علی زالی، مدیر مجموعه داروکده گیاهی زالی:

عطاری ها باید درجه بندی شوند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با علی زالی، مدیر مجموعه داروکده گیاهی زالی، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با علی زالی، مدیر مجموعه داروکده گیاهی زالی، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۵۱۳

از آنجا که مردم ایران اهل علم و مطالعه هستند در زمینه علم دارو‌های گیاهی آگاهی‌های بسیاری کسب کرده اند و، چون درمان در این حوزه عوارض چندانی ندارد، بیشتر افراد به گیاهان دارویی روی آورده اند.
اکثرمردم بر این باورند که استفاده از گیاهان دارویی ضرری ندارد، ولی هر چیزی که زیاد استفاده شود و در آن افراط و تفریط باشد مضر است، در هر کاری بهترین حالت میانه روی است، ما مخالف طب شیمیایی و مدرن نیستیم، ولی شاید یکی از دلایلی که مردم در این حوزه به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند این است که دز دارو رعایت نمی‌شود.
هر شخص می‌تواند بهترین پزشک خود باشد. به این شکل که باید ابتدا مزاج خود را درست بشناسد و بر اساس آن دارو استفاده کند. در بعضی از درمان‌ها بیش از ۷۰ نوع دارو وجود دارد و یک فرد باید بر اساس مزاج خود باید داروی گیاهی مشخصی را انتخاب کند. از قدیم الایام یکی از موضوعاتی که در فرهنگ ایرانی وجود داشته است، باز بودن منوی سفره ایرانی است و هرکس با توجه به مزاج خود غذای خود را انتخاب می‌کرده است. در درمان نیز باید این مسئله را در نظر بگیریم و به کسی که در این زمینه مهارت دارد مراجعه کنیم تا بهتر و راحتتر به درمان برسیم.
بزرگترین مشکل این حوزه فقدان اطلاعات علمی برخی از عطاران و مردم است، که اگر یک نگاه تجاری وجود داشته باشد دیگر به درمان نمی‌رسند. مشکل دیگر این است که این صنف، اتحادیه ندارد. زمان اقدام برا اخذ جواز، متوجه شدیم که جزو اتحادیه خواربار فروشان هستیم. این در حالی است که عطاری‌ها باید درجه بندی شوند و یک سطح بندی و آزمون انجام شود تا افراد برطبق آن فعالیت نمایند. در حال حاضر متاسفانه افراد سودجو، در همه حوزه‌ها وجود دارند و باید نظارت بیشتری بر عملکرد فعالیت عطاری‌ها صورت بگیرد.
در ابتدا باید یک اتحادیه در این حوزه به وجود بیاید و میان افرادی که سطح علمی بالایی در این حوزه دارند، تعیین سطح انجام داده شود و رتبه بندی گردند و هر حوزه کاری سازماندهی شود و به آن‌ها مجوز داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات