در مطلب پیشین در مورد ضرورت تغییر و تحول در کتب درسی دانش آموزان و تغییر آن از شیوه سنتی به شیوه مدرن دیجیتال و استفاده از کتابهای الکترونیک در مقاطع مختلف به ویژه در مقطع ابتدایی که دانش آموز توان حمل کیف و کوله سنگین را ندارد سخن گفتیم.
در مورد این مطلب عدهای پیام دادند که یک کودک که در ابتدای راه آموزش بوده ممکن است که خیلی با کتابهای الکترونیکی و فناوریهای نوین سر سازگاری نداشته باشد و در سواد آموزی با تاخیر همراه شود، اما باید گفت کودک امروزی در دنیای فناوریهای نوین و دیجیتال چشم باز میکند، مضاف بر این در سه سال نخس مدرسه، چون هنوز خیلی کتاب درسی وجود ندارد میتوان استفاده از کتابهای دیجیتال را از مقطع چهارم آغاز کرد.
در بخش دیگری از این نوشتار توجه آن دسته از منتقدان به استفاده از روشهای سنتی را به آسیبهای احتمالی در استفاده از کولههای سنگین جلب میکنم.
در این سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ دیها خود پدر و مادر شده اند و اندک اطلاعات و سواد خواندن و نوشتن دارند بنابراین این والدین در انتخاب کیف و کفش و کوله مدرسه دقت ویژهای میکنند، اما این حجم کتاب و دفتر است که باعث سنگینی کوله و کبف میشود که این سنگینی عوارضی از جمله مشکلات اسکلتی و عضلانی میشود.
حمل بار سنگین میتواند منجر به دردهای عضلانی، کمر درد و مشکلات اسکلتی در دانشآموزان شود این مشکلات میتوانند در طولانیمدت تأثیرات منفی بر رشد و سلامت جسمانی آنها بگذارند.
اگر منزل دانش آموز تا مدرسه فاصله زیادی داشته باشد وزن بالای کیف ممکن است باعث خستگی زودرس دانشآموزان شود و در نتیجه تمرکز آنها در کلاس درس کاهش یابد. این خستگی میتواند بر عملکرد تحصیلی و یادگیری آنها تأثیر منفی بگذارد.
سنگینی کیف ممکن است باعث ایجاد عادات نادرست در دانش آموزان شود به این صورت که دانش آموز برای کاهش وزن کیف، مکن است عادت کنند که برخی از وسایل را در خانه بگذارند یا به طور نامنظم کتابها و جزوات را انتخاب کنند. این رفتار میتواند منجر به از دست رفتن مطالب درسی و عدم آمادگی برای کلاسها شود.
فشار ناشی از حمل کیف سنگین میتواند به ایجاد استرس و اضطراب در دانشآموزان منجر شود. این احساسات منفی ممکن است بر روحیه و علاقه آنها به تحصیل تأثیر بگذارد.
برای حل این مشکل، پیشنهاد میشود که مدارس به بررسی و تنظیم محتوای کتابها و وسایل آموزشی بپردازند و از حجم و وزن اضافی آنها بکاهند، استفاده از فناوریهای مدرن مانند کتابهای الکترونیکی و نرمافزارهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد تا بار فیزیکی کیف کاهش یابد؛ زیرا توجه به وزن کیف دانشآموزان و تلاش برای کاهش آن ضروری است تا سلامت جسمی و روانی آنها حفظ شود.
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛