در این سالها که ارتباطات از طریق تلفن و اینترنت تقویت شده و اکثر مردم کارهای خود را از طریق اینترنت پیگیری میکنند و حتی از طریق این شبکههای اجتماعی روابط دوستانه، عاطفی، اجتماعی، آموزشی و حرفهای شکل میگیرد عدهای فعالیت حرفهای خود را معرفی میکنند و فضایی برای تبلیغات خود دارند حتی بیزنس را هم انجام میدهند و بسیاری از مبادلات خرید و فروش نیز در این محیط شکل میگیرد و حتی بسیار پیش آمده، که سواستفادههایی نیز صورت میپذیرد
حالا پرسش این جاست که سهم ما در اینگونه ارتباطات چگونه است
از آن جا که شرط اولیه هر مدل از ارتباط رعایت ادب و احترام است حتی در محیطهایی که ارتباط چهره به چهره هم وجود ندارد و ممکن است افراد خود را با نام مستعار معرفی کنند نیز لازم است اصول اولیه اخلاقیات که همان ادب و احترام است به درستی انجام گیرد.
وقتی در خواستی مطرح میشود و یا پرسشی هست و حتی اعتراضی هم هست با احترام بیان شود.
به نظر میرسد که رعایت چند نکته در ارتباط مجازی ضروری است مانند رعایت ادب و احترام و توجه به زمان ارسال پیام نیز باید دقت شود.
قرار نیست که یکدیگر را نمیبینیم هر ساعتی ارسال پیام داشته باشیم
حتی گاهی افراد در مواجهه با پرسش، پاسخ مخاطب خود را با یک استیکر تمام میکنند این رفتار نه تنها ارزنده نیست بلکه دور از شان اجتماعی افراد است
در شرایطی که افراد قادر هستند در این گروهها یکدیگر را پیدا کنند و دسترسی به دوستان و همکاران و دیگر افراد به شدت سهل و آسان شده چه بهتر که با یک دقت نظر ساده هم از ادبیات منطقی و درستی استفاده کنیم و هم رعایت نزاکت اجتماعی را سر لوحه کار خود قرار دهیم و در صورت لزوم از ارسال استیکرهای رنگارنگ پرهیز کرده پاسخ کوتاهی ارسال کنیم.
به یاد داشته باشیم باز نکردن پیامهای ارسالی از طرف مخاطبین میتواند به نوعی توهین تلقی شود خصوصا اگر شما در رابطه دوستانه یا حرفهای با مخاطب خود هستید باز کردن و مطالعه پیام و ارسال پاسخ در کوتاهترین زمان ممکن را در برنامه خود قرار دهید البته که به نظر عدهای، این کار وقت گیر است که همینطور هم هست، ولی بخش مهمی از زندگی امروز ما تحت تاثیر همین مدل از ارتباطات تعریف شده است.
ویژگیهای آداب اجتماعی در محیط ارتباطات مجازی
_آداب معاشرت به رفتار مؤدبانه و احترامآمیز درتمامی ارتباطات و حتی فضای مجازی اشاره دارد.
_ پایبندی به رفتارهای اخلاقی در همه بخشهای زندگی حتی در فضای مجازی نیز جز اصول اخلاقی بشمار میآید
_ در فضای شبکههای اجتماعی با دیگران همانطور رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند.
_ موقعیتهای مختلف را در نظر بگیرید. برای مثال مدل و متن پیام برای استاد، یا یک دوست صمیمی و همکار با هم متفاوت است ۰
_ در هنگام خشم و حال نامساعد از ارسال پیام خصوصا در گروهها پرهیز کنید
_ در صورت داشتن ناراحتی و غم آن را به اشتراک نگذارید
_ نیازی نیست در شبکههای اجتماعی دیگران بدانند که شما چگونه زندگی میکنید
_ به زمان دیگران احترام بگذارید. تلاش کنید وقت دیگران را بیجهت نگیرید.
_ اصلا به چیزی که نیستید تظاهر نکنید
_ افرادی که تظاهر میکنند از خودشان رضایت ندارند و بدنبال خود آرمانی میگردند
_ هر پیامی که میرود قضاوتی درباره شما ایجاد میکند. روی پیام دقت داشته باشید و بدانید که محتوای ارسالی حاکی از روحیات فرستنده است
_ از نقل و انتقال پیامهایی که صحت و مرجع آن مشخص نیست پرهیز کنید
_ در صورتی که تخصصی دارید میتوانید آن را به اشتراک بگذارید
_ به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.
_ تصاویر و عکسهای دوستان را منتشر نکنید مگر این که با رضایت صاحب عکس باشد
_ از این که خودتان را به رخ دیگران بکشید پرهیز کنید
موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛