رضا کاردوش، مدیر شرکت تولیدی مهندسی دلارام تامین بسامد:

پروژه های پیمانکاری باید توسط شرکت های با سابقه و قانونمند انجام شود

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با رضا کاردوش، مدیر شرکت تولیدی مهندسی دلارام تامین بسامد، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با رضا کاردوش، مدیر شرکت تولیدی مهندسی دلارام تامین بسامد، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۱۸۶۶

ما حدود ۳۰ سال است که در زمینه سیستم‌های اضطراری برق، تجهیز نیروگاه‌های اضطراری و تولید برق فعالیت داریم. در استان البرز ۱۵ سال است که مشغول به کار می‌باشیم.
در حال حاضر موضوع ایجاد پروژه مطرح است. برای شرکت‌هایی با گستردگی مجموعه ما و حدود ۲۰ نفر پرسنل که فعالیت خدماتی و تولیدی و مهندسی انجام می‌دهند، فاصله زیادی بین تامین کننده، تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد. شرکت‌هایی که کار‌های پیمانکاری- مهندسی انجام می‌دهند، این فاصله را پر می‌کنند.
معرفی پروژه و کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم، بیش‌تر در زمینه مناقصات و سامانه تدارکات است. در حال حاضر خرید و فروش آن‌ها انجام می‌شود. البته این موارد تفکیک استانی نیست، متاسفانه در سطح کشور دیده می‌شود و همه امکان شرکت در آن را دارند. طبیعتاً شرکت‌هایی که محلی و بومی هستند، علی رغم این که گواهینامه‌ها را دریافت کرده اند، مواردی که مورد نیاز شرکت خود بوده را گرفته و موضوعات مالیات و بیمه را انجام داده اند. این موضوعی است که به افراد کاردان سپرده نمی‌شود. مثلا پروژه پیمانکاری که باید توسط شرکت ما انجام شود، یک شرکت دیگر در خراسان برنده می‌شود و این فرآیند را انجام می‌دهد. ضمن این که ما نمی‌توانیم آن پروژه را در اختیار بگیریم و این شرکت‌ها تحویل گرفته و به نحو احسن هم انجام نمی‌دهند؛ بنابراین فاصله و وقفه در انجام پروژه ایجاد می‌شود و همین امر موجب بروز مشکلات متعددی خواهد شد.
شرکت‌های فعال در استان، تماما تحت نظر سازمان‌های بزرگ‌تر و کارفرمایان اصلی، مانند اداره توزیع نیروی برق هستند. بسیاری از سازمان‌ها مانند امور مالیاتی، مخابرات، پژوهشگاه، دانشگاه و ... زیر مجموعه آن‌ها هستند. ما در همه جا، دستگاه قرار داده ایم. در طی سال‌های اخیر درهمه نقاط، خدمات ارائه می‌دهیم. به نوعی خدمات ما شناخته شده است. مسأله مهم این است که سازمان مربوطه باید تمایل داشته باشد با شرکتی که در استان فعال است، همکاری نماید و از شرایط لازم برای قرارداد برخوردار باشد.
با توجه به مسائل اداری و رویه‌هایی که در ادارات انجام می‌شود، معمولا از شهر‌ها و شهرستان‌های خیلی دور افرادی که متخصص نیستند و سابقه‌ای ندارند، مشغول به این حرفه می‌شوند. موازی با این موضوع هم کسانی هستند، که با توجه به این که پرسنل و پرداختی مالیات و بیمه ندارند و بسیاری از پیمان‌های آن‌ها اصلا ردیف پیمان ندارد، می‌توانند با قیمت پایین وارد کار شوند. قوانینی که وضع شده، شامل بحث بیمه‌های پیمانکاری و مالیاتی موجود است. افراد زیادی وارد این حرفه شده اند و متاسفانه مانع انجام پروژه‌ها توسط شرکت‌های با سابقه و قانونمند، می‌شوند. فردی که مکان فعالیت مشخصی ندارد به راحتی، پروژه پیمانکاری را برعهده گرفته و انجام می‌دهد. در حوزه کاری ما مشکلاتی از این دست وجود دارد. باید تخصص و تکنیکی که شرکت‌ها دارند، تفکیک نشود. متاسفانه قوانینی به صورت موقت وضع می‌شود و شرکت‌ها هزینه می‌کنند و گواهینامه‌هایی دریافت می‌کنند، که ارزش آن‌ها از بین می‌رود و در سیستم کارایی ندارد.
سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن اینکه شرکت‌هایی مانند ما فعالیت بازرگانی انجام می‌دهند مبالغ بالایی تحت عنوان مالیات دریافت می‌کند.
برخورد سازمان مالیاتی با شرکت‌هایی که تعداد پرسنل اندکی دارند در مقایسه با کارخانه‌های بزرگ، یکسان است. این دیدگاه عملا موجب از بین رفتن شرکت‌های کوچک می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات