ضرورت اختصاص پساب به صنایع اشتهارد

جام جم البرز/ مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد گفت: تأمین آب سه شهرک صنعتی اشتهارد از منابع زیرزمینی، فشار مضاعفی به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند.
جام جم البرز/ مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد گفت: تأمین آب سه شهرک صنعتی اشتهارد از منابع زیرزمینی، فشار مضاعفی به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند.
کد خبر: ۲۰۴۲

به گزارش جام جم البرز: "غلامرضا احمدی" در خصوص ضرورت جایگزینی پساب با آب‌های مصرفی در صنایع گفت: شهرستان اشتهارد یک شهرستان ضعیف از لحاظ منابع آب زیرزمینی است و دشت اشتهارد هم یکی از دشت‌های ممنوعه به لحاظ برداشت آب و سفره‌های آب زیرزمینی بوده است. علی رغم داشتن این شرایط، بارگذاری زیادی در بخش صنعت در آن انجام شده که یکی از این موارد بارگذاری، شهرک صنعتی اشتهارد است.

وی افزود: وجود بزرگترین شهرک‌های صنعتی خاورمیانه، شهرک صنعتی کوثر و شهرک صنعتی امید البرز از جمله مزیت‌های اشتهارد برای تبدیل شدن به قطب صنعتی است، اما باید در نظر داشته باشیم که آب مصرفی این سه شهرک از آب‌های زیرزمینی تامین شده و فشار مضاعفی به این بخش وارد می‌کند.

احمدی در ادامه اظهار کرد: در شهرک صنعتی اشتهارد ۹ حلقه چاه مجاز در حال بهره برداری است و تقریبا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه از این چاه‌ها آب استخراج می‌شود. دو حلقه چاه هم در شهرک صنعتی کوثر است که مصارف شرب، بهداشت و عمومی این شهرک را پشتیبانی می‌کند. یک حلقه چاه هم در شهرک صنعتی کوثر که مجوز آن اخذ شده و در حال حفاری است که به این تعداد اضافه خواهد شد.

مدیر منابع آب اشتهارد در ادامه گفت: در صورت جایگزینی پساب با آب زیرزمینی می‌توانیم امیدواریم باشیم که کمتر از این منابع آبی ارزشمند زیرزمینی در این بخش استفاده شود و بتوانیم یک جان تازه‌ای به آب‌های زیرزمینی بدهیم.

وی در خصوص تامین و مصرف آب در ایام پیک سال در اشتهارد گفت: در مورد مصرف بهینه آب شرب در اسفند ماه جلسه‌ای با حضور مدیران آب منطقه‌ای، آبفا و جهاد کشاورزی برگزار و مباحثی مطرح و مقرر شد که اقداماتی انجام شود که از تنش‌های آبی جلوگیری کنیم.

احمدی در ادامه گفت: یکی از این مباحث این بود که از کشت گیاهان آب‌بر در دشت اشتهارد جلوگیری شود. همانطور که می‌دانید کشت صیفی‌جات مصرف آب زیادی دارد که با کمک جهاد مصوب کردیم در سطح دشت اشتهارد کشت آن محدود شود که البته این اتفاق هم افتاده است.

وی در خصوص انتقال آب به اشتهارد بیان کرد: خط انتقال طالقان سال گذشته به بهره‌برداری رسید و پروژه آن تکمیل شد و در حال حاضر می‌توانیم انتقال آب از نظر آباد به اشتهارد را داشته باشیم و مردم هم می‌توانند از آب مناسب بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: در حالی که این پروژه آب منطقه‌ای به ثمر رسیده، به دنبال این هستیم که چاه‌های غیرمجاز در فاصله ۵۰۰ متری چاه‌های آبفا، را شناسایی کرده و آن‌ها پرکنیم تا چاه‌های آبفا مشکل و نقصانی در آب دهی آن‌ها نداشته باشند و بدون هیچ تنشی بتوانیم تابستان سال جاری را سپری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات