در مداقه نبوغ و مدیریت علمی وتجربی گفتگو و ترازسنجی شد:

خلاقیت و کیفیت برتر؛ شاخصه شهرت گروه صنعتی ویستا پایش راد در کشور

دانش بنیانی و نگاه علمی و فنی، سرفصل موفقیت گروه صنعتی ویستا پایش در ایران عزیزمان بوده است. این مجموعه با تجربیات وافر مهندس علی جهانشاهلو مدیرعامل شرکت، مقدور شده است تا محصولات تولیدی و خدمات فنی مهندسی را به مخاطبین ارائه نماید. شهرت، تراز کیفیت شاخص مند در تولیدات مطلوب، نبوغ و نوآوری و مدیریت حرفه ای و مجربانه، انگیزه ای شد تا با این مدیر تکنوکرات و فن سالار،  گفتگویی تفصیلی داشته باشیم که منظر خوانندگان گرامی را به آن جلب می نماییم:
دانش بنیانی و نگاه علمی و فنی، سرفصل موفقیت گروه صنعتی ویستا پایش در ایران عزیزمان بوده است. این مجموعه با تجربیات وافر مهندس علی جهانشاهلو مدیرعامل شرکت، مقدور شده است تا محصولات تولیدی و خدمات فنی مهندسی را به مخاطبین ارائه نماید. شهرت، تراز کیفیت شاخص مند در تولیدات مطلوب، نبوغ و نوآوری و مدیریت حرفه ای و مجربانه، انگیزه ای شد تا با این مدیر تکنوکرات و فن سالار، گفتگویی تفصیلی داشته باشیم که منظر خوانندگان گرامی را به آن جلب می نماییم:
کد خبر: ۱۸۷

در ابتدا ضمن معرفی اجمالی خود بفرمایید، نقطه آغازین تمهید ورود به سیستم تولید و خدمت به صنعت کشورمان در چه مقطع و بازه زمانی بوده است؟

بنده متولد استان زنجان هستم. تحصیلات متوسطه بنده در رشته ریاضی فیزیک و در دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک است و در مقطع کارشناسی‌ارشد از دانشگاه کاشان فارغ‌التحصیل شدم. از سال ۱۳۸۳ نیز وارد عرصه صنعت شده و از آن زمان تا کنون در این حوزه فعالیت دارم.

  شروع کار بنده در حیطه صنعت، از همکاری با صنایع نیروگاهی و شرکت مپنا آغاز گردید. از همان ابتدا همواره به دنبال فعالیت در قسمت های متعدد و ایفای نقش موثر و مفیدتر در صنعت بودم. با مشاهده مهندسین و سوپروایزرهای خارجی در روند انجام امور نیروگاه، این سوال برایم مطرح شد که چرا پرسنل داخلی مبادرت به انجام کارها نمی نمایند. در آن مقطع زمانی، من دانشجوی کارشناسی ارشد بودم. در این مورد با استاد خود مشورت کردم و توانستم کار را به صورت پروژه به انجام رسانم. به این ترتیب شروع کار بنده، پروژه نیروگاهی و کاربردی در زمینه مدلسازی روتور توربین گازی و آنالیز ارتعاشات و عیب یابی توربین های گازی به عنوان پروژه کارشناسی ارشد به انجام رسید.

اشاره مهمی به فعالیت موثر در مپنا به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های صنعتی و تولیدی ایران داشتید، این مسیر حرفه ای و خلاقانه در رشد و تولید صنعتی چگونه به مراحل عملیاتی دیگر تحقق یافت؟

 شرکت مپنا بعنوان  یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده تجهیزات نیروگاهی  در دنیا می باشد و بنده نیز طی 18 سال کار در صنعت برق و شرکت مپنا دانش و تجربیات گرانبهایی کسب نمودم و پس از آموزش و مطالعات بسیار به تدریج وارد کار عملیاتی و اجرایی شدم. به این ترتیب اموری که سوپروایزرهای خارجی در کشور انجام می دادند را بر عهده گرفتم و به مدیران وقت نیز اعلام نمودم. به عنوان مثال بالانس توربین های نیروگاهی مورد بسیار حساسی است که از سوپروایزرهای خارجی استفاده می کردند. من نیز جهت انجام همان کار با داشتن دانش، تجربه و تحصیلات لازم، اعلام آمادگی نمودم. در اینجا لازم می دانم از مدیران وقت مپنا که به ما اعتماد کردند و اجازه دادند وارد حوزه عملیاتی شویم تشکر نمایم. خدا را شاکرم اولین پروژه با موفقیت انجام گردید و در تداوم آن توانستیم در نیروگاه های مختلف کشور فعالیتمان را گسترش و توسعه بخشیم.

نخستین پروژه مستقل و تحت مدیریت شما در گروه صنعتی ویستا پایش چه عملیاتی بوده است؟

فعالیت های گروه صنعتی ویستا پایش راد از طریق همکاری با شرکت های بزرگ مانند شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ، شرکت مپنا و شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا آغاز شد و از جمله در نیروگاه های مختلف مثل نیروگاه های آبادان، سبلان، خرمشهر و زنجان دعوت به  کار شدیم. باعث افتخار بنده بود که می‌توانستم در عرصه صنعت برق کشور تاثیر گذار بوده و نقش کمک کننده ای داشته باشم. 

لطفاً جهت آشنایی بیشتر خوانندگان، گستره فعالیت شرکت تحت مدیریت را توضیح نمایید.

 زمینه کاری شرکت ویستا پایش راد پس از اخذ پروانه فنی و مهندسی در زمینه ماشین سازی تجهیزات نیروگاهی و تولید انرژی با پشتوانه بیش از دو دهه فعالیت در نگهداری و تعمیرات نیروگاهها، در سال 1394 تأسيس گرديد و با تجهیز کارگاه های ماشینکاری و برشکاری لیزر مستقر در استان تهران  و البرز با عنايت الهی، تلاش مستمر و مساعدت مديران مدبر و متعهد كشور تاکنون بیش از صدها پروژه یا قرارداد ساخت و بومی سازی قطعات یدکی و ابزارمخصوص های نیروگاهی مختلف را با موفقیت به پایان رسانده است. تجهیزات بزرگ مانند نیروگاه ها بعد از یک مدت به عنوان مثال هر 4 سال کار کردن، نیاز به تعمیرات اساسی پیدا می کنند که اصطلاحا به آن overhaul  گفته می شود. در این فرآیند ( overhaul ) توربین های نیروگاهی کاملا دمونتاژ می شوند. با این توضیح که تمام قطعات دیسک از جمله: پره ها، پوسته، روتور و محفظه احتراق همگی دمونتاژ شده و نیاز به تعمیرات، تعویض و مونتاژ مجدد ضرورت می یابد. لذا در زمان اورهال، نیروگاهها نیاز به قطعات یدکی این توربین ها دارند که شرکت ویستا پایش سازنده قطعات مهمی مانند نازل های سوخت ، انواع پیچ و مهره، فنهای سانتریفیوژ، یاتاقان، کوپلینگ، وزنه های بالانس و ... می باشد و همچنین پس از پایان اورهال در صورتی که این توربینها نیاز به بالانس در محل داشته باشد تیم مهندسین متخصص این شرکت عملیات آنالیز ارتعاشات و بالانس توربینها را انجام می دهند. 

  شركت مهندسی ویستا پایش راد همچنین نمایندگی انحصاری کمپانی های – Vibrotek- Vibro laser – Fan Metal در ایران می باشد و خدمات متنوع مهندسی بشرح ذیل را به صنایع بزرگ ارائه می دهد:

  • مهندسی معکوس و ساخت انواع قطعات یدکی توربو ژنراتورهای نیروگاهی
  • ساخت و نصب انواع ابزار مخصوص های نیروگاهی مانند ترنینگ دیوایس، برج تعمیرات اساسی روتور
  • تامین یا ساخت انواع قطعات تعمیرات اساسی توربین های گازی و بخار
  • اجرای خدمات پایش وضعیت مانند آنالیز ارتعاشات و ترموگرافی تجهیزات دوار
  • بالانس در محل انواع  تجهیزات دوار (توربین های نیروگاهی ، فن های صنعتی )
  • تامین دستگاههای آنالایزر ارتعاشات، ویبرومتر و الاینمنت لیزری

تصویر جالبی از آسیب شناسی فنی از توربین های نیروگاهی داشتید که رفع آن به نوعی مساعدت به صنعت و اقتصاد کشور می باشد، لطفا در این مورد موضوع را واکاوی نمایید.

بله؛ درواقع این شرکت به عنوان یک شرکت فناور و دانش بنیان در بحث خروج ارز از کشور نقش بسزایی داشته است. در این راستا شرکت به دو صورت در اقتصاد کشور نقش آفرینی می کند.

با توجه به اینکه یکی از چالش های اصلی مدیران سازمان های داخلی، کاهش هزینه های سالیانه و ادواری نیروگاه و پالایشگاه است، لذا اولین موضوع مهم، مربوط به کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات صنایع بزرگ می شود.

در واقع ما در حوزه صنعت، با آنالیز و عیب یابی توربین، کمپرسور یا ژنراتور، مشکل مربوطه را زودتر تشخیص می دهیم. در نهایت جهت رفع مشکل نیز یا توسط شرکت اقدام کرده و یا به مالک نیروگاه مشکل مربوطه را اعلام می نماییم. به عبارت دیگر می توان گفت ما پزشکان صنعت هستیم و با شناسایی بموقع بیماری تجهیزات دوار، در اسرع وقت تعمیرات مورد نیاز در همان بخش آسیب دیده انجام می شود و از عواقب بیشتر و یا پیامد های گرانتر در پالایشگاه و نیروگاه جلوگیری می نماییم.

مطمئنا جهت انجام این عیب یابی ها نیاز به تخصص و دانش دارید، در این خصوص چه مباحثی را قابل ذکر می دانید؟

این موضوع نیاز به دانش اساسی و تکنولوژی و ابزار کار دارد. به این منظور در کنار توربین باید دانش آن توربین را نیز داشته باشیم. همچنین ابزارهای خاصی که البته برخی تولید خود ما و منطبق با تکنولوژی روز دنیا می باشد. با دارا بودن دانش، تخصص و تجربه پرسنل، شناسایی عیوب و رفع آن بخشی از کار ما محسوب می گردد. 

 بخش دوم نیز مربوط می شود به زمانی که توربین ها به بخش تعمیرات اساسی و overhaul انتقال داده و نیاز به تعویض قطعه پیدا می کنند. اکثرا این توربین ها یا کمپرسورها ساخت کشورهای اروپایی هستند. بنابراین اگر بخواهیم قطعه یدکی آن را تهیه یا ارائه نماییم، امکان پذیر نبوده و یا با هزینه های سنگین و مدت زمان طولانی تحویل می دهند.  در این راستا تعدادی از متخصصین و مهندسان نخبه کشور را به عنوان همکار در مجموعه خود قرار دادیم. تلاش کردیم از نظر مهندسی معکوس و مدلسازی و تولید قطعات پیچیده نیروگاهی با صنایع بزرگ همکاری نماییم. تاکنون با حمایت مدیران نیروگاه ها و پالایشگاه ها توانسته ایم قطعات بسیار پیچیده را بومی سازی کنیم.  به عنوان مثال از زمان ساخت اولین قطعه ای که تولید کردیم پنج سال می گذرد؛ در حال حاضر قطعات تولیدی ما با کیفیت و راندمان عالی در حال کار هستند. همچنین رضایت‌نامه عملکرد محصولاتمان را از تمامی نیروگاه ها و پالایشگاه ها کسب نموده ایم‌.

هم اکنون نیز با صنایع خودروسازی، آب و فاضلاب و صنایع فولاد و صنایع پتروشیمی همکاری داریم. در مجموع تلاش کردیم به عنوان یک شرکت فناور نقش هرچند کوچک اما موثری را در راستای رفع مشکلات صنعت و ارزآوری آن برای کشور ایفا نماییم.

با توجه به نقش تاثیر گذار مدیریت عامل در موفقیت هر مجموعه ای، می خواهیم که به عنوان الگویی برای جوانان خلاق کشورمان در مورد شخصیت حرفه ای خود توضیح دهید.

مجموعه ما یک عضو کوچک در صنعت کشور محسوب می شود. در این عرصه پیشکسوتان بسیاری فعال هستند. اما شخصا از دوران کودکی همیشه این ایده در ذهنم وجود داشت که باید یک کار مفید انجام دهم و نقشی تاثیر گذار ایفا نمایم. همواره در تلاش و کوشش بودم و در حال حاضر تمامی روزهای هفته از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب مشغول فعالیت هستم. احساس مسئولیت نسبت به کار دارم و تقریبا 50 نفر در مجموعه را مدیریت می کنم. یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت شخصی و گروهی مجموعه ویستا پایش راد پشتکار و تلاش شبانه روزی کلیه مدیران و کارکنان شرکت بوده و عامل بعدی مطالعه و کسب دانش  تخصصی برای امکان رقابت با شرکت های روز دنیا است، زیرا برنامه و چشم انداز بلندمدت برای صادرات و ورود به عرصه های بین‌المللی در سال های آتی داریم.

در ارتباط با مخاطبین این مصاحبه سخن پایانی را ذکر نمایید.

  در ابتدا میخواهم از زحمات کلیه همکاران عزیزم در شرکت ویستا پایش تشکر ویژه داشته باشم و همچنین از همسر عزیزم که کلیه زحمات رسیدگی به امورخانواده و فرزندان، به تنهایی بر دوش ایشان است. سپس تقاضای بنده از مسئولین کشور و مدیران ارشد این است که به جوانان اعتماد نمایند. اجازه دهند جوانان خلاق و تحصیل کرده فضای کار داشته باشند و با انگیزه و امید وارد حوزه کسب و کار در داخل کشور شوند. البته من در حدی نیستم که نصیحت کنم اما به جوانان پیشنهاد برادرانه دارم منتظر نباشند دیگران به آنها کار پیشنهاد دهند. بلکه باید از ایده های خود استفاده نمایند و در هر زمینه ای که علاقه و استعداد دارند مهارت های مربوطه را یاد بگیرند و کار را با قدم های کوچک شروع کنند قطعا ادامه مسیر برایشان راحتتر خواهد شد. در صنعت برق بنده کارآموزان زیادی داشتم که در حال حاضر بسیار موفق هستند و در کشورهای آمریکا و سوئیس استاد دانشگاه هستند یا بعنوان یک مهندس متخصص در شرکتهای مطرح دنیا کار می کنند. در پایان آرزومندم مردم کشورم همیشه درآرامش و آسایش و سلامتی زندگی کنند و هر روز شاهد درخشش و افتخار آفرینی هر چه بیشتر جوانان عزیز و فعالان در عرصه های مختلف صنعتی ، ورزشی ، پزشکی، علمی و ... باشیم و رشد اقتصادی و علمی کشور را رقم بزنیم.

در پایان نشانی و راه های ارتباطی با مجموعه خود را عنوان فرمایید.

     آدرس 1: تهران- شاد آباد-  هفده شهریور – خیابان جوشن – سوم شرقی- پلاک 19

آدرس 2: تهران– کیلومتر 15 اتوبان تهران ساوه – شهرک شهید زواره ای- صنعت هشتم – کوچه دوم – پلاک 22

شماره های تماس:        09125877465- 02156887208

وب سایت:      www.vistapayesh.com

اینستاگرام:             VPR_CO

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات