بابک رضایی پور، مدیریت مجموعه عطاری طبیعت:

مصرف خودسرانه گیاهان دارویی جایز نیست

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ بابک رضایی پور، مدیریت مجموعه عطاری طبیعت جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ بابک رضایی پور، مدیریت مجموعه عطاری طبیعت جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۱۹۴

دارو‌های گیاهی و حتی ادویه‌هایی که استفاده می‌شوند، به نظر عموم مردم بدون عوارض و بدون تأثیر قابل توجه به نظر می‌آیند. آن‌ها بر این باورند که حداقل گیاهان دارویی هیچ ضرری ندارند، ولی این یک باور بسیار اشتباه است. درواقع می‌توان گفت که مصرف خودسرانه گیاهان دارویی جایز نیست.
متاسفانه در صنفی فعالیت داریم که همکاران ما سطح علمی مناسبی ندارند و امیدواریم که بتوانند سطح علمی خود را ارتقا دهند.
در مورد دارچین و زنجبیل که ادویه‌هایی متداول هستند، می‌توان بیان کرد که دارچین قادر است فشار خون را افزایش دهد و زنجبیل به شدت می‌تواند خون را رقیق نماید. به همین دلیل، نباید زنجبیل را همراه با قرص آسپرین مصرف نمود. متأسفانه اطلاع رسانی‌ها در این زمینه کم است و اکثر مردم به دلیل این باور که گیاهان دارویی بی ضرر هستند، اقدام به مصرف آن می‌کنند. اما نیاز به آگاه سازی عموم و همکاری آن‌ها و همچنین تحقیق و مطالعه به شدت احساس می‌شود. متأسفانه در فضای مجازی، اطلاعات صحیح و نادرست زیادی وجود دارد، بنابراین نباید فقط به فضای مجازی اکتفا کرد.
بهتر بود که حرفه خودمان را به شکل سازمان یافته‌ای در دسترس داشتیم، به گونه‌ای که هر فردی که تمایل به راه اندازی یک عطاری داشت، مجبور به گذراندن حداقل یک دوره تخصصی شود و به این امر مهم، به راحتی اجازه و مجوز داده نشود. زیرا در حوزه طب سنتی، بخشی به نام ادویه درمانی وجود دارد که از آن بسیار مراقبت می‌شود؛ بنابراین برای راه اندازی یک مجموعه، باید دوره‌های تخصصی مربوطه گذرانده شود.
دکتر ناصری، رییس بیمارستان امام خمینی کرج یکی از دوستان صمیمی من هستند. با توجه به اینکه تحصیلات بنده در رشته آناتومی اعضای بدن و شناخت تجهیزات پزشکی است، مطالعات بسیاری در این حوزه انجام داده و متوجه شده ام که میزان آگاهی ما در این حوزه، اندک می‌باشد. من به عنوان یک زیردست پزشک، این حرفه را آموخته ام و متأسفانه می‌بینم که بسیاری از عطاری‌ها مردم را به طور نادرست هدایت می‌کنند. بسیاری از افراد به این باور می‌رسند که اگر از طب مدرن نتیجه مطلوبی به دست نیاورند، حتماً باید به طب سنتی روی آورند. ولی ما به شدت این موضوع را رد می‌کنیم. برای استفاده از گیاهان دارویی، باید آن‌ها را به خوبی بشناسیم و فرمول شیمیایی و آنزیم‌های داخلی آن‌ها را بدانیم. اگر از اکثریت پزشکان بپرسید، دارو‌های گیاهی را قبول نخواهند کرد. اما این‌ها فقط به جهت داشتن دانش و تحصیلات در این زمینه است. آن‌ها می‌دانند که یک گیاه ساده مانند بابونه چه فرمول شیمیایی دارد و چه قدر ممکن است با داروی شیمیایی که پزشک به بیمار تجویز می‌کند، تداخل ایجاد کند. بنابراین، با اصرار شدید خواهش می‌کنیم اطلاعات را به اندازه‌ای منتقل کنید تا بیماران در مواجهه با بیماری‌های تخصصی حتماً به پزشکان طب سنتی مراجعه نمایند و به عطاری‌ها مراجعه نکنند.
اینجانب تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته ام تا به صورت قانونی عمل نمایم. سال‌ها پیش، بخشنامه‌ای منتشر شد که ممنوعیت فروش دارو‌ها به صورت قرص و شربت را برای عطاری‌ها تصریح کرد. زیرا برخی از این دارو‌ها عوارض ناخوشایندی را به همراه دارند. به همین دلیل، من هم برگ سنا را به مشتریان عرضه نمی‌کنم، زیرا می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات