم کند که شاگردانش علاوه بر فهم حقایق و برکناری از لغزش ها به کشف مجهولات و حل مسائل و مشکلات فردی ، خانوادگی و اجتماعی خود نایل شوند .

معلم ، تلاش می کند با لبخند مهر و نگاه محبت آمیز خود ، ضمن تأمین آرامش روانی ، انحرافات ناشی از کمبود های عاطفی و دوستی ها ی ویرانگر و تباه کننده را از جسم و جان شاگردانش دور سازد ، که « از محبت خارها گل می شود »

معلم ، تلاش می کند با آموزش های توأم با مهربانی و شفقت گنجینه علم و معرفت ،نور عقل و شعاع روح شاگردانش را افزایش دهد ، و از آنان افرادی عالم ، عاقل ، فکور ، صبور ، کوشا ، متین ، دلسوز و خیر خواه بسازد .

معلم ، تلاش می کند با معرفی شیوه های مطالعاتی نوین علمی و اعتقادی ، و تشویق شاگردانش به مطالعه و کتاب خواندن ،روح هزاران دانشمند و مشاهیر علم و دین ، تمدن و فرهنگ را در روح آنها احیا کند .

 

 

 

معلم ، تلاش می کند ، همچنانکه روشنایی و نور خورشید عالم طبیعت را روشن و منور می سازد ، به نور کتاب ها و جزوات ، تعالیم و تجارب خود ، روح و روان شاگردانش را از تاریکی ها ی جهالت ، غفلت ، شهوت ، کبر ، غرور ، خشم و غضب نجات داده و روشن و منور سازد .

معلم ، و استاد تلاش می کند که شاگردانش را از طریق مطالعه ، تحقیق و پژوهش در کاروان دانش و معرفت ، مهارت و خلاقیت ، آزادی و آزادگی وارد نموده و به سوی سلامت و سعادت رهنمون شود .

معلم ، تلاش می کند تا شاگردانش در پرتو علم و دانش ، معرفت و فضیلت گوهر وقت و گذر زمان و عمر گرانمایه خود را با ارزش های الهی و انسانی عجین نموده ، و در شکوفایی فرهنگ و تمدن عالیه بشری سهیم باشند .

معلم ، تلاش می کند که اثبات کند فزونتر از آنچه که عده ای می پندارند ، سرمایه های کشور عبارتند از : آب ، خاک ، باد ، جنگل ، معدن و پول و ثروت ، ... سرمایه های اصلی و حقیقی کشور جوانان و اندیشه های آنان می باشد .

چرا که ، جوانان آمیزه ای از شور و شعور ، احساس و عاطفه ، فکر و اندیشه ،انرژی و پتانسیل انباشته ای هستند ، که پدران و مادران ، مدیران و گردانندگان و صاحبان اصلی فردای کشور را تشکیل می دهند و فعلیت و عینیت یافتن این سرمایه ها در پرتو عقل و اندیشه ، تلاش و کوشش ، مهربانی و عطوفت معلمان و استادان میسر می گردد .

در پایان تذکر این نکته ضروری است که : در عصری که استکبار و صهیونیسم جهانی تلاش می کنند جوانان را از درون تهی و از ارزشها و معیار های دینی و اعتقادی جدا ، و دستخوش دوگانگی و آشفتگی کنند ، باید با تقویت و پیوند علم و ایمان و گسترش فعالیت های تربیتی ، اخلاقی و فرهنگی ، کرامت و شرافت اسلامی و انسانی جوانان را تامین و تضمین کرد ، آری تنها در پرتو جاذبه های معنوی علم و دین و اخلاق است که می توان به زندگی نسل جوان قداست بخشید و موجبات ارتقای معرفت و اعتلای فرهنگ و رشد شخصیت آنان را میسر ساخت .

امید است در پرتو الطاف بیکران الهی و تلاش و مجاهدت مسئولان متعهد و مدبر ، همیاری خانه و خانواده ، مدرسه و معلم ، دانشگاه و استاد و همکاری جوانان برومند شعاع نورانی اسلام و تعالیم معنوی آن در همه ابعاد زندگی نسل جوان تبلور و تجلی یابد و تهدیدات رخت بر بسته ، هزاران فرصت روشن و شفاف در زندگی آنان بشکفته و فضای فردای جامعه اسلامی را به رایحه ی دلپذیرش منور و معطر سازد . « ان شاء الله »

 

علی جوادی

مدرس دانشگا ه های استان البرز

کلمات کلیدی
مارا در تلگرام دنبال کنید
اشتراک گذاری

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.