کشف و ضبط قارچ ترافل قاچاق در استان البرز

با تلاش‌های شبانه روزی پلیس امنیت اقتصادی و همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کرج ۱۵ جعبه قارچ ترافل قاچاق به وزن ۲۳۸ کیلوگرم از قاچاقچیان کشف و ضبط شد و خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند.
با تلاش‌های شبانه روزی پلیس امنیت اقتصادی و همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کرج ۱۵ جعبه قارچ ترافل قاچاق به وزن ۲۳۸ کیلوگرم از قاچاقچیان کشف و ضبط شد و خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند.
کد خبر: ۳۳۱۴

به گزارش جام جم البرز،یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کرج با همکاری پلیس امنیت اقتصادی استان و اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از تلاش‌های شبانه روزی موفق به کشف و ضبط ۱۵ جعبه قارچ ترافل با وزن ۲۳۸ کیلو گرم شدند.
اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در این خصوص گفت: پس از بررسی‌های دقیق انجام شده توسط کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج مشخص گردید، گونه مذکور مستند به ماده ۱ قانون حفظ و حمایت از ذخایر جنگلی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی جزو گونه‌های تهدید شونده و در حال انقراض است که جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن در عرصه‌های منابع طبیعی ممنوع می‌باشد.
وی همچنین افزود: این قارچ‌ها از مراتع استان گلستان استحصال شده است که با توجه به قیمت دلاری این محصول، با هدف فروش در خارج از کشور و به مقصد کشور ترکیه در حال قاچاق بود که عوامل قاچاق پس از عبور از چندین استان در دام نیرو‌های خدوم پلیس امنیت اقتصادی و یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز گرفتار شدند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با هشدار جدی به غارتگران طبیعت اعلام کرد، عوامل قاچاق قارچ‌های ترافل برای مشخص شدن ابعاد موضوع و شناسایی افراد و عوامل این زنجیره از مبدا تا مقصد به مراجع قضایی تحویل داده شدند و پس از این نیز با تخریبگران طبیعت با همین دقت و شدت برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت قارچ ترافل نیز افزود قیمت این قارچ در بازار به دلار محاسبه می‌شود و در فصل برداشت آن که تا شهریور ماه ادامه دارد بین ۵ تا ۶ میلیون تومان و در خارج از فصل برداشت تا ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ لذا در همین راستا نیز با همکاری ریاست شعبه دهم بدوی و ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا وارز تعزیرات حکومتی شهرستان کرج مراتب ضمن درخواست برگزاری مزایده، دستور فروش اقلام صدرالاشاره و واریز مبلغ به نفع دولت در حساب خسارات وارده به منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال پیگیری است.
ترافل یا دنبلان کوهی نوعی قارچ خوراکی است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه صورتی یافت می‌شود؛ ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های زیرزمینی هستند. بیش‌ترین میزان مصرف آن در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

newsQrCode
ارسال نظرات