افزایش قیمت خدمات می‌تواند مهاجرت اتباع خارجی را کنترل کند؟

ایران و افغانستان دو کشوری که از هر نظر شباهت‌های بسیاری به هم دارند و اختلافات این دو کشور از هر نظر کمتر از انگشتان یک دست است، بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و تهاجم شوروی به افغانستان این نزدیکی به دلیل حضور مهاجران افغانستانی مضاعف شد. حضور آنان در ایران فرصت و تهدید توامان را با خود داشت.
ایران و افغانستان دو کشوری که از هر نظر شباهت‌های بسیاری به هم دارند و اختلافات این دو کشور از هر نظر کمتر از انگشتان یک دست است، بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و تهاجم شوروی به افغانستان این نزدیکی به دلیل حضور مهاجران افغانستانی مضاعف شد. حضور آنان در ایران فرصت و تهدید توامان را با خود داشت.
کد خبر: ۳۱۴۴

بر اساس نظر کارشناسان موضوع مهاجرت و پیامد‌های اقتصادی مرتبط با آن می‌تواند بسیار پیچیده باشد. بحث در مورد مهاجرت افغان‌ها به ایران یا هر کشور دیگری، عوامل متعددی از جمله شرایط اقتصادی-اجتماعی، مسائل ژئوپلیتیکی، تقاضای بازار کار و یکپارچگی فرهنگی مطرح می‌شود، در این چند ساله مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران فراز و فرود زیادی داشته است به طوری که در برهه زمانی میل بازگشت به وطن در افغانستانی‌ها خیلی زیاد بود، اما بعد از تسلط مجدد طالبان موج فزاینده مهاجرت اتباع افغانستان به ایران آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد، مهاجرتی که موجب نگرانی ایرانی‌ها شده است و این نگرانی در فضای مجازی خود را نشان می‌دهد و حتی برای اطلاع رسانی از تهدید حضور این مهمانان ناخوانده پویش‌های مختلفی راه اندازی شده است.
مهاجرت افغانستانی‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله درگیری، فرصت‌های اقتصادی باشد وضعیت کنونی افغانستان –تسلط مجدد طالبان- باعث شده که بسیاری از آنان به کشور‌های همسایه از جمله ایران پناه ببرند و به دنبال شرایط زندگی بهتری باشند.
نخستین انگیزه هر فرد برای مهاجرت امنیت اجتماعی و اقتصادی است و این دو مولفه برای مهاجران افغانستانی صدق می‌کند، ایران با اقتصاد آشفته و تورمی که دارد همچنان مقصد جذابی برای مهاجران افغانستانی است، مهاجرانی که به دنبال فرصت‌های اقتصادی بهتری هستند، مسلما در ایران فرصت‌های شغلی بهتری برای افغانستانی‌ها وجود دارد.
نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد مهاجرت بی رویه و کنترل نشده می‌تواند منابع محلی، خدمات عمومی و بازار کار را تحت فشار قرار دهد، در همین خصوص در برخی از شهر‌های اقماری در استان البرز شهروندان نسبت به ازدحام افغانستانی‌ها در صف نانوایی‌ها سیگنال‌های منفی ارسال کرده اند.
ایران با همه تورمی که دارد به دلیل امنیتی که بر آن حاکم است کشور مقرون به صرفه‌ای برای اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها محسوب می‌شود، اما اگر قرار است یک فرد جایی را برای زندگی خود انتخاب کند باید هزینه زندگی در آنجا را نیز پرداخت نماید، به عبارتی اگر دولت جمهوری اسلامی ایران برای خدمات ارائه شده یارانه‌ای پرداخت می‌کند آن یارانه برای اتباع وشهروندان ایرانی است و اتباع خارجی از هر ملیتی باید خدمات را بدون یارانه دریافت نماید و از این طریق می‌توان مهاجرت را مدیریت کرد.
استان البرز از جمله استان‌های مهاجر پذیر کشور محسوب می‌شود که با کمبود سرانه در بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، خدمات شهری و ... روبرو است؛ بنا به گفته مسئولان سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به استان البرز مهاجرت می‌کنند که احتیاج به زیرساخت دارند، مهاجرت خارجی‌ها به البرز را به این اضافه کنید وضع آشفته حاصل از آن را به تصویر بکشید که قطعا بحران زا بوده که سیگنال‌های آن در حال مخابره شدن است و منابع امنیتی استان حتما برای آن برنامه در نظر گرفته اند.

به قلم: داود دهقانی_خبرنگار جام جم البرز

newsQrCode
ارسال نظرات