سازمان قطار شهري كرج و حومه در تاريخ ۱۳۸۰/۱۰/۱ با ابلاغ اساسنامه توسط وزير محترم كشور رسماً فعاليت خويش را با رسالت رفع مشكلات در ادامه احداث مسير قطار سريع السير كرج ـ مهرشهر و مطالعات وسيع و عميق حمل و نقل انبوه ريلي در كرج آغاز نموده است. به منظور بهره گيري از توان علمي تخصصي داخلي با برنامه ريزي متخصصين سازمان و همكاري كارشناسان محترم وزارت كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، استانداري تهران، شركت مترو، شهرداري كرج ، شركت هاي مهندسين مشاور ذي صلاح كشور اولين شرح خدمات ريلي كشور تدوين و به تصويب کميسيون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور رسيد. با بهره گيري از شرح خدمات مذکور و همکاری با شركت های مهندسين مشاور ذي صلاح خطوط ششگانه متروی کرج در دست طراحی قرار گرفت. برای مشخص کردن مبدا و مقصد این خطوط چهل و هشت هزار پرسشنامه مطالعات حمل ونقل انبوه ريلي كرج تكميل و در سال 1382 حدود ۶۰ كيلومتر خط مترو در سيستم قطار شهري به تایید شوراي ترافيك استان رسید و در همان سال در كميته فني شورايعالي ترافيك كشور تصويب شد. سرانجام آغاز عملیات طرح و ساخت خط دو قطار شهری کرج از محدوده ميدان دانشگاه (كمال شهر) تا محدوده سه راه انديشه به طول ۲۵ كيلومتر و ۲۶ ايستگاه مورد تصويب قرار گرفت.
شبکه خطوط ششگانه قطار شهری کرج با تکمیل مطالعات به بیش از یکصد کیلومتر رسیده است که پس از تهران بزرگترین شبکه متروی کشور محسوب می شود. رسالت سازمان قطارشهری کرج و حومه همواره بر آن است تا پروژه عظیم خطوط مصوب قطار شهری را به اجرا درآورده و اسباب آسایش شهروندان گرامی در شهرستان کرج و بخش عمده ای از غرب استان تهران را فراهم کند. در این میان عملیات سیویل، احداث تونل ها، ایستگاه ها، نصب تجهیزات و راه اندازی این پروژه با توان مهندسان و کارشناسان در واحد های فنی و عمرانی و تجهیز و بهره برداری صورت می پذیرد. اجرای خط دو و سایر خطوط مصوب در کرج تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و معضلات ترافیکی خواهد داشت.
با توجه به مطالعات انجام شده اجرای خطوط قطار شهری کرج آثار اقتصادي فراواني را بدنبال خواهد داشت.
از یک دیدگاه تغییراساسنامه مترو کرج، به معنای اصلاح یا بهروزرسانی قوانین و مقرراتی است که نحوه عملکرد و مدیریت سیستم مترو را تعیین میکند. این تغییرات معمولاً به منظور بهبود عملکرد، افزایش کارایی، تامین نیازهای جدید و تطبیق با شرایط روز انجام میشوند. مترو کرج در ابتدا به عنوان یک پروژه استانی طراحی شده بود، اما با توجه به گسترش شهر کرج و نیاز به حمل و نقل عمومی کارآمد، این پروژه در مراحل مختلف به یک سیستم حمل و نقل شهری تبدیل شد. تغییر وضعیت مترو کرج از استانی به شهری به طور رسمی در سالهای اخیر و با تفکرتوسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاهها در داخل شهر کرج عملیاتی شد. این تغییرات معمولاً به منظور بهبود خدمات و پاسخگویی به نیازهای ساکنان انجام میشود و میتواند تحت تأثیر عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گیرد.اما از طرفی تغییر اساسنامه از استانی به شهری محدودیتهایی راهم در کل به مترو کلانشهر کرج وارد کرده است.درراه اندازی و ساخت مترو کرج از ابتدا اتصال به فردیس و کمال شهر دیده شده بود و مسئولان طبق آن برنامه ریزی کردند.اما با ایجاد موانع و مشکلات و رکود در ساخت و ساز و توقف طولانی مدت اندک اندک کوه یخ عظیم مترو کرج آب رفت و محدود شد به چند ایستگاه در شهر کرج که متاسفانه تا زمان نگارش این مطلب برای راه اندازی ایستگاه خط دو در ایستگاه شهید سلطانی با مشکلات نبود واگن و رام و آماده نبودن زیر ساختها و تجهیزات فنی راه زیادی باقی مانده است.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مترو کرج زمانی کارکرد صحیحی خواهد داشت که بطور کامل اجرا شود .کلانشهر کرج به جهت نزدیکی به تهران و رفت و آمد بسیاری از مردم در طول شبانه روزباید بدون دریافت هیچ اجرو مزدی ، هزینه بسیاری از مشکلات و ناهنجاریهای استان تهران را هم بدوش بکشد.ایستگاه شهید سلطانی کرج در حالی راه اندازی خواهد شد که حدود 70 درصد مسافران آن قصد سفر به فردیس را دارندو در حال حاضر هیچ فکری برای ساخت مترو فردیس نشده است. درصورتی که طبق اساسنامه استانی مترو باید ایستگاه شهید سلطانی به شهر فردیس متصل می شد. لازم به یادآوری است سیستم برق مصرفی مترو کرج باید بطور مستقیم از نیروگاه شهید منتظر قائم فردیس تامین شود که در فردیس واقع است و برق مصرفی فعلی متروموقتی است . بماند که در طرف مقابل در کمال شهر تونلهای احداث شده دفن و مسدود شده وتا کنون هیچ عملیات اجرایی نداشته است. این مسائل موجب میشود تا به استانی بودن و پیگیری استاندار و معاون عمرانی استانداری که عضوشورای عالی ترافیک کشور است بیشتر نیاز باشد تا مدیریت شهری بر مترو.کلام آخر اینکه مترو کرج بدون نقشه اولیه و کامل و بدون اتصال به شهرکهای اقماری آن شیر بی یال و دم اشکم بود. زیاده عرضی نیست .
از سیر تا پیاز اشتغالزایی یک بانوی آسارایی؛
زینب دکامی، نخبه شاهد و ایثارگر در گفتگو با خبرنگار جام جم بیان میکند:
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛