ضمن اشاره به فعالیتهای تخصصی در علم فلسفه در مورد ارتباط با دانشجویان و تحقیقات میدانی خود درخصوص موضوع مهم انتخاب رشته تحصیلی که چالش بزرگ خانوادهها و فرزندان است، توضیح دهید.
بنده فعالیت حرفهای خود را در حوزه فلسفه از سال ۹۵ آغاز کردم. در ابتدا، تخصص اصلی من در حوزه فلسفه بود و این به دلیل ارتباط و تعامل بیشتر با دانشگاه و دانشجویان بود. مشکلی که در دانشجویان مشاهده میشد، این بود که اکثر آنان به علت تاثیر خانواده یا ورود به زمینهی تحصیلی بدون آگاهی به آن، رشتهی تحصیلی خود را انتخاب میکردند، و یا به دلیل شهرت و رونق رشتهی مورد نظر، آن را انتخاب مینمودند.
این موضوع باعث شد که ما تحقیقات میدانی دربارهی این مشکلات را آغاز کنیم و متوجه شدیم که این افراد باید در سنین کمتر یاد بگیرند که بهتر فکر کرده و قدرت انتخاب داشته باشند و ذهنشان به سمت تحلیل رویدادها هدایت شود. همچنین در آینده بتوانند در بازهی زمانی کوتاهتر به نتایج مطلوب برسند.
در این حوزه افراد با چه مشکلاتی مواجه میشوند؟ لطفا واکاوی و تحلیل نمایید.
مشکلاتی که این افراد با آن مواجه هستند، به دو بخش خانواده و جامعه برمی گردد. والدین، حق انتخاب را از کودکانشان میگیرند و اگر خودشان نتوانستند به جایگاه دلخواه برسند، تلاش میکنند که از طریق فرزندانشان به آن دست یابند. در واقع، بچهها به نماد زندگی و آرزوهای والدین تبدیل میشوند.
در حوزهی فلسفه کودک، تلاش کردیم تا در برخی مدارس این مبحث را جایگزین کنیم، به نحوی که بچهها از سنین کمتر یاد بگیرند که بهتر فکر و انتخاب کنند. با توجه به علاقه مندی کودکان به دورههای برنامه نویسی و فناوری که با فلسفه کودک نیز ارتباط دارند، این دو حوزه را ترکیب کردیم و برنامه نویسی کودک را ایجاد نمودیم.
مشکل بعد، عدم آگاهی والدین نسبت به استعدادهای فرزندان است؛ در بسیاری از شهرستان ها، والدین به طور کامل با استعدادهای فرزندانشان آشنا نیستند، در حالی که در تهران وضعیت بهتری در این زمینه وجود دارد.
آموزشگاهها قادر به ارائه آموزشهای تخصصی هستند که در مدارس ارائه نمیشود، اما معمولاً با مشکلات مالی و عدم حمایت روبه رو هستند.
نا برابری اعتبارات مراکز دولتی و غیردولتی: در سیستم آموزشی، مراکز دولتی از نظر اعتبارات مالی بهتر عمل میکنند، در حالی که مراکز آموزشی غیردولتی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.
تأثیرات منفی بر دانش آموزان و قشر تحصیل کرده: مشکلات در آموزش باعث آسیبهایی بر دانش آموزان و دانشجویان و قشر تحصیل کرده میشود.
عدم اولویت بندی صحیح در آموزش: در کشور ما، اولویت بندی صحیح در زمینه آموزش توسط مدارس و خانوادهها انجام نمیشود.
معضل گوشیهای هوشمند و لپ تاپ: عدم ارائه این وسایل به فرزندان توسط خانوادهها میتواند مشکلاتی را به وجود آورده و آموزش مناسب در این زمینه را مختل کند.
امکان استفاده از اینترنت به صورت امن: آموزش امنیت اینترنتی به کودکان میتواند فرصتی را فراهم کند تا از اینترنت به طور مفید استفاده کنند و به مهارتهایی مانند برنامه نویسی و ساخت بازی علاقهمند شوند.
با توجه به این مشکلات، ضرورت اقدامات جدی در حوزه آموزش احساس میشود تا در سیستم آموزشی کشور تحول و بهبود ایجاد شود.
توضیحات تفصیلی بسیار خوبی ارائه دادید؛ در ادامه به اهداف و چشم اندازهای خود در حوزه آموزش اشارهای داشته باشید.
یکی از اهداف ما این بود که این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم با استفاده از آموزشهایی که در حوزه امنیت اینترنت ارائه میدهیم. این آموزشها به بچهها این امکان را میدهد که به جای صرف وقت در سایتهای مختلف، از اینترنت به صورت امن استفاده کنند. یکی از دلایل اصلی تمایل بچهها به استفاده از اینترنت و فناوری، علاقه کمتر آنها به کارهای دستی است. آنها بیشتر به فناوری علاقهمند اند و میتوانند حتی برنامه نویسی کنند و بازیهای خود را بسازند.
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛