سلامت روان صددرصد با مشاوره است

زمان‌های قدیم ازدواج به سبک کاملاسنتی بود و زندگی‌های ساده و بدون تجملات احتمال طلاق را بسیار کم کرده بود، ولی متاسفانه امروزه سبک زندگی در کل دنیا تغییر کرده و این روش زندگی نوین در شرایط زندگی زوجین تاثیر مستقیم گذاشته است و برای اینکه بتوانیم در شرایط کنونی زندگی‌ها را حفظ کنیم لازم است برای زوجین مشاوره قبل از ازدواج بگذاریم و تمام شرایط را بررسی کنیم تا زندگی ارام و بدون تنشی را شروع نمایند.
زمان‌های قدیم ازدواج به سبک کاملاسنتی بود و زندگی‌های ساده و بدون تجملات احتمال طلاق را بسیار کم کرده بود، ولی متاسفانه امروزه سبک زندگی در کل دنیا تغییر کرده و این روش زندگی نوین در شرایط زندگی زوجین تاثیر مستقیم گذاشته است و برای اینکه بتوانیم در شرایط کنونی زندگی‌ها را حفظ کنیم لازم است برای زوجین مشاوره قبل از ازدواج بگذاریم و تمام شرایط را بررسی کنیم تا زندگی ارام و بدون تنشی را شروع نمایند.
کد خبر: ۳۲۴۶

افتخار هم صحبتی با یکی از روانشناسان استان البرزرا داشتیم که توجه شمارا به بخشی ازاین مصاحبه جلب می‌نماییم.
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:
پریسا پروانه هستم زوج درمانگر و مشاور پیش از ازدواج با ۱۸ سال سابقه کاری.
خانم دکتر پروانه چه انگیزه‌ای باعث ورود شما به این حرفه شد؟
در درجه اول شاید علاقه داشتم به این رشته، اما همه چیز از اینجا شروع شد که بنده به واسطه ارتباطات اجتماعی زیادی که داشتم و اکثر مواقع پیش می‌آمد که دوستانم در مورد مشکلاتشان با من صحبت کنند، زمانی که صحبت می‌کردیم متوجه میشدم مشکلات دوستانم به خانواده‌هایشان برمیگردد، نوع روابط و اختلالی که در سیستم خانوادشان بوده است. به همین دلیل هر قدر تلاش میکردم حال دوستانم خوب شود واقعا نمیشد، چون ریشه این مشکلات جای دیگری بود و حل کردنش در توان من نبود، از آن زمان این تمایل در وجودم شکل گرفت که در یک مسیری پا بگذارم که بتوانم واقعا به اطرافیانم کمک کنم و وارد رشته روانشناسی روانشناسی شدم سپس در حوزه زوج درمانی و خانواده درمانی به طور تخصصی کسب مهارت داشتم.
آیا دیدگاه فعلی شما نسبت به دیدگاه قبل از ورودتان به این رشته تغییر کرده است؟
بله قطعا، من اوایل ورود به این رشته آگاهی اندکی داشتم و کم تجربه بودم، به مرور زمان وقتی مهارت‌ها و کارگاه تخصصی شرکت کردم و مطالعه زیادی داشتم نگاهم واقعا به این رشته و مسائل مراجعینم خیلی تغییر کرده است.
چیزی که واقعا اثر گذار است تجربه می‌باشد، صرفا مطالعه آکادمیک نمی‌تواند کمک‌کننده باشد وقتی وارد جلسات مشاوره می‌شوی وضعف‌ها و نقاط قوت خود را در طی جلسات درمان مراجعین متوجه خواهی شد، این‌جاست که در حیطه درمانگری به خودشناسی خواهی رسید که من باید چه مهارت‌های دیگری بیاموزم که تقاط ضعفم رو بتوانم مدیریت کنم و بهتر به مراجعینم کمک کنم.
نقش و تاثیر حضور مشاور پیش از ازدواج را چقدر می‌دانید؟
ازدواج بحث یک عمر زندگی است و یکی دو روز نیست، افراد علاوه بر اینکه همسر برای خودشان انتخاب میکنند پدر، مادر آینده‌ی بچه‌هایشان هم انتخاب میکنند.
پس خیلی مهم است دختری که برای خودش همسر انتخاب میکند به این اطمینان برسد آیا این فرد میتواند پدر خوبی برای بچه‌هایم باشد یا برعکس پسری که میخواهد برای خودش همسر انتخاب کند باید مطمئن شود این خانم می‌تواند در آینده مادر خوبی برای بچه هایشان بشود یا خیر؟
ازدواج پیوند دو نفر نیست بلکه پیوند دو خانواده است. پس لازم است بسیار با احتیاط و با دقت این وصلت سر بگیرد.
مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر اینکه سواد زندگی مشترک و رابطه عاطفی افراد رو بالا می‌برد، باعث می‌شود دو طرف به شناخت خوبی نسبت به هم برسند و مهارت‌های لازم برای داشتن زندگی مشترک سالم رو کسب کنند و درنهایت وقتی ازدواج آگاهانه شکل بگیرد می‌توانند کنار هم ارامش داشته باشند.
حضور شما به عنوان مشاور بی‌طرف در مواقع بروز مشکل بین زوجین به جای طرفداری و راهنمایی خانواده‌ها چه تاثیری دارد؟
بسیار تاثیر بسزایی دارد، زیرا خانواده طرفین با مسائل احساسی درگیر می‌شوند و طرفدارانه به موضوع نگاه می‌کنند و یک مشاور متخصص در زمینه خانواده می‌تواند نقش روغن مابین چرخ دنده را ایفا کند و اختلافات را از بین ببرد.
نظر شما در زمینه طلاق عاطفی چیست؟ و آیا حضور یک طرف هم می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
بله، تاثیرگذار است چرا که زوج درمانی تک نفره نیز داریم به اینگونه که تغییر رفتار در یک طرف در وهله اول یا دوم یا سوم شاید باعث تغییر رفتار طرف مقابل نشود، ولی حتما دفعه بعدی که طرف مقابل تغییر رفتار را ببیند حتما رفتار خود را تغییر می‌دهد و این نقش مشاور است که چگونگی تغییر رفتار را آموزش دهد.
در این مبحث مقاله‌ای در سایت جام جم نیز بارگذاری شده است.
نقش مشاور در مدارس برای رفع مشکلات جدانشدن وابستگی دانش اموزان از والدین خود چقدر است؟
بسیار نقش پررنگی دارد، زیرا در بحث فرزندپروری مبحث اضطراب جدایی هست که بعد شش ماهگی کودک (کودک به‌طور کامل والدین خود را می‌شناسد) رخ می‌دهد به شرطی که پدر و مادر یا اصلا از کودک دور نشوند یا کلا دور باشند، در یک بازه زمانی نیاز هست کودک متوجه شود حتما نیاز نیست والدین همیشه همراه او باشند و زمانیکه این شیوه تربیت پیش گرفته شود دیگر اضطراب جدایی در دانش آموز دیده نمی‌شود و همچنین بحث و مشاجره پدر و مادر و محیط رشد فرزند بسیار موثر می‌باشد.
حضور مشاور برای رفع ناراحتی و افسردگی دانش آموزان و یا حتی اولیا چقدر مفید است؟
حضور روانشناس بسیار موثر است زیرا، کلاس‌های اموزشی هم بصورت گروهی برای فرزندان و هم اولیا اجرا می‌شود و مشاور کودک و نوجوان فضای رقابت ناسالم را از بین می‌برد و رقابت سالم را آموزش می‌دهد و بحث نمره نیز در مقطع دبستان برداشته شده که سلامت روان را آموزش بدهند.
یکی از ناگفته‌های خود را بفرمایید:‌ای کاش بحث روانشناسی زرد ریشه‌کن شود و متاسفانه امروزه اکثر فضای مجازی در اختیار افرادی بی تخصص و بی علم قرار گرفته که باعث ایجاد اختلالات شدیدی در افراد جامعه شده‌اند.
آیا امکان مشاوره تلفنی با مجموعه شما وجود دارد؟ بله، هم مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری توصیه شما به خانواده ها
مرکز راز پروانه تیم تخصصی مشاوره در زمینه‌های زوج درمانی و پیش از ازدواج، سکس تراپی، مشاوره فردی و کودک و نوجوان، درمان نوروفیدبک و (TDCS) دارد، تخفیف‌های ویژه‌ای برای مراجعین در نظر می‌گیریم اولویت ما مسائل مالی نیست اولویت ما این است که کمکی به مراجعین کرده باشیم و تا به الان خداروشکر سعی کرده‌ایم حس خوب را به مراجعین انتقال بدهیم.
خدمات شما شامل بیمه پایه می‌شود؟
بله، در صورت داشتن بیمه تکلیمی نامه داده می‌شود.
امکان پرداخت قسطی و تخفیف هم دارید؟
بله، هم امکان پرداخت در ده جلسه هم امکان تخفیف و هم امکان تشکیل کلاس گروهی (پنجشنبه‌ها کلاس گروهی در مطب در جهت ملاحظه مالی مراجعین برگزار می‌شود که هر کلاس حدود یک ساعت و نیم زمان لازم دارد و تعداد نفرات ۶ الی ۱۲ نفر در هر کلاس حضور دارند) نیز داریم.
مشکلات حیطه کاری سرکارخانم چیست؟
دخالت روانشناسی زرد به روانشناسی واقعی که جدا کردن این دو متاسفانه مشکل است و هر فردی اطلاعات ناقصی از این رشته را پیدا کرده و باعث ایجاد تزلزل بین مردم شده است.
راه‌های ارتباطی با مجموعه شما:
آدرس مطب: استان البرز، کرج، میدان شهدا، روبروی بازار موبایل، ساختمان پزشکان بهار، طبقه سوم
روز و ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۵ الی ۲۰،
شماره تماس:۰۹۳۶۲۳۱۸۸۷۵ 

پیج اینستاگرام:Raze.parvaeh

newsQrCode
ارسال نظرات