هنر دست و تزیین پارچه

هنر کار دست و تزیین لباس، پارچه ها و رواندازها با استفاده از مهره ها و سنگها یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین هنرهای ایرانی است که تبلور ذوق و نوآوری در تمدن ایرانی است و با ساده ترین روشها میتوان بهترین نتایج را خلق کرد.
هنر کار دست و تزیین لباس، پارچه ها و رواندازها با استفاده از مهره ها و سنگها یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین هنرهای ایرانی است که تبلور ذوق و نوآوری در تمدن ایرانی است و با ساده ترین روشها میتوان بهترین نتایج را خلق کرد.
کد خبر: ۲۰۸

دوخت مهره ها و سنگهای درخشان روی پارچه با انعکاس نور در جهات مختلف زیبایی چشم نوازی را در لباس و رواندازهای خاص برای انواع وسایل محیط خانه ایجاد میکند. هر چند هنرهای ایرانی متعلق به همه گستره ایران عزیز ماست اما از منظر منطقه جغرافیایی رونق این هنر نیز باید گفت که استان های آذربایجان شرقی و غربی در ارائه این هنر قدمت زیادی دارند ولی در حال حاضر استان قزوین بیشترین فعالیت را در این زمینه دارد.

این روزها گل سینه هایی از جنس منجوق و ملیله و پولک به شکلهای حیوانات, پرندگان, طرحهای اسلیمی و... میتوانند علاوه بر استفاده های متنوع شخصی، در تزیین لباسها به عنوان هدیه ای فاخر و ارزشمند منظور شده و ارزش افززوده بالایی در فرایند تولید پوشاک به ارمغان آورند. البته این هنرها عموما پایه مشترکی دارند اما مهم ترین تفاوت یا تمایز هنر منجوق، ملیله و پولک و هنر گلدوزی در انعکاس نور و ارائه یک اثر براق یا مات است. بنابر این این هنرها ضمن توجه به سلایق مختلف مخاطبان خود، ظرفیت بی نظیری در ترکیب و هم افزایی دارند که به طور مثال در تزئینات لباس و سایر وسایل, ترکیب هنر منجوق دوزی با گلدوزی و حتی نقاشی روی پارچه میتواند یک شاهکار سحرانگیز و دل ربای هنری را خلق نماید.

از بعد اقتصادی و بازار مخاطبان آن باید گفت که در گذشته به این دلیل که برای تزیین لباس و پارچه ها از سنگها و کریستالهای اصل و نخ های ابریشم استفاده می شده است, این هنر مخصوص طبقه اشراف و خواص بوده است ولی امروزه با صنعتی شدن تولید این مواد, امکان بهره مندی از این هنر و زیبایی چشم نواز آن  برای همه علاقه مندان فراهم است. از منظری دیگر از آنجایی که وسایل مورد نیاز جهت اجرای هنر منجوق دوزی و گلدوزی و حتی نقاشی روی پارچه بسیار کم حجم و قابل حمل و بدون سرو صدا و بسیار کم هزینه میباشد, بنابراین هنرجو جهت انجام پروژه های خود نیاز به فضای کار مستقل و ویژه ای ندارد و میتواند بدون اختصاص بودجه زیاد محل کار, شروع به درآمد زایی کند و وارد بازار کار شود.

 زیبایی و توجیه پذیری اقتصادی این هنر موجب گردیده است تا در خانواده بزرگ فنی حرفه ای، سرفصلها و محتوای استاندارد آموزشی تدوین گردید و ما امروز اصول درست  این هنر را در کنار هنر ارزشمند خیاطی به هنر جویان و علاقمندان آموزش می دهیم و همه هنر جویان و مهارت آموزان می توانند پس از گذراندن دوره آموزشی و موفقیت در آزمون پایان دوره موفق به دریافت مدرک معتبر و بین المللی فنی و حرفه ای شوند.

مجموعه آموزشی هنری نفیس نیز با توجه به تجارب کاری و شرایط ویژه و بسیار مطلوب فضای آموزشی, آموزش تمامی مهارتهای مندرج در رشته دوختهای سنتی و صنایع چرم  را در کنار آموزش جامع تمامی رشته های طراحی و دوخت در محل اموزشگاه برای خواهران و برادران در شیفتها و روزهای متفاوت برگزار میکند و بعد از اتمام دوره و موفقیت در آزمون پایان دوره به هنرجویان, مدرک بین المللی فنی و حرفه ای اعطا مینماید.

 

نفیسه شریفی فردویی

مدیر ،موسس و مربی آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای  نفیس

هنر دست و تزیین پارچه

newsQrCode
ارسال نظرات