اخبار

 آخرین اخبار 

استفاده از غلات کامل، مانع ابتلا به بیماری ها

استفاده از غلات کامل، مانع ابتلا به بیماری ها
1401/5/23

به گزارش جام جم البرز، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز می گوید: گروه نان و غلات به عنوان یکی از شش گروه اصلی مواد غذایی است که بیشترین سهم را در تأمین انرژی روزانه دارد.
نسرین نسیمی با اشاره به تقسیم بندی غلات در دو گروه کامل و تصفیه شده ادامه می دهد: غلات کامل مانند آرد سبوس دار، بلغور گندم، بلغور جو دو سر، بلغور ذرت کامل و برنج قهوه‌ای، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آنها جدا نشده است.
به گفته وی، میزان مصرف غلات کامل در ایران بسیار پایین است و بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات کشوری، با وجود مصرف بیش از حد گروه نان و غلات در میان مردم که زمینه ساز افزایش بروز چاقی است، گرسنگی سلولی به معنای عدم تأمین ریزمغذی‌های موردنیاز سلول‌ها، سلامت ما را تهدید می‌کند، زیرا در فرآیند سبوس‌گیری قسمت عمده ریزمغذی‌ها گرفته می ‌شود.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز می گوید: سبوس منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین‌هایی نظیر نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، فولات و املاحی نظیر پتاسیم، فسفر، روی، آهن، منیزیم و سلنیوم است از این رو، می تواند نقش موثری در حفظ سلامت بدن داشته باشد.
نسیمی به نتایج مطالعات انجام شده اشاره می کند که نشان می دهد مصرف غلات کامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری قلبی- عروقی، سرطان های دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ، دیابت و چاقی را کاهش دهد.
وی می گوید: همچنین غلات سبوس دار نقش مهم و موثری در کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت دار،. از این رو گنجاندن این دسته از مواد خوراکی در رژیم غذایی بسیار پرفایده و سرشار از مواد مغذی است.
نسیمی توصیه کرد که به‏ جای مصرف غلات تهیه شده با آرد سفید، از نان‏‌های سبوس‏‌دار، برنج قهوه‌‌ای، پاستای سبوس‌‌دار و غلات صبحانه حاوی غلات سبوس‌‏دار استفاده شود. همچنین از ذرت بو داده شده بدون کره و بیسکوییت‌‏های حاوی غلات سبوس ‌‏دار برای میان وعده استفاده شود.

 

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر

عضویت در خبرنامه

اطلاعات شما جایی منتشر نخواهد شد.