سعید اقتصادی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مدیریت کلینیک حکیم باشی:

بسیاری از کشور‌ها در طب سنتی به ایران اقتدا می‌کنند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با سعید اقتصادی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مدیریت کلینیک حکیم باشی، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با سعید اقتصادی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مدیریت کلینیک حکیم باشی، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۲۱۶

بنده آموزشگر و مدرس دانشگاه ابوعلی سینا گرجستان هستم و مقطع دکتری را نیز در این دانشگاه گذرانده و منتظر دریافت مدرک می‌باشم. همچنین مالک نمایندگی رسمی فنی و حرفه‌ای استان البرز هستم. به لطف خدا شاگردان زیادی را در رابطه با طبابت و اصلاح ستون فقرات و ماساژ‌درمانی تربیت نموده ام.
بسیاری از کشور‌ها در طب سنتی به ما اقتدا می‌کنند. برای مثال گرجستان که در حاشیه کشور ماست، طب سنتی خاصی ندارند و شاخه‌ای از این دانش که به طب سنتی یونانی مشهور است در آنجا رواج دارد و بخش زیادی از آن شباهت فراوانی به طب سنتی ایرانی دارد و از کتب ما استفاده می‌کنند.
از انواع دیگر طب سنتی می‌توان طب چینی را نام برد که تضاد بسیار زیادی با طب ایرانی دارد و شامل طب سوزنی و سنگی و ... می‌شود. علاوه بر آن تغذیه و روش‌های درمانی‌شان با ما بسیار متفاوت است. طب هندی نیز نوع دیگری از طب سنتی می‌باشد که در کشورمان مشهور نیست و می‌توان گفت ناشناخته است. چرا که طبع آن‌ها با ایرانی‌ها همخوانی ندارد. طبق تجارب شخصی خود اذعان می‌دارم که طب سنتی ایران در اکثر ممالک محبوب است و علاقه‌مندان خود را دارد.
در آغاز فعالیت من درگرجستان قرار بر این بود که برای تعدادی از ایرانیان مقیم، تدریس و آموزش داشته باشیم و هنگام فارغ التحصیلی به ایشان مدرک دانشگاهی این رشته را ارائه دهیم. ولی از آنجا که مباحث را با قواعد و اصول واقعی خود آموزش دادیم و آن‌ها نیزکلاس‌ها را همراه با مترجم برگزار کردند، لذا تعداد دانشجویان گرجستانی هم زیاد شد. به طوری که دانشجو‌های غیر ایرانی هم حدود ۱۵یا ۲۰ نفر می‌شدند، که برای آموزش طب سنتی ایرانی مراجعه کرده و بسیار علاقه‌مند به این حوزه بودند.
طب سوزنی در گرجستان بسیار مرسوم است. اما در ایران نهادینه نشده، زیرا تجارب زیادی لازم دارد و خبره کار خود را طلب می‌کند. اگر فردی مهارت کافی داشته باشد می‌تواند درمان اصلی را انجام دهد. من در ایران ۲یا ۳نفر استاد این رشته را می‌شناسم که بسیار حرفه‌ای هستند. اگر مهارت کافی نباشد درمان اثر گذار نخواهد بود.
به تازگی دولت آقای رئیسی به این موضوع و حرفه طب سنتی بهای بیشتری می‌دهد و چندین بار ارگان‌های دولتی ما را برای سخنرانی و آموزش سبک زندگی سالم دعوت کردند و اخیرا در حال نهادینه شدن است. در گذشته نسبت به این موضوع حتی ایراد هم گرفته می‌شد.
در حوزه طب سنتی می‌توان به افرادی که تحصیلات عالی ندارند کمک کرد که بتوانند در این زمینه رشد کنند. از این طریق می‌توانیم طب سنتی ایرانی و اسلامی را نهادینه نماییم. پیشرفت و توسعه این موضوع اتفاق بسیار خوبی برای افرادی است که می‌خواهند در این فضا خدمتگزار باشند. در این خصوص دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها فعالیت مجاز در باب آموزش طب سنتی را آغاز کرده‌اند.
در گذشته طب سنتی ایرانی را تکذیب می‌کردند و تنها افراد خاصی در این حوزه فعال بودند. اما در حال حاضر مردم به آگاهی قابل توجهی رسیده‌اند امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.
به نظرم بهترین راه ترویج این علم، کنترل قیمت‌هاست. زیرا کلیه دارو‌های گیاهی در کشور خودمان تولید می‌شود. متاسفانه نرخ‌های کلانی در این باره قرارداده شده است. چنانچه در این امر مهم بازنگری شود، قیمت دارو‌های گیاهی نیز کنترل می‌شود. تقریبا ۲یا ۳سال قبل قیمت دارو‌های گیاهی مناسب و ناچیز بود و مردم به راحتی تهیه می‌کردند. متاسفانه هم اکنون شرایط به گونه‌ای شده که یک نسخه جزئی برای بیمار، حداقل ۴۰۰هزار تومان تمام می‌شود و این فقط به خاطر بالا بودن قیمت‌هاست. حال آنکه ما خود تولید کننده این محصولات هستیم. اگر به فضای کشاورزی و بهره برداری بها داده شود و در تولید گیاه و کنترل قیمت و کیفیت نظارت شود، مبلغ دارو‌های گیاهی نیز کنترل شده و می‌توانیم با طب گیاهی سنتی کشور خودمان درمان شویم.
رسانه‌ها می‌توانند در اشاعه علم سنتی کمک رسان باشند و موجب رشد آگاهی و آشنایی مردم با این رشته شوند. هم اکنون فعالیت‌های ما در فضای مجازی و مطبوعات افزایش پیدا کرده و بسیار موثر واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات