رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت:

مردمی‌ترین اقتصاد را در بخش کشاورزی داریم

جام جم البرز/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در استان بیش از ۳۰ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و تقریبا دو برابر این تعداد به صورت غیر مستقیم با جهاد کشاورزی کار کنند.
جام جم البرز/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در استان بیش از ۳۰ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و تقریبا دو برابر این تعداد به صورت غیر مستقیم با جهاد کشاورزی کار کنند.
کد خبر: ۲۲۰۸

به گزارش جام جم البرز: "علیرضا بازدار" رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز، روز یکشنبه ۲۰ خرداد همزمان با هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در حوزه امنیت غذایی وظیفه جهاد کشاورزی تامین غذا است که ابعاد مختلف داشته و مهمترین آن تولید و دسترسی آسان مردم و سالم بودن آن، با حفظ منابع آب و خاک و پایداری منابع است. جهاد کشاورزی در رأس این فرایند قرار دارد، اما سایر تشکیلات و دستگاه‌ها هم در سطح کشور باید در این حوزه کمک کننده باشند.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های منابع آبی و تغییرات اقلیمی، دانش و فناوری‌های روز به رفع و کاهش این محدودیت‌ها و تامین مواد غذایی کمک کرده است. در این راستا توسط جهاد کشاورزی ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تامین می‌شود که این عدد نسبت به میزان تولید اوایل انقلاب عدد قابل توجهی بوده و رو به افزایش است.

بازدار اظهار کرد: در سالی که جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده، به جرأت می‌توان گفت که مردمی‌ترین اقتصاد را در بخش کشاورزی داریم. در استان بیش از ۳۰ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و تقریبا دو برابر این تعداد به صورت غیر مستقیم با جهاد کشاورزی کار کنند. این جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی است که با مشارکت مردم اقدامات اساسی صورت گیرد.

بازدار در ادامه این نشست مطرح کرد: در این هفته ۴۶ پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی با اعتباری بالغ ۱۹۷ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که این طرح‌ها باعث اشتغال ۹۰۰ نفر شده است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته تولید گوشت قرمز به ۱۸ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل شش درصد افزایش تولید داشته و در این بین ۳۲ هزار تن نیاز استان است. در قالب تامین کالا‌های اساسی در حوزه تنظیم بازار بیش از هفت هزار تن گوشت گرم و منجمد قرمز در کنار فعالیت فعلی، در مبادی مختلف توزیع شده است که در فرایند بازار به منظور متعادل کردن قیمت‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال افزایش واحد‌های پروری دامی و تولید گوشت قرمز در قالب راه اندازی مجموعه‌های جدید هستیم، ۱۷۲ واحد راکد در استان وجود دارد که ۱۸ واحد فعال شده است. افزایش بهره‌وری واحد‌های موجود بسیار مورد توجه است، چون در استان به دلیل تراکم جمعیت و مساحت کم محدودیت توسعه وجود دارد لذا مجبور هستیم که در قالب بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود کار کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید گوشت مرغ ۱۴ هزار تن در استان در حال تولید است که در یکسال گذشته موفق شده‌ایم ۱۱ درصد به میزان تولید گوشت مرغ در استان اضافه کنیم، در حالی که نیاز استان بالغ بر ۱۰۰ هزار تن است. در این زمینه هم ۱۵ واحد راکد فعال شده است. در حال حاضر ۱۴ درصد نیاز استان را تامین می‌کنیم برنامه داریم به ۵۰ درصد برسانیم که این ضریب یک ضریب قابل اتکاست. سال گذشته هم بالغ بر ۳۰ هزار تن گوشت مرغ در قالب تنظیم بازاری توزیع شده است. در حال حاضر هم در بخش ذخایر گوشتی و نهاده‌های دامی وضعیت بسیار خوب داریم و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های موجود مدیریت منابع آب و خاک جزو اولویت‌های جهاد است، ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات استان و ۳۵ هزار هکتار زیر کشت فعالیت‌های زراعی است. همچنین در بخش مصرف بهینه آب استان جزو استان‌های اول کشور است. استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را در برنامه داریم و بالغ بر ۲۴ هزار هکتاراز سطح زیر کشت استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است. راندمان آب و آبیاری در استان ۵۲ درصد است که نسبت به متوسط کشوری که حدود ۴۶ درصد است در سطح مثبتی قرار داریم.

وی ادامه داد: الگوی کشت بر اساس نیاز و میزان منابع آب است، تمام مزارع صیفی و سبزیجات و حتی گلخانه‌ها مدیریت و بهره‌وری آب با سیستم‌های نوین مد نظر قرار گرفته است. در این راستا در سال گذشته بیش از یک میلیارد نشاء تولید شده که بیش از ۵۰۰ مترمکعب در هر هکتار مصرف آب را در مزارع کم می‌کند.

بازدار ادامه داد: سه برنامه اصلی و مهم در حوزه فعالیت‌های جهاد شامل آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله و نوسازی قنوات در سال جدید دیده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اراضی کشاورزی در البرز کوچک است؛ گفت: متوسط قطعات اراضی استان نیم هکتار است که این عدد نگران کننده است. مجبور هستیم در فضا‌های کنترل شده و اقتصادی کار کنیم. در حوزه فعالیت‌های توسعه‌ای گلخانه‌ها مشارکت مردمی در بخش گلخانه‌ها بسیار مفید است. در این زمینه توفیقات خوبی به دست آمده و استاندار البرز هم دید خوبی نسبت به این امر داشته و مصوبات خوبی انجام شده است به طوری که توانستیم سال گذشته بیش از ۵۲ هکتار گلخانه ایجاد کنیم و در حال حاضر به ۴۵۷ هکتار گلخانه رسیده‌ایم. مشارکت مردم و سرمایه‌گذار و منابع خوبی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی غذایی در استان ۱۸۰ واحد تبدیلی در زیر بخش‌های کشاورزی وجود دارد که ظرفیت بالایی برای جذب مواد خام دارند. یکی از مشکلات در استان کاهش ضایعات کشاورزی است روند رو به توسعه‌ای این مراکز می‌تواند از هدر رفتن مواد غذایی و کشاورزی جلوگیری کند. در سال گذشته با تلاش همکاران تعداد۱۲ واحد راه‌اندازی شده که طرفیت فرآوری خوبی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات