در گفتگو با یک زن برگزیده مطرح شد؛

سرنوشت جامعه با تربیت صحیح فرزندان تغییر می‌کند

جشنواره زنان تاثیر گذار استان البرز در ۱۶ مرداد ماه برگزار و عده‌ای از بانوان در عرصه‌های مختلف این استان توانستند از دستان مجتبی عبداللهی استاندار البرز تندیس بانوی برگزیده را دریافت کنند، مروارید خان محمدی دکترای رشته حسابداری که مطالعه و طبیعت گردی سرگرمی اوست و مادر دو فرزند می‌باشد و بیش از یک دهه کسوت و ردای استادی دانشگاه بر تن دارد، در کارگروه فعالیت‌های اجتماعی به عنوان بانوی تاثیر گذار معرفی شد، او در رشته حسابداری تمام مدارج علمی را پیموده و مدرک دکتری اخذ کرده و بر اساس پژوهش‌ها و تالیفات و فعالیت‌های اجتماعی که داشته در کنگره بانوان تاثیر گذار استان البرز برگزیده شده است، با او گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.
جشنواره زنان تاثیر گذار استان البرز در ۱۶ مرداد ماه برگزار و عده‌ای از بانوان در عرصه‌های مختلف این استان توانستند از دستان مجتبی عبداللهی استاندار البرز تندیس بانوی برگزیده را دریافت کنند، مروارید خان محمدی دکترای رشته حسابداری که مطالعه و طبیعت گردی سرگرمی اوست و مادر دو فرزند می‌باشد و بیش از یک دهه کسوت و ردای استادی دانشگاه بر تن دارد، در کارگروه فعالیت‌های اجتماعی به عنوان بانوی تاثیر گذار معرفی شد، او در رشته حسابداری تمام مدارج علمی را پیموده و مدرک دکتری اخذ کرده و بر اساس پژوهش‌ها و تالیفات و فعالیت‌های اجتماعی که داشته در کنگره بانوان تاثیر گذار استان البرز برگزیده شده است، با او گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.
کد خبر: ۳۴۵۱

چگونه از این جشنواره مطلع شدید و این رتبه را کسب کردید؟
اوایل زمستان سال گذشته نامه‌ای از استانداری به اداره‌های سطح استان ابلاغ شد که در آن خبر از برگزاری کنگره‌ای با این مضمون می‌داد و از بانوان درخواست کرده بودند تا قابلیت‌های خود را با سند و مدرک در پرتالی که به این منظور طراحی شده بود بارگزاری کنند که بالطبع من نیز در این راستا اقدام کردم و بعد از چند ماه و بررسی شاخص‌ها توانستم به این عنوان دست پیدا کنم.
منظور از کارگروه فعالیت‌های اجتماعی چه بود؟
فردی که در همه عرصه‌های زندگی فعال باشد، به عبارتی ضمن حفظ روحیه زنانگی در تمامی مراحل اجتماعی هم فعال و پویا باشد؛ در این راستا دو شاخص عمومی نقش آفرینی و شاخص‌های اختصاصی در نظر گرفته بودند که بنده به عنوان یک بانوی فعال برگزیده شدم.
با جزئیات بیشتر توضیح دهید؟
بنده عضو جامعه حسابداران ایرانی، عضو انجمن حسابداران خبره، مدرس دانشگاه نویسنده هشت مقاله پژوهشی و مولف دو کتاب هستم، مضاف بر این مادر دو فرزند و علاقه‌مند به فعالیت‌های هنری هستم، مهم‌ترین شاخصه‌ای که در برگزیدگی به این عنوان تاثیر داشت نقش مادر بودن بود که به شدت به آن پایبند هستم و نخستین و مهم‌ترین وظیفه خود را مادری می‌دانم.
به نظر شما نقش همسر بودن مهم‌تر است یا نقش مادر بودن؟ توضیح دهید؟
وظیفه همسر بودن برای یک زن خیلی مهم است و بر نقش مادری تاثیر گذار است، وقتی دوران کودکی هر فرد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که مادر نقش خیلی پررنگی در همه جهات تربیتی و رشد دوران کودکی دارد، مادر پناهگاه، مایه آرامش و مربی فرزند است، بعد از ازدواج همسر نمی‌تواند نقش خیلی زیادی در شکل دهی شخصیت فرد مقابل –همسر-خود داشته باشد، بنابراین نقش مادر در تربیت فرزند عمیق‌تر و تاثیر گذارتر بوده و وقتی که یک زن مادر می‌شود تمام مسوولیت فرزند بر عهده والدین به ویژه مادر است در فرهنگ خانواده ایرانی هم نقش پررنگ بر عهده مادر است و همواره پدر بیرون از خانه در حال فعالیت و نقش آفرینی بوده در نتیجه به نظر بنده نقش مادر بودن برای یک زن بر نقش همسر بودن ارجحیت دارد، اما این سخن به معنای کم رنگ بودن نقش همسری یک زن نیست.
چگونه میان این دو نقش باید ارتباط و تعادل برقرار کرد؟
اگر یک زن همسر خوبی نباشد نمی‌تواند نقش مادری خود را به خوبی ایفا کند، همسر بودن جایگاه مهمی دارد و اگر مادر آگاهی لازم برای همزیستی و ایفای نقش همسری با همسر یعنی پدر فرزند خود را نداشته باشد و نتواند فضای خانواده را آرام و صمیمی نگه دارد نمی‌تواند نقش مادری خود را به خوبی ایفا کند.
چرا شما نقش مادری را ارحج بر همسری عنوان کردید؟
از بابت تاثیر گذاری بر ادامه روند اجتماعی شدن فرزند عرض کردم؛ در این فرایند یعنی تربیت فرزند و اجتماعی شدن او نقش مادری خیلی عمیق و تاثیر گذار‌تر از نقش همسری است؛ چراکه زن ممکن است نتواند تربیت همسر خود را تغییر دهد، اما با تربیت صحیح فرزندان خود می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد.
به عنوان یک استاد دانشگاه و برگزیده در کارگروه فعالیت‌های اجتماعی دوران فعلی را مدرن یا گذار می‌دانید؟
جامعه ما در حال تجربه دوران گذار بوده و این شاخصه برای یک زن ایرانی ملموس‌تر است؛ چراکه جوامع امروز به دو دسته مدرن و در حال گذار تبدیل می‌شوند، در جهان امروز با جامعه سنتی صرف روبرو نیستیم.
تعریف شما از جوامع در حال گذار چه تعریفی است؟
جوامعی که به دو بخش مدرن و سنتی تبدیل شده اند و به سرعت در حال پیش رفتن به سمت مدرنیته هستند؛ البته در این فرایند با بحران‌هایی به ویژه با بحران هویت و شخصیت مواجه می‌شوند، به عبارتی سرعت مدرنیته باعث شده برخی از مقاطع این جوامع با بحران‌هایی مواجه شده و خانواده‌ها را دچار بحران کرده باشد.
به نظر شما دوران مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟
ویژگی دوران مدرن این است که همه چیز دچار تغییر می‌شود، مفاهیم دگرگون می‌شود، مفاهیمی که در جامعه سنتی ارزشمند بودند ارزش خود را از دست می‌دهد، اگر هم آن ارزش‌ها با مفاهیم سنتی اشتراکاتی داشته باشند باز هم معنای هر کدام ماهیت مستقلی دارد که این ماهیت مستقل معنای سنتی ندارد.‌
می‌توانید مثالی ذکر کنید؟
در دوران سنتی سقف خواسته بانوان مثلا باسواد شدن بود، اما در دورن مدرن که برخی جوامع در آن به سر می‌برند در حقوق و تکلیف زن و مرد با هم برابر هستند، جامعه ما در دورانی قرار دارد که هم می‌خواهیم فرهنگ اصیل خود را حفظ کنیم و هم می‌خواهیم مانند جوامع مدرن رفتار کنیم در نتیجه در مراحل گذار هستیم؛ و شما چگونه در زندگی خود این تعادل را برقرار کردید؟
عنوان مادری می‌تواند نقش تعادل کننده را بازی کند.
بیشتر توضیح دهید؟
در جامعه‌ای که ذکر آن رفت بر اساس آموزه‌ها به مادران توصیه شده و می‌شود تا میزان وابستگی فرزند را به خود کاهش دهند.
شما اعتقاد دارید که یک مادر تا چه سنی باید در فرایند رفتاری فرزند خود حضور داشته باشد؟
بستگی به فرزند و مادر دارد که مادر چگونه فرزند خود را برای ورود به جامعه تربیت کرده باشد.
به نظر من زنان ایرانی میان سنت و مدرنیته گیر افتاده اند، وقتی پای مهریه وسط باشد کاملا سنتی هستند و آن را حق خود می‌دانند، اما وقتی پای تکلیف وسط باشد خود را مدرن و در شرایط برابر می‌بینند شما چه نظری دارید؟
در این مورد به نظر بنده به ویژه در ارتباط با زن و شوهر به عنوان ستون‌های یک خانواده احتیاج به قوانین به روز تری داریم که در این رابطه وظیفه علمای دینی و قانون گذار خیلی سنگین است و احتیاج به وضع قوانین جدیدتری داریم.
تصور برخی از زنان جامعه ایرانی این است که مدرنیته یعنی داشتن ویژگی‌ها و آزادی‌هایی که یک زن غربی دارد در این مورد چه نظری دارید؟
زنانی که خواهان ویژگی‌های زنان اروپایی و جوامع غیر ایرانی هستند؛ باید گفت اگر خود را در آن معیار قرار دهند، دیگر نمی‌توان به آنان عنوان زن ایرانی اطلاق کرد، بلکه زنان غربی هستند که در ایران زندگی می‌کنند؛ چراکه هر فرد را با ویژگی‌های فرهنگی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌شناسند و زن ایرانی نیز با ویژگی‌های جامعه ایرانی در جهان شناخته می‌شود.
پس چرا برخی از بانوان ایرانی دچار این دیدگاه شده اند؟
به دلیل نداشتن آگاهی است؛ چه بسا زنانی که این گونه می‌اندیشند با کسب تجربه متوجه می‌شوند این دیدگاه زیبنده زن ایرانی نیست.
برای بهتر شدن این جشنواره یا کنگره چه پیشنهادی دارید؟
منوط به اداره‌ها و سازمان‌ها نباشد و بانیان و مسوولان به صورت عام از همه اقشار بانوی تاثیر گذار را شناسایی و به جامعه معرفی کنند.
ناگفته‌ای دارید بفرمایید:
اگر یک زن می‌خواهد در جامعه تاثیر گذار باشد نخست باید در خانواده خود موثر باشد و بانوان ایرانی این هنر را به صورت ذاتی دارند که هم الگو باشند هم الگو سازی کنند، اما، چون به طور شایسته در جایگاه خود قرار نگرفته اند نمی‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات