خدمات رسانی ۲ مرکز شبانه روزی به کودکان کار در البرز

جام جم البرز: مدیرکل بهزیستی البرز گفت: ۲ مرکز شبانه روزی با ظرفیت هر یک ۳۰ نفر در کرج به کودکان کار خدمات ارائه می دهد.
جام جم البرز: مدیرکل بهزیستی البرز گفت: ۲ مرکز شبانه روزی با ظرفیت هر یک ۳۰ نفر در کرج به کودکان کار خدمات ارائه می دهد.
کد خبر: ۲۳۱۳

به گزارش جام جم البرز: "محمدی فلاح" مدیرکل بهزیستی البرز، به مناسبت روز جهانی منع کارکودکان با اشاره به اینکه کودکان کار و خیابان از عمده‌ترین مسایل اجتماعی البرز است، اظهار کرد: سیاستگزاری‌هایی که تا کنون برای رفع این معضل اجتماعی صورت گرفته مقطعی و پراکنده بوده است.
وی گفت: آمار کودکان خیابانی نشان می‌دهد بیشتر کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و به علت اینکه اغلب برخورد هدفمندی با این کودکان و خانواده‌هایشان صورت نمی‌گیرد معمولا این کودکان به مراکز استان‌ها و عمدتا شهر‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند.
محمدی فلاح ادامه داد: ۱۲ دستگاه متولی ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند، اما مداخله‌های جامع و اثرگذار در این حوزه شکل نگرفته است.

وی افزود: مهمترین مشکل در این حوزه، تعریف و جمع آوری آمار دقیق و مستند از کودکان کار و خیابان و مراکز ارایه دهنده خدمات به این افراد است اطلاعات ناکافی و عدم جامعیت آماری، سیاستگذاری اجتماعی در این عرصه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به راهکار کاهش تعداد کودکان کار گفت: باید به سمت پیشگیری و کاهش تنش و آسیب‌های موجود و آموزش خانواده‌ها پیش برویم و باید بخشی دیگر هم به کاهش مشکلات معیشتی خانوار‌های فقیر و عمدتاحاشیه نشین که برای امرار معاش، کودکان خود را وارد شبکه کار غیررسمی می‌کنند، معطوف شود.

مدیرکل بهزیستی البرز یادآورشد: ۲ مرکز شبانه روزی با ظرفیت پذیرش هر یک به تعداد ۳۰ نفر در گروه سنی ۷ تا ۱۵ سال پسران در شهرستان کرج راه اندازی شده است که با ایجاد یک محیط امن، شرایط بهره مندی آنان از خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری با محوریت توانمند سازی خانواده‌ها برای بهتر زیستن و جلوگیری از سوء استفاده از این کودکان را فراهم آورد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۶۴ کودک در این مراکز پذیرش شده است، گفت: از این تعداد ۲۰ نفر به خانواده ترخیص و بازگشت داده شده اند و تعداد ۴۰ کودک اتباع مورد طرد مرز قرار گرفته اند..

وی با اشاره به خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود گفت: این خدمات شامل پیگیری قضایی برای تعیین تکلیف کودکان، حرفه آموزی، آموز مهارت‌های زندگی، مهارت نه گفتن، خودمراقبتی، آموزش منع مصرف مواد مخدر، است.

فلاح گفت: بهزیستی استان البرز در سه سال گذشته بیش از ۲هزارنفرخدمت، به کودکان کارو خیابان استان ارائه داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات