
ضمن اشاره به سوابق تخصصی خود، مشکلات و موانع سالنهای زیبایی را واکاوی و تحلیل نمایید.
بنده ۱۲ سال است که در این حوزه فعالیت میکنم. اولین مشکل، نبود شفافیت در قوانین و مقررات صنفی است که به روز نبوده و گاها باعث سردرگمی اعضای صنف میشود. همچنین پیچیدگی فرایندهای اداری، که در مقررات بوده و تناقضی که بین اصناف مختلف و ارگانهای دولتی دیده میشود نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.
ضعف در نظارت و کنترل بر قیمت گذاری، کیفیت خدمات و محصولات و فعالیت واحدهای غیر مجاز، که صنف را کاملا دچار مشکل کرده و آموزش ضعیف و عدم ارتقاء مهارت اعضا، مشکلاتی است که اتحادیهها برای حل آن اقدامات مفیدی انجام نداده اند. باید برنامه منظمی برای افزایش دانش فنی مدیریتی و بازاریابی اعضای اتحادیه، وجود داشته باشد.
مشکل دیگر عدم حمایت کافی از اصناف، مخصوصا اصناف نوپا است. مشکلات عدیده ای، در ارائه تسهیلات بانکی و بیمهای و مالیاتی وجود دارد. همچنین نبود سیستم حمایتی از کارآفرینان و استارت آپهای جدید و عدم همبستگی بین اعضا که باید، در مواقع ضروری، بتوانند بدون اختلافات داخلی، مشکلات را بررسی و به بقیه اعضا راه کارهای مناسب را ارائه دهند.
اقتصاد ناپایدار و نوسانات ارزی و تحریم ها، بر کسب و کارها تاثیرات منفی مستقیم میگذارند، مخصوصا در حوزه بیوتی. زیرا ما با موادی کار میکنیم که اکثرا وارداتی و اورجینال هستند.
راهکار و پیشنهاد شما برای مشکلات موجود چیست؟
باید در قوانین و مقررات صنفی، بازنگری شود و شفافیت بیش تری وجود داشته باشد. فرایندهای دریافت مجوز کسب، ساده سازی شود. همچنین ناظرانی داشته باشند که سلامت و امنیت افراد، در جامعه را تأمین کنند. توسعه و آموزش حرفهای وجود داشته باشد و اتحادیه اعضای خود را حمایت کند و کارگروههای بزرگ، جهت به روز رسانی دانش بیوتی، قرار داده و از اساتید مطرح داخلی و خارجی، استفاده نماید. در رشته ما، فرد نیاز دارد که هر چند ماه یک بار، با تغییرات و پیشرفت، علم روز خود را تغییر دهد و به روز رسانی کند. بین اعضا همبستگی و همدلی ایجاد شود، که البته، اتحادیه در این زمینه توانایی بالایی دارد. باید استاندارد و شفافیتی برای استخدام پرسنل به وجود بیاید. در ایران فردی که میخواهد شاغل شود، پرونده مشخصی ندارد بنابراین از نکات مورد نیاز، ایجاد سوابق کاری، به صورت قانونمند، میباشد. مثلا فردی که ۱۰ سال در یک رشته فعالیت میکند، به دلیل عدم ثبت سوابق کاری، مورد اجحاف قرار میگیرد. مهمترین موضوع، ارتباط اصناف با دولت است. باید سیاستهای جدیدی ایجاد شود تا اصناف بتوانند مستقیم با دولت ارتباط بگیرند.
نقش و جایگاه مطبوعات، رسانهها و خبرگزاری ها، در حوزه کاری شما، تا چه اندازه موثر است؟
رسانه جایگاه بالایی دارد. چون از راههای مختلف با فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی و تبلیغات هدفمند و ایجاد انگیزه در کارآفرینان، با بازتاب موفقیت آنها، میتواند به تقویت همه موارد شغلی و به خصوص تولید داخلی، کمک کند. همچنین در پیوند واحدهای خصوصی و دولت و اتصال آنها نقش مهمی دارد. رسانهها در ایجاد امید و آگاهی و تشویق کارآفرینان بسیار موثر هستند.
روزبه فاطمی، مدیرعامل و رضا فاطمی، رئیس هیات مدیره شرکت مونا الماس فاطمی، برند فیلجون:
مهندس حمید رضا حیدری، رئیس هیئت مدیره آکادمی «مهرسام» و شرکت نوین راه علم و خرد مهرسام تاکید کرد:
پگاه حسن نژاد، مدیر عامل و پرهام حبیب اللهی، عضو هیئت مدیره شرکت زیست آذین دارما:
دکتر محمد تیموری، مدیرعامل و بنیان گذار شرکت نرم افزاری آدا خاطر نشان ساخت: