
پیشنهاد و راهکار شما برای بهبود اقتصاد توزیع اتومبیل در ایران چیست؟
بنده پیش از شروع فعالیت در حوزه نمایشگاه اتومبیل، مدرک کاردانی مکانیک و کارشناسی مکانیک سیالات را دریافت کردم و همچنین در زمینه مهندسی برق نیز تحصیل کردهام. به نظر من، حرکت به سمت دیجیتالی شدن ضروری است.
در حال حاضر، ویترین و نمایشگاههای اتومبیل در ایران به صورت سنتی فعالیت میکنند. شرکتهایی در دنیا ظهور کردهاند که با استفاده از تکنولوژیهای روز، سیستم توزیع و فروش خودرو را متحول کردهاند و موفقیت چشمگیری داشتهاند.
پیشنهاد من این است که تحت نظر اتحادیه، یک اپلیکیشن یا وبسایت مرکزی طراحی شود و نمایشگاهها به عنوان زیرمجموعه این سامانه فعالیت کنند. این روش نه تنها توزیع را شفافتر و زیباتر میکند، بلکه فساد و کلاهبرداری را نیز به حداقل میرساند و راندمان فروش را افزایش میدهد.
چالشها و معضلات اصلی این صنعت، شامل چه مواردی میشود؟
چالشها بسیار زیاد است؛ از مشکلات تولید و ضعف تکنولوژی گرفته تا رانتهای سیستماتیک. تولید داخلی ما از نظر کیفیت بسیار ضعیف است و در کنار آن، سیستم ثبتنام، قرعهکشی و توزیع، باعث ایجاد رانت و فساد شده است.
برای بهبود وضعیت، باید هم در زمینه تولید، دیدگاهها تغییر کند و آزادی بیشتری به تولیدکنندگان داده شود، و هم سیستم توزیع عادلانهتر شود. مجموع این اصلاحات میتواند اولین گام مؤثر در حل مشکلات صنعت خودرو باشد.
به نظر شما نمایشگاههای اتومبیل چه نقشی در صنعت تولید و فروش خودرو دارند؟
نمایشگاهها، چه در حوزه خودرو و چه در سایر کالاها، نقش بسیار مهمی، در زنجیره تولید و توزیع دارند. نمایشگاهها بستری برای معرفی کالاها به مشتریان هستند؛ جایی که مردم میتوانند کالا را از نزدیک ببینند، تست کنند و تصمیم به خرید بگیرند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، این روند میتواند به صورت اینترنتی هم انجام شود. پیشنهاد میکنم در کنار حفظ نمایشگاههای سنتی، سیستمهای دیجیتال تحت نظارت اتحادیه نیز توسعه یابند، همانطور که فروشگاههای دیگر مانند سوپرمارکتها به صورت دیجیتالی خدمات ارائه میدهند.
رسانهها، خبرگزاریها و فضای مجازی چه نقشی در این زمینه دارند؟
رسانهها نقش بسیار مؤثری دارند. بازتاب نقاط قوت میتواند انگیزه بیشتری برای بهبود و پیشرفت ایجاد کند و مطرح کردن مشکلات نیز میتواند تلنگری برای مسئولان و تصمیمگیرندگان باشد.
سالهاست که درباره مشکلات صنعت خودرو صحبت میشود و هرچند این بحثها کلیشهای شده، اما همچنان میتواند زمینهساز تغییرات اساسی شود. ما به خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب نیاز داریم؛ چیزی که در حال حاضر در دسترس نیست. قطعا نوشتن و صحبت کردن درباره این موضوعات، میتواند تاثیرگذار باشد.
میلاد محمدی، مدیر عامل مجموعه شوق پرواز آکوآکام:
مهندس سهیل کریمی، مدیریت اتو گالری پارس تصریح کرد:
مهرداد سلطانی، مدیریت سایت صندلی چی:
حمیدرضا بت شکنان، مدیرعامل شرکت معماری و طراحی داخلی عمارت آگاه: