
در میان آموزشگاههای موسیقی در کرج، آموزشگاه موسیقی فورته با درجه یک هنری و دارنده استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت، تحت مدیریت سرکار خانم دکتر مریم رضاپور سالها به طور مستمر بالاترین رتبه کیفی و اجرایی را کسب کرده و به عنوان بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج رتبه بندی شده است. آموزشگاه موسیقی فورته با اتکا به دانش تخصصی مدیریتی، استانداردهای بینالمللی و بهرهگیری از اساتید مجرب، نقشی کلیدی در ارتقای سطح آموزش موسیقی در استان البرز ایفا میکند. مدیریت این آموزشگاه را سرکار خانم دکتر مریم رضاپور، نوازنده و مدرس پیانو، استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده حوزه آموزش موسیقی بر عهده دارند. ایشان با اخذ مدرک تدریس از رویال کنسرواتوار کانادا با بیش از دو دهه فعالیت مستمر موسیقایی در داخل و خارج کشور با ایجاد ساختاری منسجم و علمی، فرصت یادگیری را برای هنرجویان داخلی و بینالمللی فراهم آوردهاند.
در این گزارش، افتخار هم صحبتی با سرکار خانم دکتر مریم رضاپور مدیریت محترم آموزشگاه موسیقی فورته کرج، آکادمی تخصصی پیانوی طلایی تهران و آکادمی آنلاین آوای ناز را داشتیم که توجه شمارا به بخشی از این مصاحبه جلب مینماییم.
خانم دکتر رضاپور شما بیش از دو دهه سابقه فعالیت آموزشی و مدیریتی دارید و در زمینههای مختلف موسیقایی در معتبرترین دانشگاههای داخلی و خارجی تحصیل کردهاید، چه انگیزهای باعث شد که به هنر موسیقی علاقه¬مند شوید؟
از همان دوران کودکی اشتیاقی وصف ناپذیر به نوازندگی پیانو داشتم. قطعات موسیقی برای من معنا و مفهومی خاص داشت و در حافظهام ثبت میشد. در دوران خردسالی پس از شنیدن قطعات موسیقی که نتهای آن را در اختیار نداشتم آنها را به حافظه میسپردم تا با ساز اجرا کنم. ساعتها با سازم وقت میگذارندم. از همان آغاز، علاقه داشتم آموخته هایم را به دیگران انتقال دهم. این عشق دیرین، انگیزهای شد تا در مسیر آموزش گام بردارم، دانستههایم را گسترش دهم و مراکز هنری و آموزشی موسیقی را تاسیس کنم. موسیقی برای من نهفقط هنری برای آموختن، بلکه فلسفهای برای زیستن است. این هنر را نه بهعنوان یک مهارت، بلکه همچون شیوهای برای درک جهان و زیباتر زندگی کردن برگزیدهام.
آنچه آموزشگاه موسیقی فورته را متمایز میسازد، رویکرد علمی و ساختاریافته در آموزش موسیقی است. چطور توانستید چنین ساختاری در مجموعههای تحت مدیریت خود برقرار سازید؟
مدیریت یک مجموعه آموزشی، مستلزم برنامهریزی دقیق، بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و ایجاد یک سیستم منظم و کارآمد است. در آموزشگاه موسیقی فورته، با تدوین ساختار آموزشی مبتنی بر اصول آکادمیک و تجربه عملی، فضایی فراهم شده است که در آن هنرجویان بتوانند بهصورت گامبهگام و هدفمند مهارتهای موسیقایی خود را توسعه دهند. از سوی دیگر، انتخاب اساتید مجرب و متخصص که نهتنها در زمینه موسیقی، بلکه در امر آموزش نیز مهارت بسزایی دارند، یکی از ارکان اساسی این ساختار است. توجه به شیوههای نوین تدریس و بهره مندی از روشهای علمی و پژوهشمحور در امر آموزش و برقراری تعادل میان آموزش تئوری و عملی و ارائه برنامههای آموزشی متناسب با سن و سطح هنرجویان با رعایت اصول روانشناسانه، برگزاری مستمر کارگاهها و مسترکلاسها، و همچنین ایجاد محیطی پویا و انگیزهبخش از جمله قواعدی است که در آموزشگاههای ما رعایت شده است. آموزش موسیقی صرفاً به انتقال تکنیک محدود نمیشود، بلکه پرورش خلاقیت، شناخت علمی موسیقی بهعنوان یک زبان جهانی و ایجاد انگیزه در هنرجویان از مهمترین اهداف آموزشی محسوب میگردد.
شما علاوه بر مدیریت مراکز هنری، پژوهشگر حوزه موسیقی نیز هستید. از نظر شما، تأثیر موسیقی بر رشد ذهنی و شناختی افراد تا چه حد قابل توجه است؟
پژوهشهای متعددی در سطح جهانی انجام شده که نشان میدهد موسیقی، تأثیری شگرف بر رشد شناختی دارد. بهطور خاص، آموزش موسیقی در سنین پایین میتواند مهارتهای حل مسئله، تفکر خلاق و حتی هوش ریاضی را بهبود بخشد. به همین دلیل، دورههای ویژهای را برای کودکان از سن دو سال و نیم به بالا طراحی کردهایم تا از همان ابتدا، موسیقی را بهعنوان بخشی از فرآیند رشد ذهنی آنان نهادینه کنیم.
شما عضو جامعه موسیقی دانان آمریکا و و مدرس آزمونهای بین المللی موسیقی هستید و تجربه تدریس به هنرجویان انگلیسی زبان را دارید، آیا هنرجویان شما میتوانند مدرک موسیقی دریافت کنند؟ و آیا این مدارک در عرصه بین المللی اعتبار دارند؟
از جمله افتخارات و تمایزات آموزشگاه موسیقی فورته، ارائه مدارک بینالمللی معتبر است که فرصتهای آموزشی و حرفهای گستردهتری را برای هنرجویان فراهم میسازد. بسیاری از هنرجویان، چه در کلاسهای حضوری و چه در دورههای آنلاین، با موفقیت در آزمونهای معتبر بینالمللی شرکت کرده و مدارک معتبر موسیقی را کسب نمودهاند.
آموزشگاه موسیقی فورته امکان شرکت در آزمونهای بینالمللی شناختهشدهای همچون ABRSM و RCM را فراهم میسازد که از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردارند. برنامههای آموزشی سازهای کلاسیک و آواز کلاسیک در آموزشگاه فورته بهگونهای طراحی شدهاند که هنرجویان علاقهمند، بتوانند با آمادگی کامل در این آزمونها شرکت نمایند. اساتید مجرب و متخصص، با اشراف بر معیارهای این آزمونها، هنرجویان را در مسیر موفقیت هدایت میکنند. این رویکرد باعث شده است که آموزشگاه موسیقی فورته، یکی از مراکز پیشرو در ارائه آموزشهای ساختاریافته موسیقی باشد و هنرجویان این مجموعه بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بینالمللی بدرخشند.
در زمینه سازهای ایرانی نیز، دورههای ساختاریافتهای ارائه میشود که هنرجویان را برای شرکت در آزمونهای تئوری و عملی آماده میسازد. هنرجویان این دورهها میتوانند پس از موفقیت در آزمونهای داخلی، مدرک قابل ترجمه با کد بینالمللی دریافت نمایند. این مدارک، از اعتبار بالایی در حوزه آموزش موسیقی و کارآفرینی برخوردار بوده و مسیرهای شغلی ارزشمندی را برای هنرجویان فراهم میکند.
اگر به ۲۰ سال قبل برگردید و امکان انتخاب شغل دیگری را داشته باشید اولویت شما چه خواهد بود؟
موسیقی نهتنها حرفه من، بلکه عشقی جاودانه در وجود من است. هرچه بیشتر در این مسیر پیش رفتهام، به عمق و شکوه آن بیش از پیش پی بردهام. انتخاب این مسیر برای من نه از سر اجبار، بلکه حاصل عشقی ژرف و باور به تأثیر شگرف موسیقی بر روح و ذهن انسان است. از آن روز که قدم در این راه گذاشتهام، باوجود مواجه با چالشهای بسیار، هرگز لحظهای پشیمانی به دل راه ندادهام، هر گامی که برداشتم، بر اندوخته تجربیاتم افزوده است. در طول این سالها، برای کسب دانش و مهارتهای تخصصی، دورههای دانشگاهی متعددی را در داخل و خارج از کشور گذراندهام. شرکت در دورههای پداگوژی موسیقی و دورههای مدیریتی، به من امکان داد تا شیوههای نوین تدریس و مدیریت آموزشی را بهکارگیرم. اگر زمان به عقب بازمیگشت، بیتردید، بار دیگر همین راه را با همان شوق و اشتیاق میپیمودم.
چه مسائل و چالشهایی در مسیر فعالیت شما وجود دارد؟
آموزش موسیقی، راهی هموار و بیدغدغه نیست. چالشهای بسیار این مسیر، هم در حوزه کارآفرینی و هم در فرآیند آموزش، همواره وجود داشتهاند. پیروی از استانداردهای جهانی و ارتقای سطح کیفی آموزش، نیازمند تلاشی مستمر و همیشگی است. از سوی دیگر، حضور بانوان در عرصه موسیقی، چالشهای مضاعفی را به همراه دارد، اما آنچه این دشواریها را به شیرینی بدل میسازد، عشق و علاقه به موسیقی و آموزش آن است.
در آموزشگاه موسیقی فورته چه آموزشهایی ارائه میشود؟
در آموزشگاه موسیقی فورته دورههای حضوری و همچنین آنلاین برای تمام سنین و علایق برگزار میشود شامل دورههای آموزش انواع سازهای کلاسیک و ایرانی، انواع سبکهای آواز و دوره¬های تخصصی موسیقی کودک (ارف). این دورهها توسط اساتید مجرب دانشگاهی و فارغ التحصیلان نخبه موسیقی، ارائه میشود. دورههای موسیقی کودک بهصورت تخصصی طراحی شدهاند و کودکان میتوانند از سن دو سال و نیم به بالا، قدم در دنیای موسیقی بگذارند.
آموزشها به گونهای ساختار یافتهاند که کودکان و بزرگسالان در هر سنی و با هر سلیقهای که باشند، میتوانند نسبت به آموزش ساز مورد علاقه شان اقدام کنند. همچنین دورههای تخصصی مربیگری موسیقی کودک به صورت حضوری و آنلاین در آموزشگاه فورته کرج با ارائه مدرک رسمی قابل ترجمه برگزار میگردد و این فرصتی بی نظیر برای مدرسان موسیقی کودک است که مسیر حرفهای تری را برای آموزش خود برگزینند.
آموزشگاه موسیقی فورته، علاوه بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، در برگزاری کنسرتهای ماهانه و فصلی در سالن اجرای فورته نیز فعال است. افزون بر کنسرتهای داخل آموزشگاه، گروههای منتخب هنرجویی و همچنین گروه کر تخصصی فورته در خارج از آموزشگاه در فرهنگسراها و سالنهای بزرگ اجرا، هنر خود را در معرض دید عموم قرار میدهند.
دورههای پداگوژی و تربیت مربی موسیقی با ارائه مدرک معتبر، مبانی نظری موسیقی و دروس تخصصی آهنگسازی، دورههای مرتبط با آزمونهای بین المللی، دورههای تخصصی موسیقی به زبان انگلیسی و دورههای آمادگی کنکور موسیقی از جمله دیگر موارد آموزشی است.
برای ورود به هنر موسیقی نیاز به آلات موسیقی است آیا در مجموعههای شما امکان فروش وسایل موسیقی وجود دارد یا خیر؟
هنرآموزان میتوانند از مشاورین مجموعه برای خرید آلات و وسایل موسیقی راهنمایی بگیرند.
آیا امکان اخذ نمایندگی در استانهای دیگر را خواهیدداشت؟
در حال حاضر، خدمات آموزشی در کرج و تهران به صورت حضوری و در تمام دنیا (داخل و خارج ایران) به صورت آنلاین ارائه میشود. تعداد زیادی هنرجوی انگلیسی زبان خارج از ایران داریم که به صورت آنلاین مشغول هنرآموزی هستند.
دکتر رضاپور، شما سالهاست که در حوزه آموزش موسیقی فعالیت دارید و مدرس رسمی آزمونهای بین المللی موسیقی هستید، با توجه به تجربه گستردهتان، وضعیت فعلی آموزش موسیقی در ایران را چگونه ارزیابی میکنید و آینده آن را چگونه میبینید؟
اگر بخواهم واقعبینانه صحبت کنم، آموزش موسیقی در ایران طی سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری داشته است، اما هنوز با برخی چالشهای بنیادی مواجه است. من معتقدم که آینده، متعلق به مؤسساتی است که بتوانند تفکر جهانی را با نیازهای بومی ترکیب کنند. در ایران، ظرفیتهای فوقالعادهای در زمینه موسیقی وجود دارد، اما برای تحقق این پتانسیل، به سیاست گذاریهای دقیق، ایجاد فرصتهای بینالمللی و همچنین تغییر نگرش عمومی نسبت به آموزش موسیقی نیاز داریم.
بر کسی پوشیده نیست که موسیقی، مولفهای حیاتی در شکلدهی فرهنگ و هویت جوامع محسوب میشود. حرکت سنجیده در مسیر آموزش، با چالشهای فراوانی مواجه است و نیازمند همکاری گسترده میان نهادهای آموزشی، هنرمندان و سیاستگذاران فرهنگی است. تنها در این صورت میتوانیم شاهد آیندهای باشیم که در آن، موسیقی نهتنها به عنوان هنر، بلکه ابزاری مهم برای رشد فردی و اجتماعی محسوب شود. به نوبه خود، همواره آموزش را بهعنوان یک سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفتهام و رهیافت مجموعههای ما ترکیبی از سیاستهای آموزشی پیشرفته و رویکردی مسئولانه در قبال جامعه بوده است.
به نظر شما رسانهها چه نقشی در معرفی و گسترش هنر موسیقی دارند؟
رسانه، پلی میان هنرمندان و مردم است. نقش رسانه در شناساندن هنرمندان، معرفی مجموعههای آموزشی معتبر و ارتقای آگاهی عمومی در زمینه موسیقی، بیبدیل است. اگر رسانهها رسالت خود را بهدرستی انجام دهند، میتوانند نقشی بنیادین در اعتلای فرهنگ موسیقایی جامعه ایفا کنند.
لطفاً توضیح دهید که دورههای آموزشی سازهای مختلف چه مدت زمان طول میکشد و چه عواملی بر طول دورهها تأثیرگذار است؟
مدتزمان دورههای آموزشی سازهای مختلف به عوامل گوناگونی بستگی دارد، از جمله ساز انتخابی، سطح هنرجو و میزان پشتکار و تمرین فردی. بهطور کلی، دورههای آموزشی در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته ارائه میشوند. با این حال، باید توجه داشت که یادگیری موسیقی، همچون قدم نهادن در یک مسیر بیپایان است. هرچند هنرجویان میتوانند در یک بازهی زمانی مشخص به سطح بالایی از مهارت برسند، اما یادگیری مهارتهای تکنیکی و دانش نظری موسیقی همچنان ادامه دارد. موسیقی هنری پویا و زنده است که نیاز به تمرین مداوم، تجربه و کشف همیشگی دارد؛ فرآیندی که نیازمند صبوری و پشتکار مداوم و مستمر است.
بسیاری از خوانندگان این گزارش، ممکن است رویای آموزش موسیقی را در سر داشته باشند، اما با تصور اینکه دیگر از سن آنها گذشته است اقدام به یادگیری نکنند. به عنوان سخن پایانی لطفا بفرمایید آیا یادگیری موسیقی به سن خاصی محدود است، یا میتوان در هر مرحله از زندگی این هنر را آغاز کرد و در آن پیشرفت نمود؟
آغوش موسیقی همواره به روی عاشقان آن گشاده است. آموزش موسیقی، نقطه شروع و پایان مشخصی ندارد. اگر اشتیاق یادگیری در دل باشد، هیچگاه دیر نیست و هیچ آغازی بیثمر نخواهد بود. تجربه نشان داده است، انگیزه و علاقه هنرجویان در سنین بالاتر بر محدودیتهای احتمالی غالب میشود و نتایج درخشانی را در پی خواهد داشت. مهمترین نکته در یادگیری موسیقی فارغ از سن؛ داشتن یک برنامه آموزشی مناسب، انگیزه و تمرین مستمر و بهره مندی از تجربیات اساتیدی حاذق است که بر نحوه آموزش به انواع سنین واقف باشند.
موسیقی، جریانی زنده و همیشگی است که مرزهای زمان را در مینوردد. مجموعههای ما، فرصت یادگیری موسیقی را برای تمامی علاقهمندان، بدون محدودیتهای جغرافیایی و سنی، فراهم آوردهاند.
از سرکار خانم دکتر مریم رضاپور مدرس بین المللی پیانو بسیار سپاسگزاریم که در این مصاحبه شرکت کردند و با بینش و تجربه خود به سوالات پاسخ دادند. امیدواریم این گفتوگو الهامبخش و راهنمای علاقهمندان به موسیقی باشد.
راههای ارتباطی:
آموزشگاه موسیقی فورته: کرج- جهانشهر- میدان سپاه- بین نیلوفر و یاس- پلاک ۶- ساختمان آرش- طبقه ۵
شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۸۳۰۰۹ - ۰۹۳۰۳۵۲۴۴۷۳
آدرس سایت: www.fortemelody.com
آدرس اینستاگرام: forte.ac
شعبه تهران: آکادمی تخصصی پیانوی طلایی در گیشا –
شماره تماس: ۰۹۳۰۳۵۲۴۴۷۳
ساسان محمودی، مدیرعامل و سید احمد محمدی، نائب رئیس شرکت مهندسی پارس دانش الکترونیک سها :
محمد متقیان نژاد، رئیس انجمن شیتوریو شوکوکای یونیون آسیا تاکید کرد:
راحله کریمی، مدیر و موسس مجموعه ورزشی ستاره سازان :
مریم سلیمی، مدیر آکادمی زیبایی مریم سلیمی: