امیر رضا قوامیان، رییس کانون انجمن های فنی و حرفه ای تهران، طی مصاحبه اختصاصی:

تشکیل سازمان نظام آموزش مهارت آموزی کشور را به رییس جمهور پیشنهاد دادم/اقدام روزنامه شما در دعوت از مدیران، بسیار عالی است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند آموزشی کشور، گفت‌وگویی اختصاصی داشته باشیم. توجه شما را به مصاحبه با امیر رضا قوامیان، رئیس کانون انجمن های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان تهران و رئیس انجمن خدمات آموزشی تهران جلب می‌کنیم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند آموزشی کشور، گفت‌وگویی اختصاصی داشته باشیم. توجه شما را به مصاحبه با امیر رضا قوامیان، رئیس کانون انجمن های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان تهران و رئیس انجمن خدمات آموزشی تهران جلب می‌کنیم:
کد خبر: ۶۹۸۳

اخیراً نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری نگاشته‌اید؛ لطفاً خلاصه‌ای از مفاد و محتوای این نامه را ارائه فرمایید.

یکی از مهم‌ترین مباحث مورد تأکید مقام معظم رهبری در ابلاغیه مربوط به دولت وفاق ملی، توجه ویژه به خصوصی‌سازی و نقش‌آفرینی بخش خصوصی بوده است. این موضوع که در اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به صراحت مورد اشاره قرار گرفته، بر ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی تأکید دارد.

در حال حاضر، بیش از ۳۲۰۰۰ آموزشگاه آزاد در سطح کشور وظیفه خطیر مهارت‌آموزی را بر عهده دارند. این مراکز با سرمایه‌های شخصی، املاک و تجهیزات خود، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش فنی و حرفه‌ای ایفا کرده و با دولت در تحقق اهداف مهارت‌آموزی همکاری می‌کنند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان نهاد متولی این امر، مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند و بیش از ۸۰ درصد از تعهدات سازمانی خود را با همکاری بخش خصوصی به انجام می‌رساند.

در این راستا، پیشنهادی به جناب آقای دکتر پزشکیان ارائه شد مبنی بر تشکیل و راه‌اندازی "سازمان نظام آموزش مهارت‌آموزی کشور". این سازمان، مشابه سازمان‌های نظام مهندسی و نظام پزشکی، می‌تواند توسط متخصصان و فعالان کارآمد بخش خصوصی هدایت شود. هدف از این اقدام، انتقال مدیریت و تصمیم‌گیری در حوزه مهارت‌آموزی به دست بخش خصوصی و ارتقای کارآمدی و کیفیت نظام آموزشی کشور است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، به ریاست یکی از معاونین محترم وزیر، یعنی جناب آقای دکتر محمدی، حمایت‌های چشمگیری را از آموزشگاه‌های آزاد به عمل آورده است. با این وجود، لازم است بخش خصوصی که نقش سرمایه‌گذار اصلی را ایفا می‌کند، تصمیم‌گیرنده نهایی در خصوص سرمایه‌های خود باشد. آموزشگاه‌های آزاد با توجه به تجربه، تخصص و نقش مستقیم در ارائه آموزش‌های مهارتی، توانایی تصمیم‌گیری بهینه برای افزایش کیفیت آموزشی را دارند.

اینجانب همواره حامی و قدردان تلاش‌های ارزنده آموزشگاه‌های آزاد بوده‌ام. هم‌اکنون مراکز آموزشی بسیاری در سطح استان تهران و سراسر کشور در حال فعالیت‌اند که نقش مهمی در ارتقای مهارت‌های جامعه ایفا می‌کنند. از این عزیزان صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم و دست یاری آنان را برای تشکیل سازمان نظام آموزش مهارت‌آموزی کشور به گرمی می‌فشارم. امید است این سازمان با تکیه بر توانمندی‌های بخش خصوصی، زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های مؤثر در این حوزه باشد.

چگونه می‌توان با واگذاری بخشی از وظایف آموزش مهارت‌آموزی به نهادهای خصوصی، سرعت رشد و تحول این حوزه را افزایش داد؟

به یک نکته خوبی اشاره کردید، در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۲، مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان "مصوبه آموزش مهارتی" به تصویب رسید. این مصوبه، مطابق با مواد ۶ و ۱۳ قانون نظام صنفی، بر لزوم ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای توسط افرادی که قصد ورود به بازار اشتغال و دریافت پروانه کسب و کار دارند، تأکید می‌کند. این رویکرد یکی از ابتکارات مهم در راستای ارتقای کیفیت و استانداردهای مهارتی در کشور به شمار می‌آید.

براساس مفاد این قانون، تمامی افرادی که درصدد دریافت پروانه کسب و کار هستند، ملزم به ارائه مدرک مهارتی مرتبط با حوزه فعالیت خود هستند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان تنها نهاد مجری این طرح، مسئولیت آموزش مهارتی و صدور گواهی‌نامه‌های مربوطه را بر عهده دارد. اجرای صحیح این مقررات می‌تواند ضمن افزایش کیفیت خدمات، نظارت بر عملکرد اصناف را به شکلی مؤثرتر امکان‌پذیر سازد.

در حال حاضر، اتاق اصناف کشور به‌صورت روزانه با اعزام تعداد زیادی بازرس، بر حسن انجام خدمات توسط اصناف مختلف نظارت می‌کند. با جدی‌تر گرفتن موضوع مهارت‌آموزی و تکیه بیشتر بر مفاد مواد ۶ و ۱۳ قانون نظام صنفی، می‌توان شاهد تحولات مثبت و چشمگیری در کیفیت ارائه خدمات و کارآمدی اصناف بود.

با اشاره ای که به اهمیت موضوع داشتید، اگر این سازمان تشکیل شود، چه پیامدهای مثبتی را پیش‌بینی می‌کنید؟

سیستم آموزش جهانی به سرعت در حال رشد و تغییر است و ما برای اینکه بتوانیم آموزشی در سطح جهانی برای مردم عزیز و شریف ایران داشته باشیم نیاز به چابکی و چالاکی بیشتر در صنعت آموزش مهارت آموزی کشور داریم. این امر میسر نمی شود مگر با سپردن و واگذار کردن سهم عمده ای از کار به بخش خصوصی و جوانان تازه نفس، خلاق و آگاه؛ به گونه‌ای که برای اجرای تغییرات آموزشی در سطح جهانی نیاز به بوروکراسی های سنگین اداری و سازمانی نداشته باشند. این امر با تشکیل سازمان نظام آموزش مهارت آموزی کشور به عمل می نشیند. کشتی آموزش مهارت آموزی کشور هر روز بزرگ و بزرگتر می گردد و در نتیجه، طبیعتاً چابکی و چالاکی (که اصل مهم پیشرفت در دنیای مدرن است) آن کمتر می شود. اما راهکار چیست؟ اگر این کشتی بزرگ وظایف متعدد و بار خود را به کشتی های کوچک تر واگذار کند، در مسیر رشد و تغییر هم به خود کمک کرده و هم به مردم عزیز و شریف ایران.

چالش‌ها و موانع پیش روی شما در این مسیر چیست؟ چه عواملی مانع از تحقق اهداف شما می‌شوند؟

بخش خصوصی همواره کیفیت خدمات خود را حفظ می‌کند، زیرا در فضای رقابتی فعالیت دارد که این رقابت به طور مستقیم بر کیفیت نهایی خدمات تأثیرگذار است. در شهر تهران، حدود ۸۴۰۰ آموزشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند که هر یک از این آموزشگاه‌ها برای جلب رضایت مهارت‌آموزان با یکدیگر رقابت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک آموزشگاه برای پذیرایی از مهارت‌آموزان خود چای سرو کند، آموزشگاه مجاور برای ایجاد تمایز، روز بعد نسکافه نیز به خدمات خود اضافه خواهد کرد؛ این نوع رقابت سالم، انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده ایجاد می‌کند.

آزادسازی کامل فعالیت بخش خصوصی و کاهش دخالت مستقیم سیستم دولتی در مدیریت و تصمیم‌گیری این آموزشگاه‌ها، می‌تواند به توسعه کیفی آموزش‌های مهارتی منجر شود. در حال حاضر، نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌ها طبق آیین‌نامه فصل پانزدهم به کمک قوامیان نظارتی صورت می‌گیرد. با این حال، بخش خصوصی خود توانایی تصمیم‌گیری بهینه و مؤثر برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی را دارا است و می‌تواند بدون نیاز به دخالت مستقیم دولت، عملکردی شایسته‌تر در این حوزه داشته باشد.

نقش رسانه‌ها، صداوسیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی در کمک به اهداف انجمن چیست؟

رسانه‌ها رکن اصلی هر جامعه هستند. تا زمانی که رسانه‌ها در کنار اصناف، مجموعه‌ها و وزارتخانه‌ها نباشند، هیچ‌کس متوجه اهمیت آن‌ها نخواهد شد. از شما به خاطر توجه به جامعه مهارت‌آموزی تشکر می‌کنم.

دعوت روزنامه جام جم البرز وغرب استان تهران از شما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این اقدام ودعوتی که از مدیران جهت مصاحبه داریدبسیار عالی است. اکثریت آموزشگاه‌های زیرمجموعه ما از نامه ارسالی به ریاست جمهوری مطلع نیستند. اگرچه ما شبکه‌های رسانه‌ای خودمان را داریم، اما اطلاع‌رسانی از طریق یک روزنامه و رسانه ملی، تأثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. ضمن اینکه مسئولین نیز این رسانه‌ها را رصد می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات