در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج نزدیک به ۴۰۰ نفر برای دو کرسی ثبت نام کردند که میان برخی از ثبت نام کنندگان نام افرادی که اهلیت شهرهای دیگری داشتند و مدت کوتاهی در این استان سمت مدیریتی داشتند به چشم میخورد، به راستی چه چیزی باعث میشود که فردی که چند ماه در این استان مدیر یا مسئول بوده خود را در قامت نماینده مجلس از استان البرز و شهر کرج ببیند؟
ویژگیهای جمعیتی و اقتصادی کرج
کرج با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر، یکی از پرجمعیتترین شهرهای ایران است. این ویژگی به همراه موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به بزرگراهها و شبکههای حمل و نقل، باعث شده است که این شهر به یکی از قطبهای اقتصادی کشور تبدیل شود. بنا بر اقتضای شغلی در محافل خبری وقتی مسئولان ارشد در مورد این استان گزارش میدهند اذعان میدارند که حدود ۱۳ درصد از صنایع مهم کشور در شهرکهای صنعتی البرز مستقر است و یا در ایام نوروز در دو هفته آغازین سال بیش از ۱۸ میلیون تردد در اتوبانهایی که از شهر کرج میگذرد به ثبت رسیده است، در چنین شرایطی که ذکر آن رفت، انتظار میرود که افراد با دانش و تواناییهای لازم، بتوانند به مدیریت و توسعه این شهر کمک کنند نه اینکه هر کسی از گرد راه میرسد و چند صباحی در یکی از ادارات کرج رئیس، مدیر کل و یا مدیر عامل بوده توهم نمایندگی این شهر و استان را در مجلس شورای اسلامی در خود بپروراند. برخی از آنان پا را فراتر نهاده و در سمت مدیریتی خود وعدههایی میدهند که در چارچوب اختیارات آنان نیست، در واقع با دادن آن وعدهها بنا دارند تا نام و عنوان خود را برای نمایندگی مجلس تبلیغ کنند، آنالن سودی خدمت در سر ندارد، بلکه تشنه قدرت هستند که از این منصب در حال بهره برداری میباشند.
جولان کوتولههای سیاسی در عرصههای مدیریتی البرز
کوتولههای سیاسی به افرادی اطلاق میشود که با تکیه بر نفوذ و قدرت کم، سعی در تاثیرگذاری بر سیاستها و تصمیمگیریها دارند. در کرج، جامعه به شدت به دنبال رهبرانی است که توانایی ایجاد تغییرات مثبت و پایدار را داشته باشند. این امر باعث شده است که هرگونه تلاش برای قدرتنمایی بدون دستاورد ملموس، با واکنش منفی از سوی مردم مواجه شود.
برای توضیح بیشتر در این رابطه باید به سالهای نخست انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگردیم، زمانی که هستههای اولیه انقلاب اسلامی در حال شکل گیری بود، در کرج آن زمان نیز مردان و زنان انقلابی پای کار بودند که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب هنوز که هنوز است نفوذ کلام و رفتارشان میان مردم تاثیر خود را دارد.
مضاف بر این با شروع دفاع مقدس و شکل گیری لشکر ده حضرت سیدالشهدا علیه السلام کرجیها و ساکنان اطراف این شهر همه یکپارچه برای حضور در دفاع مقدس از طریق این لشکر به جبههها اعزام شدند و به عبارتی هر رزمنده که افتخار عضویت در این لشکر را داشت زیر نظر بزرگانی چون، داود کریمی، محسن وزوایی، کلهر، میررضی و ... تربیت شدند و هر کدام بعد از دفاع مقدس توانایی مدیریت و اداره هر اداره و سازمانی را داشتند، با اینحال چگونه است عدهای که چند صباحی برای مدیریت در این استان و شهر حضور پیدا میکنند توهم نمایندگی مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در آنان شکل میگیرد؟ اثر گذاری هر رزمنده لشکر ده حضرت سیدالشهدا علیه السلام بیش از هر فرد و مدیر پروازی است که در این استان حضور پیدا میکند.
اثرات اجتماعی و فرهنگی
قدرتنمایی کوتولههای سیاسی نه تنها به اعتبار سیاسی افراد آسیب میزند، بلکه میتواند به تضعیف اعتماد عمومی به سیستمهای سیاسی و اجتماعی منجر شود. در کرج، مردم به دنبال شفافیت و صداقت در رهبری هستند و هرگونه رفتار غیرمسئولانه از سوی رهبران، باعث کاهش مشارکت اجتماعی و سیاسی خواهد شد.
کرج به عنوان یک شهر پویا و پیشرفته، نیازمند رهبرانی است که بتوانند به طور واقعی و مؤثر به حل مشکلات محلی بپردازند. کوتولههای سیاسی نه تنها نمیتوانند در این فضا به قدرت برسند، بلکه هرگونه تلاش برای قدرتنمایی از سوی آنها با مخالفت جدی جامعه مواجه میشود، برای رشد و توسعه پایدار، باید به دنبال رهبرانی بود که توانایی ایجاد تغییرات مثبت را داشته باشند و بتوانند به نیازهای واقعی مردم پاسخ دهند.
با انتخاب هوشمندانه مهدی مهرور به عنوان فرماندار کرج از سوی استاندار انقلابی نوید آن میرود که مدیران بومی در این استان سرآغاز تغییر و دگرگونی را رقم بزنند؛ همان گونه که در کوران روزهای انقلابی و دفاع مقدس مردم این شهر دست به حرکات اعجاز گونه زدند.
مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت ضیا اکو تبیین کرد:
در گفتگو با مدیریت ارزیابی شد:
دکتر عظیم ملک زاده، مدیرعامل هلدینگ آذین سازه نگین غرب:
در گفتگو با مدیریت سالن زیبایی جلوه کرد: