نظارت بر دستگاه های اجرایی از بزرگترین رویکردهای سازمان بازرسی است

مدیر کل بازرسی استان البرز گفت: یکی از بزرگترین رویکردهای سازمان بازرسی در اجرای فرامین رهبر انقلاب و اسناد بالادستی نظارت بر دستگاه های اجرایی از حیث نحوه اجرا صحیح قوانین و مقررات است.
مدیر کل بازرسی استان البرز گفت: یکی از بزرگترین رویکردهای سازمان بازرسی در اجرای فرامین رهبر انقلاب و اسناد بالادستی نظارت بر دستگاه های اجرایی از حیث نحوه اجرا صحیح قوانین و مقررات است.
کد خبر: ۳۹۹۳

جام جم البرز: حاجی مشهدی مدیر کل بازرسی استان البرز گفت: سازمان بازرسی کل کشور یک نهاد نظارتی است که وظایف شبه قضایی دارد و بیشتر کارکنان این سازمان قضات عالی رتبه هستند و رییس سازمان هم با حکم رییس قوه قضاییه انتخاب می‌شود.

وی گفت: یکی از بزرگترین رویکرد‌های سازمان بازرسی در اجرای فرامین رهبر انقلاب و اسناد بالادستی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی از حیث نحوه اجرا صحیح قوانین و مقررات است در طول سال برنامه‌های مختلفی برای دستیابی به اهداف سازمان تدوین می‌شود تا چالش‌ها و آسیب‌های استان بر اساس اولویت و برنامه مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته بازرس کل استان البرز یکی از مباحثی که در سازمان بازرسی کل کشور در حال وقوع است وظیفه پیشگیرانه این سازمان است. این موضوع تحت عنوان نامه‌های هشدار نظارتی به مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط استان ارسال می‌شود.

حاجی مشهدی گفت: هوشمند سازی نظارت‌ها یکی دیگر از رسالت‌ها و تکالیف ماست که به فعالیت دستگاه‌های دولتی هم نظارت کنیم تا هوشمندسازی خدمات خود را پیش ببرند، تسهیل مجوز کسب و کار‌ها و آنلاین شدن دریافت خدمات مرتبط با این موضوع مهم یکی از این موارد است.

او تصریح کرد: براساس یافته‌های ما یکی از دلایل فساد عمیق اداری بروکراسی‌ها و آنلاین نبودن ارائه خدمات است به همین دلیل است که یکی از وظایف ما این است تا فعالیت سازمان مختلف به ویژه در دستگاه‌های خدمات رسان به صورت الکترونیکی انجام شود.

مدیرکل بازرسی استان البرز گفت: چارچوب فعالیت‌های ما نظارت‌های مردمی است و ۹۰ درصد پرونده‌هایی که ما تشکیل میدهیم بر اساس گزارش‌های مردمی شکل می‌گیرد.

حاجی مشهدی با اشاره به وجود پروژه‌های قدیمی نیمه کاره در استان گفت: یکی از وظایف ما پیگیری طرح‌های نیمه تمام و تلاش برای رفع چالش‌های موجود در راه تکمیل این پروژه هاست. در این زمینه سال گذشته با فعالیت بازرسان این سازمان طرح نیمه تمام شناسایی شده و پرونده‌های متعددی برای رفع چالش‌ها تشکیل شده است.

او ادامه داد: هرکجای فعالیت‌های دستگاه‌های استان که نشانه‌ای از فساد وجود داشته باشد ما ورود خواهیم کرد. در زمینه رفع موانع تولید هم برای کمک به کسب و کار، تولید و سرمایه گذاری هم ورود کرده ایم و با دستگاه‌های متخلف در زمینه امضا‌های طلایی، بانک‌ها و مجوز‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

بازرس کل استان گفت: همکاری با تشکل‌های مردم نهاد شناسنامه دار استان یکی از اولویت‌های ماست تا برای شناسایی مشکلات، کمبود‌ها و چالش‌های استان از ظرفیت این تشکل‌ها بهره ببریم.

حاجی مشهدی افزود: در تخلفات صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲هزار گزارش مردمی، بیش از ۳هزار گزارش فساد و ۷فقره نیز با دستور رییس سازمان بازرسی را پیگیری کردیم و جمع کل گزارش‌های فساد بیش از ۵هزار مورد بوده است.

او ادامه داد: در همین زمینه در شش ماهه نخست امسال ۸۸۴ مورد شکایت‌ها مردمی، ۱۴۵۲ فقره گزارش فساد و ۴فقره موضوع نیز با دستور رییس سازمان پیگیری و بررسی شده است و در طول این مدت ۲۳۳۶ گزارش فساد شناسایی و بررسی شده است.

او گفت: در شش نخست امسال ۹۳ هشدار ترک فعل صادر شده است و ۱۲ مورد هم هشدار نظارتی صادر شده است. در زمینه مجموع احکام قطعی و غیر قطعی محکومیت صادر شده در شش ماهه نخست امسال ۷۷ فقره رای صادر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات