غلام حسین بختیار، مدیرعامل گروه صنعتی سیبک بختیار:

توان تولید مواد اولیه در کشور وجود دارد

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با غلام حسین بختیار، مدیرعامل گروه صنعتی سیبک بختیار، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با غلام حسین بختیار، مدیرعامل گروه صنعتی سیبک بختیار، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۱۹۷۱

یکی از چالش‌های این صنعت واردات بی رویه مواد می‌باشد. اگر به صورت کلی، واردات محدود شده و از ورود قطعات بی کیفیت جلوگیری شود، ما فعالیت بهتری خواهیم داشت. کیفیت اجناس ایرانی، به مراتب بالاتر از اجناس چینی می‌باشد. ما این قول را می‌دهیم، در صورتی که واردات انجام نشود، کالای جایگزین، در داخل کشور موجود می‌باشد.
اداره صمت، در مورد این مسائل، پاسخگوی ما نیست. ما در مورد قطعات تولیدی خود، به این سازمان مراجعه کردیم و به حضورشان توضیحات کاملی ارائه کردیم. تنها کاری که انجام شد، این بود که درصد گمرکی را افزایش دهند. همچنین اذعان داشتند که به طور کلی، امکان قطع واردات را ندارند. تا حدودی این کار را هم انجام دادند و درصد گمرکی به ۲۶ درصد رسید. حتی با وجود قیمت بالای دلار، همچنان واردات داریم. ما با این شرایط نمی‌توانیم کار خود را توسعه دهیم.
اگر بنده در جایگاه تصمیم گیری بودم، در صورتی که بعد از انجام بررسی‌های لازم مشخص شود در داخل کشور، توانایی تولید قطعات و رفع نیاز جامعه وجود دارد در ابتدا جلوی واردات را به صورت کلی می‌گرفتم. همچنین اگر توان تولید، وجود نداشت، قطعات با مالیات کمتر، وارد شود. افزایش تولید در داخل کشور، وضعیت را بسیار بهتر کرده و برعکس اگر تولید انجام نشود شرایط نابسامان می‌شود.
علی رغم این که امسال سال جهش تولید است، ولی شرایط آن وجود ندارد. ما حمایت دولت را هم از این شعار مشاهده نمی‌کنیم.
یک قرارداد ۲۵ ساله، با چین داریم و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما، همین قرارداد‌ها است. در ایران توان تولید و همچنین مواد اولیه مورد نیاز، وجود دارد. مواد اولیه مورد نیاز ما، در یزد تولید می‌شود. در حال حاضر کمبود مواد اولیه نداریم. باید تولیدات به صورت گسترده انجام شود، تا نیاز مصرف کننده تامین شود. یک دیدگاه خوب نسبت به اجناس خارجی وجود دارد، در صورتی که ممکن است، کیفیت تولید داخلی بیش‌تر باشد. قیمت اجناس وارداتی، کمتر از داخلی است و مردم تمایل به خرید اجناس خارجی دارند.
از طرفی باید از تولید کننده حمایت شود و در مورد مالیات، سخت گیری‌ها کاهش پیدا کند. در پی عدم دریافت مالیات، ما نیز می‌توانیم، اجناس را با قیمت پایین‌تر به مردم ارائه کنیم. اما متاسفانه میزان مالیات، بسیار بالا است. قیمت اجناس نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است.
قطع واردات به شکل کامل امکان پذیر نیست، اما باید درصد‌ها به گونه‌ای باشد که مصرف کنندگان از تولیدات داخلی استفاده کنند. رسانه در این امر بسیار موثر است و تبلیغات اهمیت دارد و موجب آگاهی مردم می‌شود. همچنین باعث شناساندن شرکت‌ها به مردم می‌شود که این موضوع بسیار ارزشمند است.
از جمله این حمایت ها، می‌توان به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرموده بودند برای کارخانه‌ها تبلیغات رایگان انجام شود و ما هم از این خدمات استفاده کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات