اخبار

 آخرین اخبار 

در گفتگو با طاهری فر صورت گرفت؛

بررسی تاثیر فناوری های نوین وهوشمند بر گردشگری

بررسی تاثیر فناوری های نوین وهوشمند  بر گردشگری
1401/9/3

به گزارش جام جم البرز- با ورود فناوری های نوین و علوم دانش بنیان در زندگی انسان شاهد تغییرات گسترده و شگرفی در تعاملات بشری هستیم به طوریکه به گفته صاحب نظران با ورود این علوم شاهد شکل گیری  انقلاب چهارم صنعتی هستیم به طوریکه تصور زندگی بدون ابزارهای هوشمند غیر ممکن است، این فناوری ها در همه ابعاد زندگی بشر تاثیر خود را گذشته و حتی در گردشگری نیز شاهد این تاثیرات هستیم، در این رابطه با مجید طاهری فر کارشناس ارشد مدیریت و معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت و گو کردیم که در ادامه می آید.

جام جم: جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی چگونه است؟

طاهری فر:  امروزه  هنر صنعت گردشگری به عنوان یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. این صنعت که به عنوان موتور توسعه نیز از آن یاد می شود با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیر مستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد. ارزش هنر صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ حدود 10 هزار و 478 تریلیون دلار تخمین زده شده است که این مبلغ 9/5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور های جهان را شامل می‌شود و بر این اساس در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی هنر صنعت گردشگری در رده سوم قرار می‌گیرد.

جام جم: توسعه علوم دانش بنیان و ظهور فناوری های نوین چه تاثیری بر این صنعت گذاشته است؟

طاهری فر:  همگام با این تحولات، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاثیر قابل توجه خود بر حوزه‌های مختلف، زمینه تحول، تسریع و تسهیل امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم نموده است. حوزه کسب و کار در زندگی بشر امروز نیز از این امر مستثنی نبوده و در این میان هنر صنعت گردشگری به مثابه یکی از کسب و کارهای سود آور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را به خود دیده و با تغییراتی چشمگیر سعی کرده است تا گام های بزرگی برای تطبیق خود با فناوری‌های نوین بردارد. از آنجایی که توسعه این هنر صنعت، به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی و درآمدزایی یکی از چالش‌های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است کشورهایی موفق بودند که با به کارگیری جلوه های نوینی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه های جدیدتر به نحو مطلوبی از توانمندی های این حوزه بهره ببرند.

در دهه های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور غیر قابل پیش بینی جامعه ما را تغییر داده است سفر و گردشگری یکی از بخش‌هایی است که بیشتر دچار تحول شده است. کشور پهناور ایران با توجه به شرایط آب و هوایی، اقلیمی، فرهنگی و باستانی یکی از بهترین کشورهای دنیا برای پیاده سازی هنر صنعت گردشگری است، لذا باید به صورت مستمر نیازهای در حال تغییر گردشگران را شناسایی کرده و به نکات اصلی آن یعنی رضایتمندی، امنیت و لذت مسافران توجه نماید. گردشگری ديجيتالي هوشمند یک اصطلاح جدید کاربردی است که به توصیف وابستگی روزافزون مقاصد گردشگری، صنایع و اشکال مختلف گردشگران و اشکال جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات که حجم انبوهی از داده ها را به گزاره های ارزشمند تبدیل می کند، می پردازد.

جام جم: هوشمند سازی ديجيتالي گردشگری را چگونه می توان پیاده سازی کرد؟

طاهری فر: با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین به گونه ای است که همه ارکان گردشگری از گردشگر، مکان‌های توریستی، آژانس های راهنمای تور، ارائه دهندگان خدمات و جامعه میزبان و سیاستگذاران گردشگری را شامل می شود. هوشمند سازی ديجيتالي گردشگری در مقاصد شهری ایران نیازمند طراحی پلت‌فرم و مدلی است که با کمک همه ذینفعان انجام شود. این مدل باید به نحوی طراحی گردد تا داده های خام گردشگران را به اطلاعات و ارزش فزاینده تبدیل نماید. چهار مولفه 1- حکمرانی هوشمند 2- توسعه کاربرد تکنولوژی های نوین هوشمند3- توانمندسازی اجتماعی-فرهنگی 4- هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری(محیطی) ، حاصل شناسایی مولفه های هوشمند سازی ديجيتالي گردشگری در مقاصد شهری ایران است .

مولفه های حکمرانی هوشمند شناسایی شده به معنی اعمال حاکمیت به هم پیوسته درون شهر، در سراسر شهر و مقصد گردشگری است که شامل خدمات و تعاملاتی می شود که سازمان های مدنی دولتی و خصوصی و نظام جهانی را به هم متصل نموده و در صورت نیاز با هم ادغام می کند تا مقصد گردشگری بتواند همانند یک ارگانیسم کارآمد و اثربخش به حیات خود ادامه دهد.

جام جم:  چگونه گردشگری دیجیتالی هوشمند می تواند اقتصاد ایران را رشد وتوسعه دهد؟

طاهری فر: با در نظر گرفتن جایگاه مناسب ایران از لحاظ دستیابی به جاذبه‌های طبیعی و نزدیکی سکونتگاه های روستایی به جاذبه های طبیعی و پارک های ملی و مشارکت ساکنان این مناطق، توسعه گردشگری می تواند به رشد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی افراد جوامع روستایی و غیر شهری بیانجامد. در این راستا و با توجه به مقوله توریسم فرهنگی، نقش صنایع دستی محلی نیز از جایگاه مهمی برخوردار است. صنایع دستی با وجود آنکه صنعتی ساده، کم هزینه و بومی است اما در عین حال صادرات آن بسیار پر درآمد می باشد. این صنعت در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با  هنر صنعت گردشگری قرار دارد. رشد گردشگری موجبات گسترش صادرات صنایع دستی را فراهم می کند و صنایع دستی نیز بر گسترش گردشگری بی تاثیر نمی باشد. گردشگری الکترونیکی با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات قادر به تاثیرگذاری در شکل سنتی این صنعت است و از این جهت با توجه به میزان توسعه و توجه به آن یک مزیت رقابتی برای کشورهایی که از آن بهرمند هستند محسوب می شود.

جام جم: چه ارزیابی از کاربرد سیستم های هوشمند در پیشرفت گردشگری ديجيتالي دارید؟

طاهری فر: تغییرات اخیر در رفتار گردشگر و پیشرفت فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است که توجه بسیار بیشتری به تجارت الکترونیک و گردشگری الکترونیک معطوف گردد. با ظهور اینترنت به عنوان رسانه منتخب برای گردشگران جهت به دست آوردن اطلاعات سفر، آژانس‌های مسافرتی آنلاین اهمیت بیشتری یافته اند. سایت های آژانس های مسافرتی معمولا اطلاعات پویایی فراهم می آورند که به راحتی می توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم اما مشتریان نیازهای دیگری همچون سامانه های توصیه گر برنامه‌ریزی سفر دارند که مجهز به سیستم حمایت از تصمیم گیری باشند تا بتوانند تصمیمات خود را نسبت به انتخاب مقصد مورد نظر به راحتی انجام دهند. به همین دلیل این مقاله یک روش جدید استراتژی بازاریابی را به آژانس های مسافرتی توصیه می کند. سامانه های توصیه گر مدل کلی برای همه آژانس های مسافرتی در جهان هستند. نتایج حاکی از آن است که استفاده از سامانه توصیه گر باعث می شود که گردشگران سراسر جهان که آگاهی چندانی در مورد جاذبه های گردشگری مقصد ندارند شناخت کسب کنند و در نتیجه افزایش سفرهای گردشگری را در پی خواهد داشت.

جام جم: گسترش سریع اینترنت ساختار صنعتی را تغییر داده بالطبع بر گردشگری هم تاثیر گذارده در این مورد چه نظری دارید؟

طاهری فر: گسترش سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش جهانی اینترنت ساختارهای صنعتی را تغییر داده است. این تغییر شکل در بخش های گردشگری تغییرات اساسی به وجود آورده که موقعیت جدید برای بازاریابی، برنامه‌ریزی مقاصد و تبلیغات است. فناوری اطلاعات و ارتباطات اساساً تغییرات سودمندی برای سازمان های گردشگری ایجاد می کند. واضح هست که برای هر دوی مسافران شخصی و بازار سازمان‌های گردشگری سودمند است. برای عرضه کنندگان گردشگری اینترنت روشی است برای فروش محصولاتشان به مشتریان بالقوه؛ در هر ساعت از روز عرضه کنندگان می‌توانند اطلاعات خدمات خود را در هر لحظه از روز به روز کنند و مسافران نیز می‌توانند در هر زمان و مکانی مستقیماً از آژانس‌ها تقاضا کرده و خدمات و محصولات شان را خریداری کنند این طرح مستلزم درک خوبی از مفهوم تجارت الکترونیک و مخصوصاً گردشگری الکترونیک و همچنین سیستم‌های هوشمند منطقی مورد استفاده در گردشگری الکترونیکی در کل جهان است. آژانس های مسافرتی برای موفقیت در کسب و کارشان باید خود را با شرایط متغیر کنونی جهان وفق دهند، فناوری های جدید را دنبال کنند و آن‌ها را با ساختار خود انطباق دهند. سیستم‌های هوشمند راهی برای توسعه استراتژی بازاریابی و پیشی گرفتن از رقبا است.

خبرهای مشابه

نظرات کاربران

ارسال نظر