کبد چرب مرگ خاموش و بیصدا

شایعترین علت پیوند کبد در ایران کبدچرب ناشی از چاقی می‌باشد. 
کبد ارگان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. کبد یه ارگان بزرگ سم زدا برای بدن می‌باشد.
دارو‌هایی که استفاده میکنیم عمدتا باید وارد کبد شوند تا به شکل قابل استفاده برای بدن تبدیل شوند.
همچنین مواد سمی ناشی ازمصرف دارو‌ها در بسیاری از موارد از کبد دفع میشود.
شایعترین علت پیوند کبد در ایران کبدچرب ناشی از چاقی می‌باشد. کبد ارگان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. کبد یه ارگان بزرگ سم زدا برای بدن می‌باشد. دارو‌هایی که استفاده میکنیم عمدتا باید وارد کبد شوند تا به شکل قابل استفاده برای بدن تبدیل شوند. همچنین مواد سمی ناشی ازمصرف دارو‌ها در بسیاری از موارد از کبد دفع میشود.
کد خبر: ۱۸۵۹

سلول‌های کبدی پروتئین‌های حیاتی را میسازند.. فاکتور‌های انعقادی که برای کنترل خونریزی مهم هستند و بسیاری از مواد و انزیم‌های ضروری برای حیات انسان توسط کبد ساخته میشود.
درصورت رسوب چربی در سلول‌های کبدی سلول کبدی با چربی پرشده قادر به انجام وظایف حیاتی خود نمی‌باشد از سوی دیگر، چون سلول کبد تغییر کرده سیستم ایمنی بدن این سلول را بیگانه میداند و به آن حمله میکند و سلول با مواد سیمانی مانند که هیچ خاصیت و کارایی ندارد به نام فیبر پرشده و فیبروز کبد شروع شده و در ادامه به سیروز کبدی که همان نارسایی کبد و از کار افتادن کبد و در نهایت نیازمند پیوند کبد می‌باشد.
مراحل تبدیل کبد چرب به پیوند کبد به این شکل است.
کبدچرب درج۱-----درجه۲-----درجه۳----فیبروز کبد----سیروزکبد----پیوند کبد
جهت شناسایی کبد چرب سونوگرافی و ازمایشات کبدی و برای شناسایی فیبروز کبدی فیبرواسکن که نوع خاصی از اسکن است مورد استفاده قرار میگیرد...
کبد چرب نگران کننده است؟
نگرانی در حدی که فرد دست به کار شده به پزشک مراجعه کند. رژیم غذایی کم کالری و کنترل بیماری‌هایی مانند تیرویید کم کار وچربی بالا و دیابت و کاهش وزن و درصورت نیاز جراحی چاقی جهت کاهش وزن توسط فلوشیپ فوق تخصصی این رشته..
هرچند عمدتا کبد چرب در بیماران چاق اتفاق میفتد، ولی افرادلاغر هم که رژیم پرکالری و پرچرب و پراز کربوهیدرات استفاده میکنند باید بدانند که ممکن است چاق نشوند، ولی از آثار مخرب قند و چربی برارگان‌های حیاتی بدن در امان نیستند و میتوانند مبتلا به کبد چرب شوند.
و اما مژده به افرادی که سریع دست به کار شده و به رژیم و ورزش و درصورت نیاز جراحی چاقی و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای و کنترل کبد چرب میپردازند.
اینکه: کبد ارگان بسیار نجیبی ست و درصورتیکه به موقع قبل از سیروز کبدی به داد کبد رسیده شود تغییرات آن تاحد قابل توجهی قابل برگشت می‌باشد.
در مرحله سیروز دیگر تغییرات کبد قابل برگشت نیست، ولی با اقدامات مناسب گفته شده تحت نظر پزشک میتوان پیشرفت آن را کندتر کرد.
توصیه موکد میشود فریب دارو‌های پاکسازی کبد و توصیه‌های غیر علمی که توسط افراد غیر پزشک در فضای مجازی بصورت گسترده به اشتراک گذاشته میشود را نخورید.
هرنوع دارویی که به بهبود وضعیت کبد کمک کند فقط تحت نظر پزشک می‌بایست تجویز گردد.
به قلم: دکتر خدیجه
شماره‌های تماس:
۰۹۱۰۵۷۵۷۲۷۴
راه ارتباطی از طریق اینستاگرام
Instagram.com/dr.khadijeh_moghadam
آدرس: کرج، حد فاصل چهارراه طالقانی و میدان شهدا، جنب زیرگذر، ساختمان شاه کرم، طبقه ۵، واحد ۵۰۴

newsQrCode
ارسال نظرات