مهندس سعید طلابیگی، مدیرعامل دفتر مهندسی طراح و ناظر حقوقی شرکت آباد راشا نگار البرز تصریح کرد:

ضرورت به کارگیری افراد متخصص در سازمان نظام مهندسی

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس سعید طلابیگی، مدیرعامل دفتر مهندسی طراح و ناظر حقوقی شرکت آباد راشا نگار البرز جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس سعید طلابیگی، مدیرعامل دفتر مهندسی طراح و ناظر حقوقی شرکت آباد راشا نگار البرز جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۵۱۶

بحث قیمت‌ها مبنایی است که در آن قوانین تعرفه بر اساس درصدی از ارزش ساخت تعیین می‌شوند. در واقع، یک درصد از هزینه ساخت برای خدمات مهندسی در نظر گرفته خواهد شد. اما در عمل، این موضوع به درستی پیاده سازی نمی‌شود و ارزش ساختمان به صورت پایین تری اعلام می‌گردد و تعرفه‌هایی که به ما ارائه می‌دهند، قابل قبول نیست و دستمزد مهندسین بسیار پایین است. همچنین، قانون افزایش ۲۵ درصدی وجود دارد و یک هیئت سه نفره در استان می‌تواند آن را تعیین کند، اما این امر همواره اتفاق نمی‌افتد و معمولاً پرداخت دستمزد‌ها متوقف شده و مدت شش ماه یا گاهی یک سال به طول می‌انجامد تا پرداخت صورت بگیرد. به نظر من، مشکل اصلی در این حوزه، تعرفه پایین است.
موضوع بعدی مربوط به بخشنامه‌های دستوری است که توسط افرادی صادر می‌شوند که به فرآیند اجرایی آن مسلط نیستند و فقط آن را ابلاغ می‌نمایند. این دستورالعمل‌ها تا دو سال مشکل ساز می‌شوند و باعث عدم شفافیت در این حوزه می‌گردد. بخشنامه‌ها نیز هزینه‌هایی دارند که آن‌ها را پرداخت می‌کنیم. ولی در واقع باید این بخشنامه‌ها برای افرادی که پروانه کار دریافت کرده اند، ضروری نباشد و وضعیت ما باید مشخص باشد تا زمانی که پروانه کار را دریافت می‌کنیم، قوانین دچار تغییر نشود. باید یک طرح وجود داشته باشد که مالکان بتوانند با هر کسی که می‌خواهند فعالیت و مشارکت داشته باشند. اما در سازمان نظام مهندسی، یک ارجاع مانند یک کوپن وجود دارد و پروژه به صورت نوبتی به یک مهندس در این حوزه ارجاع داده می‌شود. مالک پول را پرداخت می‌کند، اما اختیار انتخاب شرکت را ندارد و این موضوع باعث بروز جدال بین افراد حقیقی و شرکت‌ها می‌شود؛ بنابراین باید شرکت‌ها تقویت شوند و افراد حقیقی به صورت یک مجموعه و شرکت با یکدیگر همکاری و معاضدت نمایند، زیرا اگر برای یک شخص حقیقی مشکلی به وجود بیاید، ممکن است کسی پاسخگوی او نباشد. اما در شرکت ها، همه موارد ثبت شده است و فرآیند کار به سادگی به تاخیر نمی‌افتد. اختلاف بین اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند باعث ایجاد سردرگمی شود. بنابراین، برای مالکان بهتر است با شرکت‌ها همکاری کنند، زیرا در کار با اشخاص حقوقی، تعامل با افراد زیاد و سلیقه‌های متفاوت اجتناب ناپذیر است. عموماً سازندگانی که متراژ کاری زیادی دارند، ترجیح می‌دهند با شرکت‌ها همکاری کنند. باید از افرادی که در این حوزه از تجربه، دانش و تخصص بهره‌مند هستند، استفاده شود.
مواد اولیه همواره از کیفیت مطلوبی برخوردار می‌باشند. در بسیاری از کشورها، ساختمان‌ها قدمت صد ساله دارند و گاهی حتی نیازی به تغییر نما یا تعویض نیست. اما در کشور ما، ساختمان‌ها با سابقه ساخت ۲۰ سال، نیاز به تخریب دارند. کیفیت مواد اولیه در هر صورت باید با سخت گیری، وسواس و کنترل دقیق ارتقاء یابد؛ بنابراین چنان چه بازرسی‌ها دقیق‌تر باشد، اثربخشی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. هر کسی که قصد دارد ملک خود را با قیمت مناسب به فروش برساند، همواره به دنبال مواد اولیه با کیفیت بالا و مرغوب است. در مناطقی که ضعیف هستند و با هزینه و مواد نامناسب ساخته می‌شوند، اگر یک نظام مهندسی برای کنترل و کیفیت مواد اولیه وجود داشته باشد و کنترل‌ها توسط متخصصان انجام شود، این مشکلات را می‌توان بهبود بخشید. برخی از افرادی که در نظام مهندسی فعالیت می‌کنند، بسیار حرفه‌ای و متعهد هستند. وجود این افراد حرفه‌ای در بیشتر مواقع به نفع همه ما خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات