درکنار شمائیم تا ارامش را تجربه کنید

امروزه با زندگی ماشینی اگر چه خیلی از مشکلات به ظاهر دور شده و زندگی راحت تری را تجربه می‌کنیم، اما متاسفانه این زندگی ماشینی باعث دور شدن اعضا خانواده ازهم شده است و باعث بروز مشکلاتی در زندگی امروزه ماشده که باید با متد روز با آن برخورد کنیم که مهمترین این راهکار برخورداری از مشاوران متخصص در امور مختلف خواهد بود.
امروزه با زندگی ماشینی اگر چه خیلی از مشکلات به ظاهر دور شده و زندگی راحت تری را تجربه می‌کنیم، اما متاسفانه این زندگی ماشینی باعث دور شدن اعضا خانواده ازهم شده است و باعث بروز مشکلاتی در زندگی امروزه ماشده که باید با متد روز با آن برخورد کنیم که مهمترین این راهکار برخورداری از مشاوران متخصص در امور مختلف خواهد بود.
کد خبر: ۳۱۷۹

افتخار هم صحبتی با روانشناس باتجربه‌ای را داشتیم که توجه شما را به بخشی از این مصاحبه جلب می‌نماییم.
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
دکترفرزانه مزینانی هستم متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه و بیش از ۱۰ سال است که در حیطه درمان فعالیت میکنم متولد تهران که از نظر من تهران یکی از جذاب‌ترین شهر ها است و بعد شیراز زیباترین شهر ایران ‌می‌باشد.
علاقه شخصی: ورزش، کافه رفتن، سفر
چه انگیزه‌ای باعث شد به این رشته ورود پیدا کنید؟
علاقه و عشق بنده به خدمت به مردم و ورود پیدا کردن به چالش‌هایی که در زندگی آنان وجود دارد وبا توجه به توانمندی که بنده در خود دیده بودم و تشویق اساتید محترم جهت درمانگر شدن اقدام کردم و تلاش کردم برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم موثر باشم.

آیا دیدگاه شما قبل از این ۱۰ سال با توجه به تجربه کاری که دارید تغییر کرده است؟
خیلی متفاوت و سخت‌تر شده قبل این که به این تخصص ورودپیدا کنم، چون با مطالعه و عشق این حرفه را انتخاب کردم توانستم با تمام مشکلات به راحتی برخورد کنم وخیلی زود توانستم بزرگترین مشکلات خانواده‌ها را در حدامکان برطرف کنم هر چه زمان به جلو‌تر می‌رود و مثمرثمر بودن خودم را در حل مشکلات مردم می‌بینم بیشتر عاشق کارم می‌شوم و همین عشق و تخصص در کنار هم توانست موفقم کند و معمولا تمام مراجعین بنده از خدماتی که دریافت کرده اند رضایت کامل دارند.

اگر قرار بود شغل دیگری را انتخاب کنید چه حرفه‌ای را جز پزشکی انتخاب میکردید؟
خیلی درمان را دوست دارم و از این که آدم هارا نبینم و وارد چالش ان‌ها نشوم برایم خیلی سخت است و خوشبختانه ما روش‌هایی را یاد گرفتیم که بعد از اتاق درمان که بتوانیم برگردیم به زندگی خودمان، ولی آدم با برخی از زخم‌ها ناراحت میشود، چون همه ما یک انسان هستیم من یقینا اگر هزار بار هم قرار بود انتخاب رشته‌ای دیگری داشته باشم باز همین رشته را انتخاب می‌کردم تا بتوانم گره‌ای از مشکلات مردم درحد توانم بردارم.
حیطه کاری شما بیشتر در چه بخش‌هایی هست؟
مشاوره خانواده مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره فردی ،زوج درمانی و تحلیل تمام تست‌های روان شناسی بیشترین فعالیت بنده میباشد که البته اگر فردی نیاز به خدمات مشاوره‌ای به غیراز موارد ذکر شده داشته باشد نیز می‌توانیم در خدمت آن‌ها باشیم.

مشاوره پیش از ازدواج چقدر میتواند در ازدواج موفق مفید باشد؟
خیلی زیاد میتواند تاثیر گذار باشد. جمله طلایی شعار من: مشاوره پیش از ازدواج بروید که مجبور نشوید مشاوره پیش از طلاق بروید.
در مشاوره به افراد کمک میکنیم که تناسب شخصیتی خودشان را بشناسند و درصد چالش‌هایی که در آینده با آن مواجه میشوند را بشناسند؛ بنابراین مشاوره پیش از ازدواج کمک به شناخت درست زوجین می‌کند و افراد مسیر زندگی خود را پیدا می‌کنند و احتمال عدم سازش و جدایی کمتر می‌شود و فرزندشان در آینده در محیط امن و آرام بزرگ می‌شود.

مجموعه شما برای افرادی که دچار طلاق عاطفی میشوند چه برنامه‌ای دارد؟
قطعا افراد که به ما مراجعه میکنند و گره‌های زندگیشان را ما شناسایی میکنیم خیلی وقت‌ها این افراد به همدیگر برمیگردند و زندگی خودرا با عشق شروع می‌کنند.
چون دچار سوءتفاهمات عاطفی شدند و چالش‌هایی که دوستان و خانواده ایجاد کردند با مشاوره‌های نادرست از سوی این عزیزان دچار این بحران‌ها شده اند و ما سعی در رفع این موانع خواهیم کرد.

مشاوره‌های غلط خانواده‌ها بین زوج‌ها چقدر میتواند تاثیر گذار باشد؟
متاسفانه زیا‌د، با دخالت‌های خانواده‌ها این چالش‌ها برای زوج‌ها بوجود میاید یا مستقیم یا غیر مستقیم باید اجازه دهند که فرزندان خود مستقل بار بیایند.
بلوغ عاطفی و. بلوغ مالی به آن‌ها بدهیم و اجازه بدهیم خودشان چالش‌ها زندگیشان را حل کنندو اگر نتوانستند بروند از متخصص کمک بگیرند وازافرادی که کارشناس خانواده باشند و بدون هیچ گونه زاویه ونگاه عاطفی بتواند زوجین را به بهبود در روند زندگی کمک نمایند.

بلوغ عاطفی و بلوغ مالی را توضیح میدهید؟
به عنوان کسی که میخواهد ازدواج کند باید بداند توانایی استقلال عاطفی و زندگی دور از خانواده را داردو میتواند خودش تصمیم بگیرد. اوباید بداند که می‌تواند مسولیت عاطفی شخص دیگری را بپذیرد.
در کنار ان بلوغ مالی داشته باشد و مدیریت مالی در حد زندگی خودش را بلد باشد.
مدیریت هزینه و وقت را در سن ۱۸ الی ۲۰ سالگی به بعد به فرزندانمان آموزش دهیم اگر نمیتوانیم از مشاوره کمک بگیریم که آموزش ببینند و اماده شوند برای فضای ازدواج و فضای کاری.

در حیطه کاری شما از جوانان و نوجوانان صحبتی نشد آیا در این زمینه هم فعالیت دارید؟
با نوجوان کار میکنم، ولی کودک نه، چون تخصص بنده نمیباشد بهتر است برای گرفتن هر خدماتی به متخصص خودش مراجعه شود تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.
یکسری تنش‌ها و استرس‌ها در سن بلوغ دختر‌ها و پسر‌ها رخ میدهد که بخاطر حریم بین خانواده مطرح نمی‌شود و این مسائل باید چگونه حل شوند؟
قبل از این که ما ورود کنیم به سن بلوغ فرزندانمان که امروزه میشود متوسطه اول بهتر است یک آماده سازی طرف والدین و از طرف مدارس و از سمت متخصصین روانشناسان داده شود که بدانند بلوغ چیست و چگونه باید با آن رفتار شود.
چون با جابه جایی هورمون که استرس خاصی دارد و ناشناخته برای فرزندان میباشد و امروزه دسترسی به فضای مجازی وجود دارد که مشاوره نادرست میگیرند و فضای بدی را تجربه میکنند
بهتر است حتما به یک مشاورکارشناس و خوب مراجعه نمایند.
والدین کنترلی بر پرخاشگری فرزندان خود ندارند چه راهکاری را به این خانواده‌ها دارید؟
یکی از توصیه‌هایی که برای والدین داریم حریم خصوصی نوجوان خود را حفظ کنند نوجوانان در دوران بلوغ دوست دارند کمی تنها باشند.
مطمن باشید هیچ اتفاقی در اتاق در بسته آن‌ها رخ نخواهد داد. اجازه بدهید تنها باشند، ولی در کنارش سعی کنید بافرزندان دوست باشید و آزادی معقول به بچه بدهند.
آن‌ها باید خودشان دوستانشان را انتخاب کنند، ولی خانواده‌ها راهنمایی کنند که چه افرادی خوب هستند و چه افرادی خوب نیستند. والدین وظیفه آگاهی دارند نه کنترل گری.
تنش بین پدر و مادر چقدر در تربیت نوجوان تاثیر پذیر میباشد؟
خیلی زیاد مخصوصا ۷ سال اول زندگی به قول ما روانکاو‌ها شاهلوده شخصیت افراد ساخته میشود بچه‌ها تنش والدین را ببینند دچار تنش درونی میشوند
و این  در دوران بزرگسالی و ازدواج بروز پیدا میکند یاد بگیریم یا تنش‌ها را کنترل کنیم یا حلش کنیم یا اگر واقعا قابل حل نیست تمامش کنیم، چون کسی که زخم میخورد شاید به دیگران هم زخم بزند یک فرزند در کناروالدین با آرامش رشد صحیح خواهد کرد.
تنش بین خانواده‌ها چقدر باعث میشود که نوجوان به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کند؟
متاسفانه مادر دوران دبیرستان  مواجه هستیم که نوجوانان مواد مخدر را شوخی میدانند و گاهی موقعیتی برای فراراز مشکلات استفاده مواد مخدر مثل گل یا وید که آن را اعتیاد زا نمیبینند روی می‌آورند، اما اعتیاد آور است و بر روی حافظه تاثیر منفی دارد و اضطراب و پرخاشگری ایجاد می‌کند.

نقش یک روانکار باتجربه این جا به خوبی دیده خواهد شد
نقش ما در وحله اول آگاه سازی میباشد و در وحله دوم جرأت آموزی برای نه گفتن که اصل امنیت نوجوان در این است.

مسائل و مشکلاتی که در کار شما وجود دارد را مطرح بفرمایید؟
یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که ما روانشناسیم نه رمال نه ابرقهرمان از ما توقع نکنند در فضا‌های عمومی یک نقش عجیب غریبی بازی کنیم با ۵ دقیقه دیدن ادم‌ها بگوییم شما چه شخصیتی دارید در خانواده هااین اتفاق خیلی پیش می‌آید معمولادر مهمانی‌ها از ما می‌خواهند شخص دیگری را انالیز کنیم، به هر حال ما قدرت انالیز کردن افراد را به سبب تخصص داریم و میتوانیم یکسری رفتار هارا انالیز کنیم، اما در زندگی معمولی خودمان این حس را کنترل میکنیم و بر اساس شواهد و واقعیت‌ها جلو میرویم. ما هم هیجان و إحساس طبیعی مثل همه آدم‌ها داریم.
ناگفته‌های خانم دکتر را میتوانیم بشنویم؟
کاش نظام روانشناسی خیلی بیشتر پشت ما روانشناسان بود و خدماتی هم برای ما پزشکان در نظر میگرفت ما روانشناس‌ها خدمات ارائه میدهیم، ولی خودمان پشتیبانی از قبیل بیمه و مراکز تفریحی و رفاهی نداریم ما فقط مجوزمان را تمدید میکنیم و فقط ادامه میدهیم پشتوانه‌ای نداریم که اگر من بازنشسته شدم پشتوانه‌ای داشته باشم.
در زمینه روانشناسی مسئله فرار مغز‌ها هم وجود دارد و درگیر این مسئله هستید؟
تا حدودی من در دانشجویانم میبینم که این اتفاق می‌افتد، ولی انگار در رشته‌ما این دلگرمی هنوز است که در این جامعه مشغول کار باشند، چون رشته ما وابسته به فرهنگ میباشد و کسی هم اگر بخواهد برود باید از سنین پایین‌تر برود که از ابتدا در فرهنگی که میخواهد مشغول به کار شود زندگی کند.

خیلی افراد جامعه میخواهند در رشته روانپزشکی مراجعه کنند، ولی اشناییتی با این رشته ندارند میشود یک توضیح مختصری بدهید؟
اگر دانشجویانی بخواهند بیایند و وارد این رشته شوند راه طولانی در پیش دارند رشته ما رشته‌ای است که حداقل باید فوق لیسانس را داشته باشند و باید مهارت آموزی کرده باشند و پروانه درمان داشته باشند که بتوانند ورود پیدا کنند به این رشته یه نکته‌ای را عموم بدانند که رشته ما رشته‌ای هست که خیلی ها برای علاقه و آشنایی این رشته را میخوانند الزاما تخصص نمیاورد.
روانشناس شدن با روانشناس بودن متفاوت میباشد در رشته ما گرایش‌های زیادی وجود دارد این را باید عموم مردم حتما بدانند الزاما هرکسی که روانشاسی میخواند نمی‌تواند درمانگر باشد؛ بنابراین دقت کنند که از افراد متخصص کمک بگیرند.

نقش رسانه چقدر میتواند در حل این مشکلات موثر باشد؟
بسیار زیاد تاثیر گذار میباشد و میتواند به ما کمک کند که واقعیت رشته ما را بشناسند و خدمات رشته مارا بشناسند و مراقب باشند گیر افرادی که پروانه ندارند نیفتند به اسم روانشناسی زرد در جامعه دارند به مراجعه کنندگان آسیب میزنند پیشگیری کند.
خدمات شما شامل بیمه‌های پایه میشود؟
خیر متاسفانه به صورت آزاد میباشد و نامه به بیماران جهت ارائه به بیمه داده می‌شود که بتوانند از بیمه‌های خود هزینه دریافت کنند
برای مشاوره ازدواج افرادی که فاصله سنی زیاد دارند برای مثال بیش از ۵ یا ۶ سال فاصله سنی دارند چه پیشنهادی دارید؟
بهترین تفاوت سنی برای ازدواج مثبت و منفی ۳سال میباشد و ما یک فاکتور داریم سن بالاتر که ما این فاصله سنی را توصیه نمیکنیم که در جلسه مشاوره باید همه عوامل را بسنجیم که ارزش‌ها؛ مذهب تفکر باید باهم بررسی شود، ولی همیشه پیشنهاد ما مثبت و منفی ۳ سال میباشد.

آیا امکان مشاوره تلفنی و آنلاین از شهر‌ها و استان‌های دیگر را در مجموعه خود دارید؟
بله ما هم به صورت تلفنی و هم به صورت آنلاین داخل و خارج از کشور مشغول هستیم که نیاز به وقت قبلی دارد. جهت مشاوره خارج از کشور می‌توانند از طریق تلگرام وقت بگیرند.
معمولا برای مشاوره یک زوج چند جلسه نیاز میباشد؟
بستگی به مشکلات آن شخص دارد ما هیچوقت تعداد جلسات نمیدهیم، چون شغل ما و افراد قابل پیش بینی نمیباشد
به صورت کلاس‌های کارگاهی برای نوجوانان که نمیتوانند با خانواده صحبت کنند شما چه راه کاری دارید و این کارگاه‌ها چقدر میتواند مفید باشد؟
ما میتوانیم آگاه سازی داشته باشیم ابتدا برای والدین یکبار آگاه سازی کنیم که بلوغ چه فرآیندی میباشد و در رفتار فرزندانشان چه تاثیراتی میگذارد و صبور باشند و بتوانند درک کنند و بلوغ جسمی و ذهنی را به بچه‌ها اموزش میدهیم.
پیشنهاد شما برای بهتر شناخته شدن حرفه شما چیست؟
افرادی که جایگاهی دارند مثل رسانه یا هر پایگاه خبری دیگری که صدای ان‌ها به مردم میرسد اطلاع رسانی کنند.
مسئولین شغل مارا خیلی جدی بگیرید پیشگیری کننده خیلی از مشکلات در خانواده‌ها میباشد و از خانواده‌ها خواهش میکنم قبل از این که کار به جا‌های باریک برسد به ما مراجعه کنند، چون مشکلات کوچک جمع میشود و مثل بهمن از روی خودشان رد میشود.
آیا مشاوره در مکان‌های عمومی مثل کافه و پارک مترو میتواند تاثیر گذار باشد؟
بنده به شخصه مخالف هستم با این روند مشاوره و البته این کار در حرفه ما غیر قانونی میباشد فضای درمانی اتاق درمانی امنیتی که به مراجعه کننده میدهد فضا‌های عمومی نمیدهد و میتواند با خیال راحت با مشاور صحبت کند و میتواند اطمینان دهد که همسر خواهر مادر فرزند و کسی جز مشاور صدای اورا نمیشنود و قرار هم نیست کسی جز مشاور بشنود.
زوجی باهم درگیر میشوند و یکی از آن‌ها منکر میشود ایراد خودش را برنامه شما برای این اشخاص چیست؟
بعضی از افراد لیبل میزنند به همسر خود و ما اول یک تست شخصیتی میگیریم و کسی که باید تشخیص دهد سلامت روان دارد شخص یا نه ما هستیم ما با همسرشان مشاوره را پیش میرویم و اگر نیاز داشته باشیم از همسر ایشان دعوت میکنیم و باهم گفتگو میکنیم
نوروتراپی به چه معنا میباشد؟
این یک درمان عملی است و بدون خطر که مقالات زیادی تایید کردند. ما از طریق پد‌هایی که بر روی جمجمه میگذاریم و میزان هرمون‌های مغز را بالانس میکنیم تا افراد از استرس افسردگی و اضطراب وسواس و میگرن و خیلی از درد‌های دیگر بتوانند رهایی پیدا کنند و کسانی که به دارو حساسیت دارند میتوانیم درمان کنیم. حداقل ۱۲ جلسه برای درمان نیاز دارد و باید کاملا به مغز اشناییت کامل داشته باشیم و مشرف باشیم، بنده تمام دوره‌های لازم گذراندم و سرتیفیکیت لازم را دارم.
توصیه شما برای افرادی که میخواهند وارد این رشته تحصیلی شوند چیست؟
اول از همه باید شخصیتشان مرتبط با این رشته باشد و تست شخصیت بدهند، چون رشته‌ما صبوری بسیار بالایی نیاز دارد و برونگرایی خیلی بالایی میخواهد و همزمان حفظ مرز‌های شخصیت
اول بدانند که این شخصیت را دارند بعد وارد این رشته شوند.
دومیش این است افرادی که زخم در زندگی خود دارند روانشناسی مرهم زخم‌های گذشته خودتان نمی‌توانید باشید.
خانم دکتر چه نوع غذا‌هایی به ما استرس بیشتر میدهد و چه غذا‌هایی استرس مارا کم‌میکند؟
افرادی که بیشتر استرس دارند نباید کافئین‌مصرف کنند مثل قهوه که باعث بالا رفتن ضربان قلب میشود و اضطراب بالا می‌رود؛ و غذا‌هایی که میتواند به ما کمک کند میوه‌ها و خوردن فیبر‌ها میباشد. ورزش هم فراموش نشود.
راه‌های ارتباطی:
۰۲۶۳۲۵۰۱۱۵۱
۰۹۳۳۸۱۳۶۴۵۷
اینستا گرام:
@drfarzane_mazinani
سایت نوبت دهی:
http://nobat.ir/۲۲۴۴۰

استان البرز
شهر کرج عظیمیه حدفاصل میدان آزادگان و میدان طالقانی برج سایه طبقه ۸ واحد ۲۷
هر روز هفته جز جمعه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰

newsQrCode
ارسال نظرات