شهید هنیه در آغوش ولایت

به قلم: محمد حسین روحی یزدی، استاد دانشگاه
به قلم: محمد حسین روحی یزدی، استاد دانشگاه
کد خبر: ۳۱۶۰

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه و ملقب به ابوالعبد در ۲۳ یا ۲۹ ژانویه ۱۹۶۲میلادی در اردوگاه الشّاطی در غزّه به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در همان اردوگاه به پایان برد و سپس در دانشگاه غزّه به تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۹۸۷میلادی در رشته ادبیات عرب در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و حافظ قرآن بود.
هنیه پس از تشکیل حماس در جریان انتفاضه اول علیه اشغالگری اسرائیل، در این سازمان فعّال شد و پس از شرکت در تظاهرات به مدّت سه دورهٔ کوتاه زندانی شد. پس از آزادی در سال ۱۹۹۲ میلادی او به لبنان تبعید شد و بعد از یک سال به غزّه بازگشت و ریاست دانشگاه اسلامی غزه را عهده‌دار شد. هنیه در سال ۱۹۹۷ میلادی به ریاست دفتر حماس منصوب شد و سپس مقام او در این سازمان ارتقاء یافت.
هنیه در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ میلادی پیروز شد و به این ترتیب دهمین نخست‌وزیر دولت فلسطین شد، تا اینکه محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ میلادی هنیه را در اوج درگیری فتح و حماس از سمتش برکنار کرد، امّا هنیه این فرمان را نپذیرفت و به اعمال قدرت نخست‌وزیری در نوار غزه ادامه داد. در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی گزارش‌ها حاکی از آن بود که هنیه جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خواهد شد؛ که در ۶ مه ۲۰۱۷ میلادی به عنوان رئیس سیاسی حماس انتخاب شد. در آن زمان، هنیه از نوار غزّه به قطر نقل مکان کرد که پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی اسرائیل اعلام کرد؛ قصد دارد همهٔ رهبران حماس را ترور کند. در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی سه پسر و سه نوهٔ او در حملهٔ هوایی اسرائیل در نوار غزّه به شهاد رسیدند.
سرانجام دربامداد ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ میلادی برابر با دهم مردادماه سال ۱۴۰۳ شمسی هنیه در تهران به دستور رئیس رژیم اشغالگر اسرائیل و با حمایت آمریکا به شهادت رسید.
اسماعیل هنیه که حدود ۶۲ سال عمر کرد از بیست سالگی لباس جهاد با دشمنان اسلام را برتن داشت و افتخار چهل سال مجاهدت در راه خدا نصیبش شد. در طوفان الاقصی از این آزمون سخت و شگفت ساز، سربلند بیرون آمد و در ساعات آخر عمر پر برکت خود در حالی که هنوز عطر خوش آغوش ولایت را در وجود خویش استشمام و احساس می‌کرد، شربت شهادت نوشید و به لقاءالله پیوست که لقب "شهیدقدس" را از آن خود کرد و رهبر معظم انقلاب با خیل انبوه مردم وفادار تهران بر پیکر او و محافظش نماز گزاردند.

newsQrCode
ارسال نظرات