
در حوزه کاری شما چه چالشها و مشکلاتی وجود دارد؟
من ۱۱ سال است که در این حرفه فعالیت میکنم. تحصیلات آکادمیک بنده، لیسانس معماری است. به صورت تجربی و آزاد آموزش دیدم.
بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، این است که صنف جداگانهای نداریم و یک بیوتی تراپیست، برای فعالیت، نیاز است که یا زیر مجموعه کلینیک ها، در کنار پزشک کار کند و یا به صورت همکاری با سالنهای زیبایی و آرایشی کار کند. هر کدام از این موارد چالشهای خود را دارد. روش دیگر برای فعالیت ما، در سالنهای ماساژ است که از صنف گرمابه داران وارد میشویم که نسبت به حیطهای که کارمی کنیم که تخصصی و علمی و پزشکی است، برای ما چالش برانگیز است که در سالنهای آرایشی و سالنهای ماساژ کار کنیم. در کلینیکهای زیبایی هم اگر بخواهیم به صورت مجزا کار کنیم باید حتما حضور پزشک و پروانه پزشک وجود داشته باشد. به همین علت، چالش برانگیز میشود. همچنین باید فضای آرامش بخش و محیط ریلکسی برای دریافت کنندگان خدمات ایجاد کنیم که در فضای کلینیک این موضوع امکان پذیر نیست.
چه راهکاری برای برون رفت از این مشکلات، پیشنهاد میکنید؟
همان طور که گفته شد، اگر یک صنف جدا برای بیوتی تراپیستها ایجاد شود، بسیارراهگشا وکمک کننده خواهد بود. همچنین باید نظارت بیشتری وجود داشته باشد. بسیاری ازهمکاران هم صنف ما دورههای ۲روزه و یک روزه برگزارمی کنند ومتاسفانه سازمان فنی حرفهای به راحتی مدرک میدهد. به همین ترتیب افرادی را میبینیم که نا کارآمد هستند و مشکلاتی برای سلامتی مردم و مراجعه کنندگان ایجاد میکنند. اگربرای بیوتی تراپیستها یک صنف جدا گانه ایجاد و نظارت وجود داشته باشد و مشکلات پیگیری شود، کار برای همکاران حرفهای راحتتر میشود.
نقش رسانهها را چطور ارزیابی میکنید؟ روزنامه جام جم، چه کمکی برای پیشبرد و توسعه حرفه شما میتواند انجام دهد؟
همین که اطلاع رسانی کنند و مشکلات را به گوش مسولین برسانند، دربرطرف کردن مشکلات بسیار کمک کننده و تاثیر گذارخواهد بود. رسانه تاثیر زیادی دارد و رسانههای معتبری مانند جام جم، میتواند معرف بهتری نسبت به فضاهای مجازی دیگر مانند اینستاگرام و دیگررسانهها باشد.
در ارتباط با اهمیت حوزه کاری خود اگر مطلبی مد نظرتان است بفرمائید؟
در زمینه کاری ما، مواد مصرفی و دستگاه بسیاراهمیت دارد. این موضوع بیشتر به شو آف تبدیل شده و مردم فریب ظاهر دستگاهها و مواد چینی موجود در بازار را میخورند و از هدف و تخصص و حرفه همکاران ما دور میشوند. بهتر است که همکاران با مسائل پیش پا افتاده، تصمیم گیری نکنند و با ارزیابی و دقت متریال را خریداری کنند. اگر بتوانیم کیفیت محصولات داخلی را افزایش دهیم، با توجه به بالا بودن نرخ ارز و قیمتهای بالایی که وجود دارد، بسیاری از بیوتی تراپیستها علاقهمند هستند که با محصولات ایرانی کار کنند. نسبت به ده سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم، اما همچنان جای کار وجود دارد و ضعفهایی داریم. اگر کیفیتها افزایش پیدا کند، متقابلاً هم برای بیوتی تراپیست و هم برای مراجعه کننده و دریافت کننده خدمات، از نظر اقتصادی به صرفهتر خواهد بود و هزینهها تعدیل میشود.
آقای امیرحسین گنجی، مدیر «مجمع سرآشپزان برتر ایران»:
محمد امین رهدار، مدیر شرکت نورآفرینان هامون:
دکتر فرناز رزاقی، دامپزشک و موسس کلینیک دامپزشکی نیل پت:
دکتر محسن شریفی و دکتر امیرحسین شریفی، دامپزشک :