اگر تغییرات ویروس آنفلوانزا میزان سرایت انسان به انسان را افزایش دهد می تواند به شیوع پاندمی شدیدی منجر شود

رئیس مرکز ملی آنفلوانزا دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اقدامات مناسب و فعالیت های متعدد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در تولید واکسن های آنفولانزای پرندگان، بسیار چشمگیر و شایسته قدردانی است.
رئیس مرکز ملی آنفلوانزا دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اقدامات مناسب و فعالیت های متعدد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در تولید واکسن های آنفولانزای پرندگان، بسیار چشمگیر و شایسته قدردانی است.
کد خبر: ۴۲۲۰

جام جم البرز به گزارش روابط عمومی موسسه رازی: ژیلا یاوریان در حاشیه همایش یک روزه انفلوانزای پرندگان که در آستانه صدمین سال تاسیس موسسه رازی پیش از ظهر دوشنبه در این مجموعه برگزار شد، با اشاره به سابقه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، اظهار کرد: باعث افتخار است که همواره با محققان و دانشمندان موسسه رازی در ارتباط بوده ایم و از دانش و تجربیات محققان، بزرگان و پیشکسوتان این موسسه بهره‌مند شده ایم.

وی که رئیس مرکز ملی انفلوانزا دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در خصوص موارد انسانی بیماری انفلوانزا ناشی از ویروس H۵N۱ گفت: از سال ۱۹۹۷ با اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شناسایی ویروس H۵N۱ پرندگان در انسان در هنگ کنگ تا کنون، ۹۱۲ مورد انفلوانزای انسانی در کل دنیا گزارش شده که بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر داشته است.

یاوریان، تصریح کرد: این ویروس یک پاتوژن مهم بوده و مرگ و میر بالایی دارد، اما خوشبختانه میزان سرایت انسان به انسان این ویروس بسیار محدود است و نگرانی سازمان بهداشت جهانی و دیگر متخصصان حوزه بهداشت در سراسر دنیا، در این مورد است که اگر تغییرات ویروس به شکلی باشد که میزان سرایت انسان به انسان را افزایش دهد؛ مانند آنچه در پاندمی کووید ۱۹ شاهد بودیم پاندمی شدیدی از انفلوانزا می‌تواند روی دهد.
وی با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع برای کنترل این ویروس گفت: تشخیص صحیح و به موقع بسیار مهم است و فرد مشکوک به ویروس انفلوانزای پرندگان تا زمان اعلام مثبت یا منفی بودن نتایج آزمایش خود، باید حتما در محیط ایزوله قرار گیرد در غیر این صورت سبب انتقال بیماری خواهد شد.

وی افزود: نمونه‌های تمام موارد انسانی مشکوک به ویروس پرندگان بایستی جهت بررسی و آزمایش به مرکز ملی انفلوانزا ارسال شود.

رئیس مرکز ملی انفلوانزا اشاره کرد: در بخش انفلوانزای پرندگان نیز موسسه رازی با تولید واکسن‌های مناسب و فعالیت‌های متعدد بسیار خوب ورود کرده، هم چنانکه بذر جدیدی که برای واکسن انفلوانزا توسط این موسسه ساخته شده، بسیار چشمگیر و شایسته قدردانی است.

یاوریان، در خصوص ویروس‌های انفلوانزای فصلی نیز گفت: اواسط شهریور سال گذشته شیوع ویروس انفلوانزا در کشور با ویروس H۱N۱ و H۳N۲ آغاز شد و تا آذرماه، شاهد پیک بیماری بودیم، اما رفته رفته کاهش پیدا کرد و انفلوانزای B، اولویت یافت که تا فروردین امسال ادامه پیدا کرد، اما در تابستان میزان ابتلا به این ویروس کاهش یافت.

وی ادامه داد: طی دو هفته اخیر، شروع شیوع ویروس انفلوانزا گزارش شده و انتظار داریم از هفته دوم آبان و آذرماه، میزان شیوع این ویروس بیشتر شود.

یاوریان، از مردم خواست با رعایت بهداشت فردی، شستشوی مداوم دست ها، جدی گرفتن واکسیناسیون به ویژه افراد با ریسک بالا، یعنی افرادی که بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار و افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، حتما باید واکسن انفلوانزا را سالانه دریافت کنند.

وی تاکید کرد: واکسن انفلوانزا سالیان زیادی است که مصرف می‌شود و ایمنی آن تایید شده و با توجه به سطح آنتی بادی متفاوت در افراد مختلف، می‌تواند ریسک ابتلا و عوارض ناشی از بیماری را کاهش دهد.

به گفته یاوریان، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، میانگین سالانه ابتلا به انواع ویروس انفلوانزا، ۱۰ درصد است، اما در پیک‌های بیماری، میزان ابتلا تا ۳۵ درصد هم افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات