به گزارش جام جم البرز: سردار «فتح اللهی» درباره کمبود نیروی پرورشی اظهار کرد: نیمی از مدارس استان معاون و مربی پرورشی ندارد و در حال حاضر اگر همین تعداد نیروی پرورشی که در مدارس در حال فعالیت هستند را در نظر بگیریم و ۱۱۰۰ نفر نیروی جدید به آن اضافه کنیم، در این صورت هر مدرسه یک معاون و مربی پرورشی خواهد داشت.
وی افزود: فقط حدود ۲۸ درصد از مدارس ما دارای مشاور هستند و این نشان میدهد که به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و این گویای ۱۰ سال ترک فعل در زمینه تربیت و تامین مربی و معاون پرورشی بوده است. متاسفانه نیرو گرفته نشده، به طوری که هم نیروی دانشگاه فرهنگیان و هم نیرویی که از طریق ماده ۲۸ استخدام میشده کم بوده است. این موضوع یک بازه زمانی چهار یا پنج ساله میخواهد تا این کمبودها جبران شود.
وی ادامه داد:، اما راجع به اینکه دروس کیفیت بخشی مثل دروس معارف و تفکر را به نیروهای غیر تخصصی میدهند، اشتباه است و باید مطالبه کرد که دروس کیفیت بخشی توسط نیروی متخصص تدریس شود. چون این دروس ظرفیتهای تبیینی خوبی دارد و نباید از طریق سپردن این دروس به اهل غیر فن این ظرفیت را ضایع کنیم. این موضوع هر جایی که اتفاق بیافتد کار نامبارکی است و باید نهی از منکر شود.
فتح اللهی در مورد محدودیت فضای آموزشی و چگونگی تخصیص امکانات پرورشی به مدارس کم برخوردار استان گفت: بر اساس بخشنامه رسمی که به همه مناطق و نواحی داده شده است، اولویت ساماندهی نیروی انسانی با مدارس ضعیف و کم برخوردار بوده و نیروها باید در مدارس عادی و دولتی ساماندهی شوند. طبق این رویکرد امکانات حداقلی آموزش و پرورش باید با اولویت مدارس ضعیف و کم برخوردار توزیع شود. این یک مطالبه بوده و اگر جایی در استان اتفاق نیافتاده است، اصحاب رسانه و عموم باید مطالبه گر باشند.
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در مورد بودجه مورد نیاز در فعالیتهای پرورشی در مدارس گفت: قطعا بودجه اختصاصی متناسب با نیازهای پرورشی در مدارس نیست. یکی از کارهای خوبی که در این دولت انجام شد این بود که سرانه مالی مدارس را پرداخت کنند، در حالی که قبلا سرانهها آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمیشد. ولی هنوز هم نیازها اصلا قابل مقایسه با اعتبارات نیست؛ بنابراین یک حرکت جدی در زمینه اعتبارات باید اتفاق بیافتد.
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛