مهندس شهرام حافظ، عضو سازمان نظام مهندسی استان البرز واکاوی کرد:

بزرگترین دغدغه مهندسان، سامان ‌دهی ساخت و ساز در البرز

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس شهرام حافظ، عضو سازمان نظام مهندسی استان البرز جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس شهرام حافظ، عضو سازمان نظام مهندسی استان البرز جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۲۹۶

چالش‌هایی که مهندسین عمران با آن‌ها سر و کار دارند، می‌تواند به چند بخش تقسیم شود؛ چالش‌های صنفی و چالش‌هایی که در کشور با آن‌ها مواجه هستیم. از جمله بزرگترین دغدغه مهندسان، سامان دهی به ساخت و ساز در شهر کرج و البرز است. با توجه به اهمیت زیاد کیفیت ساختمان ها، آیین نامه ۲۰۰۸ یکی از مهم‌ترین آیین نامه‌هایی است که در حوزه نظارت بر طراحی و ساختمان ها، به ویژه در مواجهه با زلزله، تأثیرگذار است. با این حال، به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، شاهد ویرایش‌های متعددی بر این آیین نامه بوده ایم. اولین ویرایش آن در سال ۷۱، پس از پایان جنگ، صورت گرفت. با رشد و شکوفایی اقتصادی، آیین نامه ۲۸۰۰ نیز سخت‌تر شد و به طور قاطع باید بگویم که همکارانم در طراحی، نظارت و اجرا اصول را رعایت می‌کنند و ساختمان‌هایی را مشاهده می‌نمایند که هر سال بهترین کیفیت را دارند.
در زمینه تخلفات مربوط به استحکام بنا، در هشت سال گذشته تحرکات مثبتی صورت گرفته است و ما به هیچ ساختمانی اجازه نمی‌دهیم از بتن دست ساز استفاده نماید. بتن باید از کارخانه تولید شود که حجم حداقل تا ده متر مکعب و با استفاده از ماشین‌آلات مناسب بتن‌ریزی شود. همچنین، نمونه برداری در آزمایشگاه باید انجام شود و بدون آن، پایان کار صادر نخواهد شد. این ابزار‌ها به درستی اجرا می‌شوند. با این حال، افرادی ممکن است با تلاش برای دست کاری، ساختمان‌های ناپایداری بسازند که به وقوع حوادث ساختمانی در حین اجرا منجر می‌شوند. در این مورد، مسئولیت نظارت بر ساختمان به وزارت راه و شهر کرج و البرز وابسته است و نیاز به توسعه و تقویت نیرو‌های نظارتی و افزایش همکاری میان نهاد‌های مرتبط را دارد. ما در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مکلفیم آن را به مقامات شهرداری اعلام نموده و از آن‌ها انتظار داریم که به عنوان یک وظیفه، اقدامات لازم جهت ردیابی و متوقف کردن تخلفات در ساختمان‌هایی که مجوز‌های لازم را دارند، انجام دهند.
انگیزه من برای انتخاب این رشته، از دوران کودکی این بود که شاهد خرابی‌های متعدد در ساختمان‌ها بودم که منطبق با استاندارد‌های شهری فعالیت نمی‌کردند. همچنین، در دوران جنگ نیز، شاهد تخریب ساختمان‌های بسیاری بوده ام. این تجربه‌ها باعث شد که انگیزه‌ای برای انتخاب رشته عمران در من شکل گیرد. با توجه به عدم توسعه یافتگی در کشور، رشته عمران با وضعیت فعلی کشور همخوانی بیشتری دارد.
مشکلی وجود دارد که بسیاری از افراد فکر می‌کنند مهندس عمران تنها وظیفه‌ای که دارد این است که با دریافت یک پروانه و مهر، نقشه‌های ساختمان را بررسی کرده و هزینه‌ای را دریافت نماید. این نگرش نادرست است. مهندسی عمران یک رشته است که شامل زمینه‌های مختلفی از جمله راه سازی، پل سازی، ساخت سد‌ها و بسیاری از رشته‌های دیگر است که در آن سازه‌ها ایفای نقش مهمی دارند. این رشته دارای برداشتی گسترده است و مهندسان عمران موظفند به تحصیل مطالب مربوطه بپردازند و به تناسب وسعت زمینه فعالیت هایشان، فکرشان را تنها محدود به ساختمان نکنند. آن‌ها باید در تلاش باشند تا به موفقیت دست یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات