مهندس علی جهانشاهلو، مدیرعامل گروه صنعتی ویستا پایش راد:

شرکت ‌های دانش‌بنیان، نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس علی جهانشاهلو، مدیرعامل گروه صنعتی ویستا پایش راد جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس علی جهانشاهلو، مدیرعامل گروه صنعتی ویستا پایش راد جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۱۸۴

ضمن اشاره به فعالیت‌ها و خدمات مجموعه صنعتی تحت مدیریتتان، نقش و رویکرد شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اقتصاد کشور‌ها را واکاوی و تحلیل کنید.
مجموعه ما یک شرکت فناوری و دانش بنیان است که در زمینه ارائه خدمات مهندسی و ماشین سازی در صنایع نیروگاهی، صنایع انرژی، نفت و گاز فعالیت می‌کند.
شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر جهان می‌توانند نقش مهمی را در توسعه اقتصاد یک کشور ایفا کنند. به اندازه‌ای که اقتصاد پیچیده و جامع باشد، اهمیت فناوری و دانش در آن بیشتر خواهد بود. یکی از چالش‌های اصلی صنایع بزرگ مانند نیروگاه و پتروشیمی، کاهش هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تولید، افزایش تولید و همچنین پایداری در تولید است. نقش شرکت‌هایی همچون ما، به کمک صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها برای بهبود پایداری تولید و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و تولید آن‌ها می‌باشد.
با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید، مجموعه شما از چه طریقی این خدمات را اجرایی می‌کند؟
ما این کار را به دو روش انجام می‌دهیم. اولین روش، مهندسی معکوس و ساخت قطعات پیچیده است که در گذشته تنها از کشور‌های اروپایی وارد می‌شد. اما در حال حاضر، اکثر این قطعات را تیم‌های فناوری و دانش بنیان مدل سازی و مهندسی معکوس نموده و در داخل کشور تولید می‌کنند. بخش دیگر کمکی که شرکت‌های ما به صنعت ارائه می‌دهند، در زمینه عیب یابی تجهیزات حساس و مهم مانند توربین‌های نیروگاهی و کمپرسور‌های بزرگ صنعتی است. پس از چندین سال کارکرد، این تجهیزات دچار ارتعاش و لرزش می‌شوند و همکاران ما در جهت رفع این مشکلات به عیب یابی تجهیزات صنعتی می‌پردازند، تقریبا مانند یک پزشک که برای درمان بیمار اقدام می‌کند.
شناسایی دقیق عیب از ابتدا انجام می‌شود و با برطرف کردن آن، از تحمیل هزینه‌های سنگین بر صنعت و نیروگاه جلوگیری می‌شود. یک عیب و ایراد کوچک اگر به موقع رسیدگی نشود، ممکن است منجر به پیامد‌های بدتر و هزینه‌های سنگین‌تر می‌شود. در شرکت ما، با شناسایی دقیق عیب و برطرف کردن آن، از تحمیل هزینه‌های سنگین بر صنعت و نیروگاه جلوگیری می‌کنیم.
در این زمینه چه پیشنهادات و مطالباتی دارید؟
در مسیر فعالیت ما که تولید قطعات با استفاده از مهندسی معکوس است، اولاً باید اجازه داده شود که شرکت‌هایی که تولید داخلی انجام می‌دهند و همچنین شرکت‌های فناور که توانایی تولید قطعات را دارند، به جای هزینه‌های بالا برای واردات قطعات، حمایت شوند. در کشور ما دانشجویان متخصص و فارغ التحصیلان نخبه‌ای وجود دارند که تلاش کرده ایم تعداد زیادی از آن‌ها را گرد هم آوریم. به عنوان مدیر عامل یک مجموعه صنعتی، بزرگترین اقدام من در این مسیر این است که از نبوغ این افراد به صورت جمعی استفاده کنیم؛ بنابراین اهتمام ما بر این است که برای آن‌ها انگیزه بخش باشیم تا بتوانیم با هم به رشد و پیشرفت برسیم. (رشد شخصی، رشد مجموعه، رشد ملی و صنعت کشور.) انتظار داریم که از مجموعه‌های فناور حمایت شود و برای مرتفع نمودن نیاز‌هایی که در صنایع بزرگ وجود دارد، به مجموعه‌های جوان اعتماد کرده و در کنار آن حمایت نیز انجام شود.
یکی دیگر از مشکلات ما نقدینگی است. قبل از تولید قطعات، نیاز به پژوهش و فناوری داریم و باید دانش لازم را کسب کنیم. این موضوع نیاز به هزینه دارد تا بتوانیم فرآیند تولید را تسریع نماییم و به تکنولوژی برتر جهان دست یابیم. ولی متأسفانه تسهیلاتی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات