رضا رستم پور، موسس و مدیر رستوران کایزن:

رسانه و مطبوعات، فرهنگ غذاهای ملل را ترویج دهد

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با رضا رستم پور، موسس و مدیر رستوران کایزن جلب می‌‌نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با رضا رستم پور، موسس و مدیر رستوران کایزن جلب می‌‌نماییم:
کد خبر: ۶۰۵

این مجموعه هشت سال گذشته تاسیس شده و اولین رستورانی است که غذای شرقی سرو می‌کند. چون خودم در این رشته تحصیل کرده ام، کاری را ارائه می‎دهم که در آن فرهنگ سازی انجام شود. دوست دارم مردم کشور با غذا‌های مختلف و خواص آن‌ها آشنا شوند. البته بسیاری از غذا‌های فست فود مضر هستند، ولی سوشی بسیار پرخاصیت و مفید است.
ایران با اینکه تنوع غذایی زیادی دارد، اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم صنعت غذای ملی ما در حال فراموش شدن است و کار در این حوزه بیشتر کپی برداری ازغذا‌های فرنگی است و چیزی از آداب رستوران رفتن و غذا خوردن نمی‌دانیم.
درباره کیفیت مواد اولیه در بعضی از موارد میزان مرغوبیت و تازگی بسیار رعایت می‎شود و با توجه به هزینه می‎توانید غذای مناسبی تهیه نمایید و هر رستوران با توجه به کارکرد خود می‎تواند مواد خوبی را استفاده کند، ولی در چند وقت اخیر به علت بالارفتن قیمت مواد اولیه دچار مشکل شدیم. قیمت غذا با افزایش قیمت متریال آن بالا نمی‎رود چرا که اگر غذا را گران کنیم از توان خرید مردم خارج است و تعداد مشتری نیز به همان میزان افت می‎کند.
کلیه مواد اولیه داخل ایران قابل تهیه است و برخی نیز مثل ماهی که در سوشی به کار می‌رود بسیار گران است و با قیمت دلار افزایش زیادی پیدا می‎کند و قطعا برای تهیه آن با مشکل روبه رو می‌شویم. به طور مثال برای کالا‌ها و ارزاقی که از خارج از کشور وارد می‌کنیم به علت نداشتن سیب سلامت اداره بهداشت مجوز استفاده نمی‌دهد و در کل مشکلاتمان در این حوزه به صورت ریشه‌ای می‎باشد.
بزرگترین مشکل ما عدم ثبات قیمت‌ها است و همیشه دغدغه افزایش قیمت مواد اولیه را داریم ما نمی‎توانیم قیمت غذا را بالا ببریم، چون توان خرید مردم پایین است و مجبور می‎شویم از سود خود کم کنیم و این باعث ضرر بنگاه اقتصادی می‎شود. مشکل بعدی ما عدم هماهنگی بین ارگان‎های مختلف است که باعث سردرگمی ما می‎شود.
متاسفانه یکی از اشتباهاتی که در جامعه رواج دارد این تفکر اشتباه است که مردم تصور می‌کنند خام خواری برای انسان مشکل ایجاد می‌کند. مردم عادی اطلاع کافی نسبت به غذا ندارند و با شنیدن اسم سوشی فکر می‎کنند که با ماهی خام تهیه می‎شود، ولی لزوما با ماهی خام نیست، می‎توان این غذا را با مرغ پخته و یا حتی بدون هیچ پروتئینی، بلکه با برنج و سبزیجات تهیه کرد و یا اینکه با ماهی پخته می‎توان آن را طبخ کرد.
به این دلیل که مردم در این زمینه مطالعه ندارند و توریست‎های زیادی‎ وارد کشور نمی‌شود، در نتیجه افراد زیادی غذای ملل گوناگون را نمی‌شناسند. فقط چند بلاگر اینستاگرام به این منظور به سفر‌های خارجی می‌روند، ولی آن‌ها نیز غذا‌ها را به صورت اشتباه سرو می‎کنند. سوشی بسیار غنی است و دارای فرهنگ سه هزار و پانصد ساله است. در آن زمان، چون امکان تهیه و نگهداری غذا به آسان فراهم نبود به این روش طبخ می‎شد. متاسفانه مردم ما خیلی اهل مطالعه نیستند و سرانه خواندن کتاب در کشور بسیار پایین است. در نتیجه اطلاعات کافی ندارند و معمولا افراد مسن حاضر نیستند غذای جدید را آزمایش کنند و نوجوانان و جوانان از غذا‌های جدید استقبال بیشتری می‌کنند.
امیدوارم شما به عنوان یک رسانه بتوانید فرهنگ غذا‌های مختلف در کشور را ترویج نموده و نسبت به افزایش سرانه مطالعه اقدام کنید. افراد باید آداب رستوران رفتن را بدانند و اگر قرار است غذایی را سفارش بدهند باید اصول اولیه آداب غذا و سرو آن رعایت شود. متاسفانه اکثر افرادی که در این حوزه کار می‌کند به فکر درآمدزایی بوده و به دنبال فرهنگ سازی نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات