۵۰۰ هکتار اراضی بیابانی اشتهارد برای نهالکاری آماده سازی شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی دشت اشتهارد این استان برای نهالکاری آماده سازی شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی دشت اشتهارد این استان برای نهالکاری آماده سازی شده است.
کد خبر: ۳۱۹

 به گزارش جام جم البرز: «مهدی میردار هریجانی» روز یکشنبه با بیان اینکه عملیات نهالکاری در اشتهارد با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی اجرایی خواهد شد، افزود: پس از معرفی پیمانکار، بلافاصله این طرح اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال مالی گذشته نیز ۲۱۳ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد نهالکاری شد که حدود ۱۰۵ هکتار آن در حاشیه آزاد راه غدیر به منظور کنترل ریزگرد‌ها و ایجاد چشم انداز و همچنین ۱۰۸ هکتار نیز در حاشیه جاده نجم آباد انجام شده است.

تولید سالانه ۵۰ هزار اصله نهال بیابانی در البرز

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به تولید نهال‌های بیابانی اشاره کرد و گفت: یک نهالستان بیابانی در ایستگاه نجم آباد نظرآباد به منظور توسعه نهالکاری بیابانی فعال است که سالانه ۵۰ هزار اصله نهال گلدانی گونه‌های بیابانی همچون آتری پلکس، قره داغ و تاغ تولید می‌کند.

میردار هریجانی در ادامه به اقدامات کنترل چرای دام در مراتع استان اشاره کرد و افزود: در اجرای طرح ساماندهی کنترل چرای دام ۱۳۲ هکتار طرح مصوب داشتیم که با توجه به قراردادی که با پیمانکار منعقد شد ۱۰۰ درصد کار در فصل چرا انجام شد.

وی تصریح کرد: طرح حفاظت، قرق و مدیریت چرا در سال‌های مالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز در حوزه بیابان اجرا شد که در سال مالی ۱۴۰۱ در بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان‌های نظرآباد و اشتهارد اجرا شد و در سال مالی ۱۴۰۲ نیز به همین میزان قرارداد حفاظت و قرق منعقد شد و در حال اجرا است.

تعهد تولید سالانه ۴۰ میلیون اصله نهال در البرز

میردار هریجانی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های حفاظت و قرق پیمانکاران از ظرفیت نیرو‌های بومی و محلی استفاده می‌کنند، گفت: در حوزه جنگل نیز طرح مردمی سراسری کاشت یک میلیارد درخت را در داریم که در استان البرز با استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی و دولتی برش تعهد ۴۰ میلیونی را در هر سال به مدت چهار سال در نظر گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه البرز از دیرباز قطب تولید نهال کشور بوده است، افزود: سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج تولید می‌شود که در پروژه‌های توسعه جنگل به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یادآور شد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ گونه انواع نهال در نهالستان بزرگ کرج تولید شده است.

۵۷۵ هکتار واکاوی پروژه‌های جنگلکاری انجام شد

معاون منابع طبیعی و آبخیزدای استان البرز گفت: امسال در حوزه جنگل حدود ۵۷۵ هکتار واکاری پروژه‌ها را داشتیم که در جا‌هایی که نیاز به نهالکاری دوباره داشت اجرا شد و ۱۵ هکتار نیز توسعه پروژه‌های جنگل در منطقه سرودار استان البرز انجام شد.

وی افزود: همچنین از ۱۵ آذرماه سال جاری تاکنون حدود ۲۰۰ هزار اصله نهال رایگان بین مردم توزیع شده است.

اجرای پویش‌های کاشت درخت در البرز

میردار هریجانی به طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال اشاره کرد و گفت: پویش‌های مختلفی از «صبح زیتون» در استان البرز برای تحقق این امر شکل گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه برای آغاز اجرای این طرح یکی از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شد، افزود: نهاده‌های مورد نیاز برای تولید نهال در اختیار مدرسه قرار گرفت تا دانش آموزان این نهال‌ها را خودشان تولید و در عرصه کشت کنند.

وی تصریح کرد: پویش «کاشت نهال به یاد شهدای راسک» نیز با همکاری نیروی انتظامی انجام شد که در اجرای آن به یاد شهدای تروریسی راسک در پادگان آموزشی درجه داری شهید چمران ۲ هزار اصله نهال کاشته شد.

میردار هریجانی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال پویش‌های مردمی در البرز ادامه خواهد داشت.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار عرصه ملی می‌باشد./ایرنا البرز

newsQrCode
ارسال نظرات