اخبار

 آخرین اخبار 

پروژه نیمه تمام قطار شهری کرج امیدها و آرزوها

مهران رزمجوی

پروژه نیمه تمام  قطار شهری کرج امیدها و آرزوها
1400/5/10

اما مدت‌هاست چهره و ظاهر برخی شهرها ازجمله کرج هم تغییر کرده است وجمعیتِ روزافزون و ترافیکِ سرسام‌آورآن، ضرورتِ شدت گرفتن ساخت‌وسازهای شهری و زیرساختهای شهری را نشان می‌دهد.مشکل کرج فقط مربوط به کرج نمی‌شود، شهری که مهاجر‌پذیریِ بالایی دارد، نیازمند کمک دولت است به‌ویژه زمانی که بخش عمده‌ای از نیروی کارِ تهران از کرج تأمین می‌شود. کرج طی سال‌های گذشته، توسعه‌ای شتابزده را تجربه کرده و بسیاری از مباحث فنی و استانداردهای شهرسازی در آن لحاظ نشده و قاعدتا نمی‌توان مشکلاتِ شهری را که طی ۵۰ سال بدون برنامه، شکل گرفته و گسترش یافته در عرض چند سال رفع کرد.مشکل اساسیِ کرج این است که استان تازه تاسیس بوده و به دلیل نزدیکی آن به پایتخت، سود همه‌چیز به تهران می‌رسد و محرومیت‌ها سهمِ کرج است.

یکی از دغدغه های اصلی کلانشهر کرج پروژه نیمه تمام مترو آن است.پروژه خط 2 قطار شهری کرج همزمان با تعدادی از خطوط دیگر متروی کشور سایر استانها در سال 85 به طول حدود 27 کیلومتر در دو فاز،فاز اول 13 و نیم کیلومتر به مبلغ 693 میلیارد تومان برای مدت 3 سال آغاز گردید. شرکت پیمانکار سابیر بود و نوع قرارداد هم (ایی  پی  سی  اف)

متاسفانه به محض انعقاد قرارداد اختلافات مالی قراردادی میان شرکت پیمانکار و سازمان قطار شهری اغاز گردید. فقدان وحدت رویه میان مشاوروکارفرما موجب شد مراحل طراحی و اجرا مطابق برنامه پیش بینی شده انجام نشود.

تحقق مترو کرج برای 16 کیلومتر در حال حاضر بین 8تا 10 هزار میلیارد تومان براورد هزینه شده است.تاکنون هزار میلیارد تومان برای مترو کرج هزینه شده است.

عدم تامین منابع به موقع از طرف دولت (سهم پنجاه درصدی) و همچنین(سهم پنجاه درصدی شهرداری ) از ابتدای پروژه  موجب کندی و متوقف شدن عملیات اجرایی  طرح قطار شهری کرج شد.

مترو کرج قرار بود 6 خط داشته باشد که شد یک خط و یک خط هم مدام به تعدیل خورد وبه 7 کیلومتر کاهش یافته است سوال اساسی اینجاست که اگر مترو مهم است که البته هست چرا از 16 کیلومتر به 7 کیلومتر تعدیل یافته است.

عدم دانش کافی مدیران اعضای شورای شهر و شهرداری از قرارداد برای نظارت برنحوه انجام کارهای قطار شهری و فقدان تجربه کافی میان مجموعه مدیران قطار شهری در مدیریت پروژه خط2 قطار شهری و عدم جدیت کافی مشاور و فقدان منابع مالی کافی از جمله نکات کلیدی در افزایش اختلافات حقوقی قراداد و توقف و کاهش پیشرفت پروژه شده است.تغییر مدیریت سازمان قطار شهری از نقاط قابل تامل در سال 90 است.

تداوم عدم تامین منابع مالی توسط دولت و شهرداری برای پیشبرد مراحل طراحی و اجرای عملیات و افزایش قیمت اجرای عملیات موجب گردید از سالهای 91 تا 96 علی رغم تلاش کارکنان پروژه خط 2 با تاخیر زمانی بسیار و عاجز ماندن شرکت پیمانکار در پیشبرد طراحی و عملیات اجرایی نهایتا منجر به دخالت شورای عالی فنی سازمان برنامه و بوجه در تعیین خط مشی مدیریتی برای ادامه کار توسط شرکت پیمانکار گردید.

کنار کشیدن دولت در تامین سهم پنجاه درصدی خود برخلاف قانون برای مشارکت در طراحی و ساخت پروژه و ناتوانی شهرداری در تامین منابع کافی و به موقع وفقدان حمایت کافی مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس جهت ارتباط  با مسئولان ارشد ذیربط کشوری و تغییر مشاور و ضعف مدیریت اجرایی شرکت پیمانکار عملا پروژه خط 2 را با مشکلات مدیریتی مواجه و معطل کرد تا جائیکه مجدداموضوع در شورای عالی فنی کشورجهت نحوه ادامه پروژه توسط شرکت پیمانکار(سابیر) مطرح و تصمیم گیری شد.

تضعیف و تنزل ساختار قطار شهری کرج تا حد یک اداره کاملا وابسته و تحت امر شهرداری ،تغییر مدیریت مجدد سازمان ،برهم زدن جایگاه مدیران در سازمان قطار شهری برخلاف ضوابط اجرایی ،کمرنگ شدن واحدهای کلیدی سازمان و نفوذ برخی از اعضای شورای شهر در سنوات گذشته در بکارگیری وابستگان خود در پستهای کلیدی و کنار گذاشتن نیروهای با تجربه و کیفی سازمان از پستهای خود و تغییر چندباره مهندسین مشاور و موارد بسیار دیگر باعث به هم ریختگی سازمان اجرایی پروژه در سازمان قطار شهری کرج شده است.

فاز اول قطار شهری بر اساس قول پیمانکار و رئیس سازمان قطار شهری قرار بود در ابتدای امسال افتتاح شود و شاهد حرکت قطاردرون شهری باشیم اما تاکنون تحقق نیافته است که هیچ ،خط یک نیز که میان تهران و کرج فعال است قرار بود روزانه یکصد هزار مسافر را جابجا کند درحالیکه هم اکنون تنها 70 هزار مسافر را جابجا می کند ونیاز به احداث خط سومی برای این مسیر نیاز هست.گسترش شبکه مترودرون شهری کرج از اوائل دهه 80 مطرح شد ودرمهرماه سال 82 در قالب 6 خط برای کلان شهر کرج مصوب شد .سال 84 کلنگ احداث ان برزمین خورد تا در سال 89 شاهد بهره برداری ان باشیم و امروز قریب به 16 سال از اجرای ان طرح می گذرد.

 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر