دکتر علیرضا فرزانه، متخصص اورولوژی تاکید کرد:

ضرورت افزایش واردات دارو در کشور

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر علیرضا فرزانه، متخصص اورولوژی جلب می‌نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر علیرضا فرزانه، متخصص اورولوژی جلب می‌نماییم:
کد خبر: ۱۶۸۰

در ابتدا باید عرض کنم، بنده تخصص خود را از کشور سوریه اخذ نموده ام. در زمینه اورولوژی، اکثر بیمارانی که مراجعه می‌کنند، به عنوان مثال، مشکل سنگ کلیه دارند. این موضوع در منطقه ما بسیار شایع است. عمدتا دلیل آن می‌تواند کیفیت نامناسب آب منطقه و شهرمان باشد، همچنین از سویی دیگر مصرف کم آب توسط فرد نیز از دلایل این بیماری می‌باشد. آب، به علت املاحی که دارد، می‌تواند موجب سنگ کلیه شود، مصرف نکردن آب به میزان کافی نیزمنجر به این بیماری می‌شود.
یکی از مشکلات اساسی دیگر، تهیه دارو می‌باشد. به این صورت که وقتی می‌خواهیم به بیماران خدمات دارویی ارائه دهیم، خیلی از دارو‌ها کمیاب هستند و برخی نایاب. دارو‌هایی هم که در بازار پیدا می‌شوند، قیمت بالا داشته و مشمول بیمه نیستند، که از لحاظ مالی معضل بزرگی برای بیماران می‌باشد. واردات دارو بسیار محدود و یا قطع شده است. بعضی از دارو‌های ایرانی کیفیت مطلوبی ندارند. چون مواد اولیه را باید از خارج وارد کنند، محدود، گران و بدون بیمه هستند. این موضوع به یک معضل بزرگ تبدیل شده و زمانی که دارو برای بیمار تجویز می‌کنیم، مخصوصا در مواردی که برای استفاده طولانی مدت باشد، بیماران از نظر تهیه دارو دچار مشکل می‌شوند.
همچنین هزینه دارو برای آن‌ها بسیار سنگین و یک بار اضافی روی دوش بیمار خواهد بود. مشاهده این موضوع که مردم علاوه بر درد ورنج بیماری شان دچار سختی و فشار‌های اقتصادی نیز قرار می‌گیرند، به هیچ عنوان خوشایند نیست.
بیماری‌های پروستات هم حتی در جوانانی که مراجعه می‌کنند، مشاهده می‌شود. دارو‌های خارجی نیز کمیاب و گاهی نایاب هستند.
بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه پزشکی از مسئولین درخواست دارم که در حد امکان سیاست‌ها را به گونه‌ای قرار دهند که واردات دارو بیشتر باشد و قیمت‌ها نیز کنترل شوند و تهیه دارو از خارج، به مسائل سیاسی و منطقه‌ای گره نخورد. به طوری که اگر با یک کشور از نظر سیاسی مشکلی به وجود می‌آید، واردات دارو متوقف نشده و بر این موضوع تاثیر نداشته باشد. چون مردم از این موضوع دچار زیان می‌شوند. همچنین تهیه دارو‌ها برای بیماران باید از طریق بیمه امکان پذیر باشد. متاسفانه اکثر داروها، حتی ساده‌ترین موارد، تحت پوشش بیمه نیستند و یا به صورت محدود هستند و برای خرید، محدودیت تعداد دارند.
شرکت‌های بیمه‌ای و دولت باید وارد عمل شوند به شکلی که مردم از این بابت دچار سختی و مشکل نشوند.
رسانه‌ها نیز باید در مورد نحوه مصرف آب اطلاع رسانی کنند. بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌های کلیوی با مصرف صحیح و به اندازه آب، بهبود پیدا می‌کنند. همچنین در مورد سنگ کلیه، مصرف آب در مبتلایان به این بیماری باید بیشتر باشد.
رسانه می‌تواند در زمینه افزایش مصرف آب روزانه، تبلیغات انجام دهد. همچنین باید آب سالم مصرف کنند. کسانی که در سازمان آب فعالیت می‌کنند، باید درباره کیفیت آب سالم رسیدگی بیشتری انجام شود و اوضاع آب شرب را ساماندهی نمایند.
اگر تبلیغات رسانه به گونه‌ای باشد که نحوه صحیح مصرف آب، از نظر خوراکی و نوشیدنی را به صورت واضح و علمی اطلاع رسانی نماید، بسیار کمک کننده است و برای پیشگیری و رفع مشکلات کلیوی و عفونت ها، مخصوصا در فصول گرم سال، مفید واقع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات